Observation Worksheet for the Development of Self-regulation of 2- to 3-year-old Children (AOS)

Alicja Barbara Potorska

Abstract


Introduction: This article presents the results of verifying the psychometric validity of a tool developed to investigate the developmental changes taking place in children aged 2 to 3 years attending nurseries. It discusses the theoretical underpinnings of the concept of diagnosing early education environments and the assumptions designating the structure of the questionnaire measuring the effects of development of young children in the scope of self-regulation.

Research Aim: The studies served to empirically validate the concept of the diagnosis of early care and education milieus and verify the validity of the psychometric tools to diagnose the effects of development of children aged 2 to 3 years.

Method: The pedagogical monograph method was used in the study. In order to carry out the longitudinal research with two measurements, 5 tools were developed. A total of 131 children of toddler age attending 10 groups in 4 institutions and 20 caregivers working with them on a regular basis were included in the study.

Results: The results of the verification of the psychometric validity of the tool were presented: Cronbach’s alpha reliability coefficient, average correlations between items in both measures, and Pearson’s (r) correlation coefficient. The psychometric validity of a scale is confirmed by data concerning high reliability and accuracy.

Conclusions: The psychometric values obtained for the tool suggest that it can be aptly applied to forecast and monitor the development of the self-regulation of young children and may contribute to creating more conducive conditions for the development of this ability.

 


Keywords


psychosocial development of a young child, scale to observe the development of the self-regulation ability, early childhood education, early interventions for psychosocial development

Full Text:

PDF

References


Brzezińska, A., Czub, M. (2012). Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście Europejskim. Polityka Społeczna, 1, 15–19.

Brzezińska, A., Appelt, K., Mielcarek, M., Ratajczyk, A. (2014). Skrzynka z narzędziami wczesne dzieciństwo. Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania. Seria IV. In A. Brzezińska (Ed.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania (pp. 29–36). IBN.

Czub, M. (2014). Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych dziecka. In M. Czub (Ed.), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat (pp. 11–25). IBN.

Czub, M., Matejczuk, J. (2015). Rozwój społeczno – emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa. IBN.

Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Zysk i S-ka.

Hornowska, E. (2007). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Scholar.

Hornowska, E., Brzezińska, A., Appelt, K., Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badania. Scholar.

Łaguna, M., Lachowicz-Tabaczek, K., Dzwonkowska I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja. Psychologia Społeczna, 02(04), 164–176.

Piotrowski, K. (2014). Kwestionariusz Styl Adaptacji. In M. Czub (Ed.), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat (pp. 49–74). IBN.

Sadowska, K. (2018). Wczesnodziecięca edukacja w żłobku. Obraz i postrzeganie. UAM.

Squires, J., Bricker, D., Twombly, E. (2015). Ages and Stages Questionnaires. Social Emotional. Parent-Completed Child Monitoring System for Social-Emotional Behaviors (2nd Ed.). Brookers Publishing. Retrieved December 20, 2021 from https://www.delnortekids.org/uploads/8/2/8/1/82819108/master_set.pdf

Stanisz, A. (2006). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica Pl na przykładach z medycyny. Statystyki podstawowe, vol. I. StatStoft.

Telka, L. (2009). Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków. UŁ.

Wieczór, E. (2014). Określenie ram jakości w zakresie wczesnej opieki i edukacji. Przegląd Badań Edukacyjnych, 19(2), 149–166. https://doi.org/10.12775/PBE.2014.026

Zwiernik, J. (2015). Przestrzenie i miejsca w krajobrazie dzieciństwa. In T. Sadoń-Osowiecka (Ed.), Miejsca, przestrzeń, krajobraz: edukacyjne znaki (pp. 13–38). UG.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.207-224
Date of publication: 2022-04-19 10:31:51
Date of submission: 2021-09-18 18:58:14


Statistics


Total abstract view - 774
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 213

Indicators





Copyright (c) 2022

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.