Comparison of Professional Competencies of Students Preparing for the Profession of Preschool and Early Childhood Education Teacher Under Different Forms of Study

Barbara Surma, Irmina Rostek, Estera Twardowska-Staszek

Abstract


Introduction: The reform of higher education and especially of teaching faculties in recent years has introduced significant changes aimed at improving the quality of professional preparation and acquiring the necessary teaching competencies and qualifications. This article presents the results of a study on the self-assessment of professional competence, conducted among female students of different forms of study .

Research Aim: The purpose of the study was to compare the self-assessment of professional competence of students preparing to practice as a teacher of preschool and early childhood education in different forms of study.

Research Method: The research used  the Popular Questionnaire of Emotional Intelligence (PKIE), the PROKOS Questionnaire, the Self-Evaluation of Teaching Competencies survey questionnaire and general survey questionnaire.

Results: The study of female students, graduating in pedagogy and preschool and early childhood education, showed no statistically significant differences in soft skills: emotional intelligence and social competence. Statistically significant differences occurred only in two cases in self-assessment of teaching competencies (cooperation with parents and knowledge of the field of mathematics teaching).

Conclusions: In order to reduce the differences in the assessment of competencies in science subjects, it is necessary to involve students/teachers more in non-formal further education activities, as well as in the framework of internships to take into account the need to develop the competence of cooperation with families, especially with full-time students.

 


Keywords


competence; teacher competence; emotional intelligence; kindergarten teacher; early childhood education teacher

Full Text:

PDF

References


Bałachowicz, J., Rowicka, A. (Eds.). (2013). Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka.

Bauman, T. (2011). Proces kształcenia w uniwersytecie w perspektywie potrzeb nauczy¬cieli akademickich i oczekiwań studentów. Raport z badań. Uniwersytet Gdański.

Bochniarz, A. (2018). Samoocena studentów kierunków nauczycielskich. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(24), 241–247. https://doi.org/10.15584/eti.2018.2.33

Core Team (2023). R: A language and environment for statistical computing. R Founda¬tion for Statistical Computing, Vienna, Austria. Retrieved 12, February, 2024 from: https://www.R-project.org/

Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Edytor.

de Tchorzewski, A. (2017). O potrzebie zmian w formacji profesjonalnej nauczy¬cieli. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 3(35), 33–50. https://doi.org/10.17951/ lrp.2016.35.3.33; Retrieved 20, February, 2021 from: https://www.gov.pl/web/ edukacja-i-nauka/opracowanie-modelowych-programow-ksztalcenia-nauczycie¬li-w-ramach-dzialania-31-kompetencje-w-szkolnictwie-wyzszym

Gołębniak, B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Edytor.

Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonal¬nej PKIE. PTP.

Jeruszka, U. (2016). Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Difin.

Katane, I., Aizsila, A., Beitere, Z. (2006). Teacher competence and further education as priorities for sustainable development of rural school in Latvia. Journal of Teacher Education and Training, 6, 41–59.

Kopaliński, W. (2000). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z alma¬nachem. Muza SA.

Kwiatkowska, H. (1988). Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli. PWN.

Kwiatkowski, S.M. (2018). Kompetencje przyszłości. FRSE.

Lewowicki, T. (2007). Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Instytut Technologii Eksploatacji – PIB.

Madalińska-Michalak, J., Góralska R., (2012). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Wolters-Kluwer.

Matczak, A., Knopp, K.A. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowa¬niu człowieka. Liberilibri.

Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil kompetencji społecznych. PROKOS. PTP.

Michalski, J. (2019). Myślenie pedeutologiczne w kształceniu nauczycieli. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 4, 205–219.

Okoń, W. (1998). Kształcenie nauczycieli w Polsce – stan i kierunki przebudowy. Raporty tematyczne KEEN. PWN.

Olechowska, A., Szplit, A., Zbróg, Z. (2024). Kompetencje społeczno-emocjonalne przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Edukacja Elementarna w Teorii i Prak¬tyce, 2(73), 105–117. https://doi.org/10.35765/eetp.1973.08

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).

Ruszaj, Z., Błażejewski, W. (2021). Kompetencje nauczycieli w perspektywie zmian pokoleniowych. Edukacja – Terapia – Opieka, 3, 227–237. https://doi.org/10.52934/ eto.146

Selvi, K. (2010). Teachers’ competencies. Cultura. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 1(2010), 167–175.https://doi.org/10.5840/cultura20107133

Sławiński, S. (Ed.) (2013. Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego sys¬temu kwalifikacji. IBE.

Strelau, J. (2002). Psychologia temperamentu. PWN.

Strykowski, W., Strykowska, J., Pielachowski, J. (2003). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. eMPi.

Surma, B. (2019). Kształtowanie kluczowych kompetencji nauczycieli edukacji ele¬mentarnej – raport z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(2/52), 93–104. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1452.06

Surma, B. (2021). Implementacja modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i eduk¬acji wczesnoszkolnej w Polsce. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(2/60), 77–88. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1660.06

Szczęsna, A., Rostkowski, T. (2004). Zarządzanie kompetencjami. In T. Rostkowski, (Ed.). Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi (pp. 37–76). Centrum Doradztwa i Informacji Difin.

Szempruch, J. (2000). Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce. Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Szempruch, J. (2003). Poziom kompetencji nauczycielskich w samoocenie studentów pedagogiki. In J. Kuźma, J. Morbitzer (Eds.), Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej (pp. 484–492). Wyd. Nauk. AP.

Szempruch, J. (2016). Modele kształcenia nauczycieli a zadania edukacji. Studia z Teo¬rii Wychowania, 4(17), 37–51.

Szulc, W. (2019). Kompetencje miękkie. Jak je rozwinąć i wykorzystać na rynku pracy? Uniwersytet Łódzki.

Szydlik-Leszczyńska, A. (2009). Kompetencje pracowników wiedzy jako czynnik przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szc¬zecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 44(572), 317–325.

Śliwerski, B. (2017). Przygotowanie do zawodu nauczycieli w świetle raportu NIK i sporu o awans naukowy z dydaktyk przedmiotowych. Studia Edukacyjne, 46, 7–22. https://doi.org/10.14746/se.2017.46.1

Team at the Ministry of Education. (2018). Propozycja nowego modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej. Retrieved 12, February, 2024 from: https://www.gov.pl/attachment/9bf517dc-c2dd-460f-a322-6bcad6f2700d

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668).

Zdybel, D., Pulak, I., Crotty, Y., Fuertes, M.T., Cinque, M. (2020). Developing STEM skills in kindergarten: Opportunities and challenges from the perspective of future teachers. Elementary Education in Theory and Practice, 14(4/54), 71–94. https:// doi.org/10.35765/eetp.2019.1454.06




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.3.101-117
Date of publication: 2024-12-31 15:40:03
Date of submission: 2024-03-22 08:50:57


Statistics


Total abstract view - 33
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 9

Indicators





Copyright (c) 2024 Barbara Surma, Irmina Rostek, Estera Twardowska-Staszek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.