A Student with Special Educational Needs during Remote Education in the Light of Parents' Surveys

Maria Trzcińska-Król, Justyna Wiśniewska

Abstract


Introduction: Remote education of students with special educational needs was related to overcoming many challenges and limitations, related to, among others, the implementation of the core curriculum, levelling the differences between students, the care and educational work of the school, and close cooperation between parents and teachers.

Research Aim: The aim of the research was to find out the opinions of parents of students with special educational needs about remote education.

Method: The research used the diagnostic survey method, and the research technique used was a questionnaire. The research tool was a prepared electronic questionnaire, which enabled the collection of responses from respondents.

Results: The students had good housing conditions for remote work. The main technical problems they faced were connected with data transmission and Internet connection. The key problems related to learning were difficulties with focusing attention on lessons during online classes, decreased motivation to learn, and fatigue resulting from constant work at the computer. Students with higher IT and media competences were more independent during their distance education.

Conclusions: Students with special educational needs are a very diverse group and no unambiguous assessment of remote education can be presented, for some it was a difficult or even lost time, for others it was a time when they could develop their skills and strengthen their academic competences.


Keywords


remote education, students with special educational needs, COVID 19

Full Text:

PDF

References


Aboud, Y. (2021). Challenges to gifted education in the Covid-19 pandemic about online learning in Saudi Arabia from the perspective of gifted students and parents. Journal of Gifted Education and Creativity, 8(1), 11–21.

Baum, A., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2021a). Działania instytucji i trenerów na rzecz rozwoju uzdolnień sportowych dzieci w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią covid-19. Perspektywa rodzicielska. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, tom 39, nr 2, 49–67. http://doi.org/10.35765/hw.1967

Baum, A., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2021b). Oddziaływania rodzicielskie w rozwijaniu uzdolnień sportowych dzieci w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID-19. Horyzonty Wychowania, vol. 20, nr 53, 11–24. http://doi.org/10.35765/hw.1967

Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Edycja I. Centrum Cyfrowe. Pobrane 13, Maja, 2022 z: https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/

Buchner, A., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Edycja II. Centrum Cyfrowe. Pobrane 13, Maja, 2022 z: https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/

Guilbault, K. M., McCormick, K. M. (2022). Three Lessons Learned from Teaching Gifted Learners during the COVID-19 Pandemic. Pobrane 14, Maja, 2022 z: https://www.researchgate.net/publication/360525539_Three_Lessons_Learned_from_Teaching_Gifted_Learners_During_the_COVID-19_Pandemic/references.

Giza, T. (2011). Podstawy pracy z uczniem zdolnym. Wyd. Wszechnica Świętokrzyska.

Jaskulska, S., Jankowiak, B. (2020). Kształcenie na odległość w Polsce w czasie pandemii COVID-19. Raport. Wydział Studiów Edukacyjnych UAM. Pobrane 14, Maja, 2022 z: https://sites.google.com/view/ksztalcenie-pandemia-raport?fbclid=IwAR3zj12WPXRRaWUqq2YROjpnSDR8ak4ZQ5HDvIOUt6uSquEsS8SImQK2IbU.

Krakowiak, K. (2017). Wstęp. W K. Krakowiak (Red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży (s. 5–8). Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Łukasiewicz-Wieleba, J. (2020). Wars i Sawa na kwarantannie, czyli o wsparciu uczniów zdolnych w czasie kryzysowej edukacji zdalnej. Pobrane 13, Maja, 2022 z: https://edukacja.um.warszawa.pl/documents/66399/19839747/wars-i-sawa-w-kryzysowej-edukacji-zdalnej.pdf

/99c3ee80-562b-737a-7377-25113b786be2?t=1634497878013.

Łukasiewicz-Wieleba, J., Jabłońska, K. (2022). Doświadczenie kryzysowej edukacji zdalnej w opiniach nauczycieli uczniów zdolnych. W M. Romaniuk, M. Jabłonowska (Red.), Zdolności i twórczość. Koncepcje. Badania. Praktyka (w druku). Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. Naukowe PWN.

Olechowska, A. (2020). Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Plichta, P. (2020). Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań. W J. Pyżalski (Red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa Covid-19. Z dystansem o tym, co obecnie robimy jako nauczyciele (s. 70–80). Wyd. EduAkcja.

Trzcińska-Król, M. (2020). Students with special educational needs in distance learning during the COVID-19 pandemic – parents’ opinions. Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, 29, 173–191. https://doi.org/10.14746/ikps.2020.29.08

Wiśniewska, J., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2021). Budowanie i wzmacnianie relacji w edukacji zdalnej przez nauczycieli młodszych klas szkoły podstawowej. e-mentor, 88, 37–46. https://doi.org/10.15219/em88.1501

Pachowicz, M. (2022). Edukacja i terapia osób z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19 na przykładzie Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego. Parezja 2/2020(14), 106–120. https://doi.org/10.15290/parezja.2020.14.09

Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańskie Wyd. Psychologiczne. Pobrane 13, Kwietnia, 2022 z: https://zdalnenauczanie.org

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2017 poz. 1591.

Stadheim, J., Johns, A., Mitchell, M., Smith, Ch. J. Braden, B. B., Matthews N. L. (2022). A qualitative examination of the impact of the COVID-19 pandemic on children and adolescents with autism and their parents. Research in Developmental Disabilities. Vol. 125. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2022.104232

Zasenko, V., Prokhorenko, L. (2022). Children with Special Educational Needs. Education During the Pandemic. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 35(1), 123–130. http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.1.123-130




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.211-227
Date of publication: 2022-12-28 11:13:02
Date of submission: 2022-07-11 22:39:22


Statistics


Total abstract view - 424
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 221

Indicators





Copyright (c) 2022 Maria Trzcińska-Król, Justyna Wiśniewska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.