From Master-PhD Student Relationship to Scientific Cooperation

Bogusław Śliwerski

Abstract


The content of the article is an autobiographical recollection of several decades of cooperation with an outstanding scientist – Professor Mieczysław Łobocki. The purpose of the mosaic narrative is to enrich the knowledge about the academic fate of the student and the master, which evolved towards mutual cooperation. The text also contains copies of correspondence that has not been the subject of publication and analysis so far.


Keywords


autobiografia, pedagogika, Mieczysław Łobocki, samorządność, samowychowanie, współpraca naukowa

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adamski F. (1971). Determinanty aktywności społecznej. Porównawcze Studium socjologiczne zbiorowości instruktorów ZHP, Warszawa.

Burska J., Jaskot K., Zürn M. (1972). Metodyka pracy z zespołem harcerskim. Warszawa.

Fietkiewicz O. (red.) (1988). Leksykon Harcerstwa. Warszawa.

Kozielecki J. (1980). Koncepcje psychologiczne człowieka, wydanie poprawione i rozszerzone, Warszawa.

Łobocki M. (1974). Wychowawcze problemy pracy i życia harcerzy, Lublin.

Łobocki M. (1985). Wychowanie w klasie szkolnej, Warszawa.

Łobocki M. (1993). Pedagogika wobec wartości, W: Kontestacje pedagogiczne, red. B. Śliwerski, Kraków, s. 125-135.

Łobocki M. (1994). Wstęp, W: Psychologia humanistyczna a wychowanie, red. M. Łobocki. Lublin.

Łobocki M. (2004a). Wybrane problemy wychowania (nadal aktualne), Lublin.

Łobocki M. (2004b). Teoria wychowania w zarysie, Kraków.

Muszyński H. (red.) (1984). Podstawy wychowania w ZHP, Bydgoszcz.

Rosin M. (1982). Poradnictwo wychowawcze w działalności Harcerskiej Poradni Programowo-Metodycznej „Impuls-Motywy”, Acta Universitas Wratislaviensis, No 662, s. 289-296.

Śliwerski B. (1979). Umiejętność poznawania. Wywiad z doc. Dr. hab. Mieczysławem Łobockim, „Motywy” nr 38, s. 4.

Śliwerski B. (1983). Spotkania w instruktorskim kręgu, Warszawa.

Śliwerski B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków.

Śliwerski B. (2009). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia. Klasyfikacje. Badania, Kraków.

Śliwerski B. (2010). Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków.

Śliwerski B. (2013). Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Kraków.

Śliwerski B. (2016). Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji, Kraków.

Śliwerski B. (2017). Meblowanie szkolnej demokracji, Warszawa.

Śliwerski B. (2018). Pedagogia harcerskiego wychowania, Kraków.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.203-216
Date of publication: 2023-11-30 15:08:38
Date of submission: 2023-08-23 15:28:52


Statistics


Total abstract view - 233
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 126

Indicators





Copyright (c) 2023 Bogusław Śliwerski

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.