Possible Uses of AI Tools in Animation Practice
Abstract
Introduction: The paper presents possible uses of tools generated by artificial intelligence (AI) from the point of view of socio-cultural animation – a concept based on agency, authenticity and autonomy, showing potential synergies between seemingly contradictory categories.
Research Aim: The aim of the study is to show the role of AI tools in animation practice by analysing their possible uses in animation projects at the key stages: pre-animation, actual animation, effectiveness measurement.
Evidence-based Facts: Rapid development of generative AI intensifies questions regarding the constitution of agency understood not only as a manifestation of the ability to act, but also as an expression of subjectivity and self-determination. These values constitute the foundation of socio-cultural animation, the aim of which is to strengthen human agency and autonomy. A constitutive feature of animation is humanistic methodology, which involves the use of individualized, non-directive methods taking into account personal and social contexts. This feature emphasizes the human-centred approach and human subjectivity, and at the same time, opens the door to new technologies. AI tools can support the activities of participants in animation processes both in the organizational dimension (project management) and in the substantive dimension (generating content and ideas) at all stages of animation projects.
Summary: AI tools provide support in the following areas of animation practice: searching of visual and audiovisual text sources, discovering needs and capabilities, organizing diagnostic and evaluation processes, project management, generating content and ideas supporting creative processes.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Boden, M.A. (2020). Sztuczna inteligencja. Jej natura i przyszłość. Wyd. UŁ.
European Commission, Joint Research Centre, Tuomi, I., Punie, Y., Vuorikari, R. et al. (2018). The impact of Artificial Intelligence on learning, teaching, and education, Punie, Y. (editor), Vuorikari, R. (editor), Cabrera, M. (editor). Publications Office. Retrieved 10, June, 2024 from: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/5cb8eee3-e888-11e8-b690-01aa75ed71a1/language-en
Ferry, L. (1994). Homo Aestheticus. Sztuka i Filozofia, 1, 5 – 36.
Gasnaş, A., & Globa, A. (2023). Rolul Inteligenței artificiale în educație. Acta et Commentationes, Sciences of Education, 2(32), 46–57. http://doi.org/10.36120/2587-3636.v32i2
Jaskuła, S. (2023). Sztuczna inteligencja w edukacji we współczesnej rzeczywistości hybrydalnej. Perspektywy Kultury, 42(3), 13–26. http://doi.org/10.35765/pk.2023.4203.04
Kopczyńska, M. (1993). Animacja społeczno-kulturalna: podstawowe pojęcia i zagadnienia. Centrum Animacji Kulturalnej.
Kubinowski, D. (2015). Istota animacji kultury jako idei pedagogicznej. Studia Kulturowo-Edukacyjne, 10(1), 49–61.
Kubinowski, D. (2016). Kultura animacji jako humanistyczna pedagogia. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 3(2), 97–108.
Kubinowski, D., & Lewartowicz U. (2018). Animacja kultury w perspektywie pedagogicznej. Studia i szkice. Impuls.
Lewartowicz, U. (2020). Metodyczność. In D. Kubinowski & U. Lewartowicz (Eds.), Kompetencje kluczowe animatorów kultury i ich kształcenie (pp. 113–123). Adam Marszałek.
Łomny, Z. (1994). Animacja kulturalna promocją humanistycznego i tożsamościowego wzbogacania ludzi. In J. Gajda (Ed.), Animacja kulturalna jako problem pedagogiczny (pp. 52–60). Agencja Dziennikarska „VIPress”.
Łukawski, T., Łukawski, A., & Rafał, M. (2023). Do czego AI nie służy. Przewodnik dla nauczycieli stworzony przez grupę roboczą ds. AI. Ministerstwo Edukacji i Nauki, MEiN Tech, Instytut Badań Edukacyjnych. Retrieved 10, June, 2024 from: https://ibe.edu.pl/images/Przewodnik_Do_czego_AI_nie_służy.pdf
McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media: Przedłużenia człowieka. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
Nycz, E. (2013). Animacja społeczno-kulturalna: między ideą a trudem codziennej realizacji. In K. Nowak-Wolna & E. Nycz (Eds.), Kultura, animacja, zmiana społeczna (pp. 201–217). Wyd. UO.
Postman, N. (2006). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-biznesu. MUZA.
Przegalińska, A., & Ciechanowski, L. (2020). Wykorzystywanie algorytmów sztucznej inteligencji w instytucjach kultury. Ekspertyza przygotowana na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa 2019/2020. Retrieved 9, May, 2024 from: https://www.gov.pl/web/kultura
Reisman, D. (1971). Samotny tłum. PWN.
Schindler, A. (2004). Czym jest animacja społeczno-kulturalna? In K. Hrycyk (Ed.), Konteksty animacji społeczno-kulturalnej (pp. 19–36). Państwowe Pomaturalne Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy.
Słowińska, S. (2013). Projekt animacyjny jako metoda pracy w oparciu o badania w działaniu. In D. Kubinowski & U. Lewartowicz (Eds.), Animacja kultury – współczesne dyskursy teorii i praktyki (pp. 121–137). Makmed.
Torczyńska, M. (2019). Sztuczna inteligencja i jej społeczno-kulturowe implikacje w codziennym życiu. Kultura i Historia, 36(2), 106–126.
Żardecki, W. (2020). Główne kierunki rozwoju animacji kultury. Od animacji społecznej do osobowej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(1), 269–282. http://doi.org/10.17951/lrp.2020.39.1.269-282
Żurakowski, B. (2006). Animacja społeczno-kulturalna wobec zagadnienia wartości. In B. Jedlewska (Ed.), Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce – koncepcje, doświadczenia wyzwania (pp. 75–86). Verba.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.1.141-151
Date of publication: 2025-03-25 23:48:57
Date of submission: 2024-06-16 18:41:34
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2025 Urszula Lewartowicz, Dawid Reja

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.