Critical Pedagogy in the Face of the Arbitrariness of Places of Memory and Oblivion

Janusz A. Majcherek

Abstract


Introduction: Location, territorial assignment, is an element of identity, both individual and collective They are expressed by such terms as Tarnovian (Tarnovians), Widzewian (Widzewians), Silesian (Silesians), New Yorker (New Yorkers), Alsatian (Alsatians), etc. Since the place of origin and residence significantly determines identity, its past becomes important for its formation, and places preserved and distinguished in individual and collective memory become special objects of care, often cult. However, as they are critical for the formation of identity, they are exposed to manipulation, mythologisation or even mystification, which sometimes leads to the creation of places of oblivion. Education and upbringing, influencing identity in the sensitive period of its formation in pupils and alumni, future citizens, must recognise such threats and oppose them.
Research Aim: To determine the influence of mechanisms shaping collective memory and its selectivity on the processes of creating places of memory, and thus the collective consciousness and identity of pupils and alumni and causing their disorders, as well as the possibilities and methods of their elimination by establishing places of memory in the existing places of oblivion and non-places of memory.
Evidence based Facts: Pedagogy of memorial sites is a relatively well-developed part of place pedagogy, the influence of memorial sites on educational and upbringing processes is recognized in many aspects. However, insufficient interest has been shown so far in the arbitrariness of the processes of creating these places of memory, resulting from the selectivity and bias of memory, both individual and collective, and especially the challenges posed by these processes to educators and educators. 
Summary: Educational and upbringing processes should not uncritically perpetuate - also in memorial rituals - the selection of places of remembrance and oblivion, made under the influence of historical policy and leading to the formation of deformed  consciousness and collective identity, but should be based on documented facts and events. This requires a critical approach to the existing set of places of memory and oblivion, its revision, and thus critical education, carried out in defiance of the dominant narratives. 


Keywords


collective memory, collective identity, legitimizing identity, memorial rituals, post-memory

Full Text:

PDF

References


Belaj, J., Belaj, M., Krznar, S., Ivančan, T.S., & Tkalčec, T. (2018). Sacralization of Landscape and Sacred Places. Institute of Archaelogy. Zagreb.

Bikont, A. (2012). My z Jedwabnego. Czarne.

Castells, M. (2008). Siła tożsamości. PWN.

Chojecka, E. (2011). Trzy modele kulturowej pamięci: Kraków, Katowice, Wrocław. Herito, 2, 78–87.

Cukras-Stelągowska, J. (2016). Słowo wstępne. In J. Cukras-Stelągowska (Ed.), Pamiętanie i zapominanie. Wspólnoty – wartości – wychowanie (pp. 7–12). Wyd. UMK.

Eliade, M. (1993). Sacrum – mit – historia. PIW.

Giuliani, M.V. (2003). Theory of attachment and place attachment. In M. Bonnes, T. Lee, & M. Bonaiuto (Eds.), Psychological Theories for Environmental Issues (pp. 137–170). Aldershot.

Grudzińska-Gross, I., & Matyjaszek, K. (2021).Breaking the Frame. New School of Polish-Jewish Studies. Peter Lang.

Hirsch, M. (2010). Żałoba i postpamięć. In E. Domańska & K. Bojarska (Eds.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki (pp. 247–280). Wydawnictwo Poznańskie.

Hirszowicz, M., & Neyman, E. (2001). Społeczne ramy niepamięci. Kultura i Społeczeństwo, 3–4, 23–48.

Kasztelan, M. (2012). Fenomen pamięci zbiorowej. In Gremium. Studia nad historią, kulturą i polityką, 6, 185–198.

Kończal, K. (2024). Pierre Nora i jego nienapisana historyka. Przegląd Polityczny, 184, 45–55.

Król, J. (2016). Modelowanie zbiorowej pamięci historycznej młodego pokolenia Polski Ludowej i PRL w okresie stalinowskim 1948–1956. In J. Cukras-Stelągowska (Ed.), Pamiętanie i zapominanie. Wspólnoty – wartości – wychowanie (pp. 133–146). Wyd. UMK.

Leociak, J. (2021). Polska szkoła badań nad Zagładą na przykładzie prac Centrum Badań nad Zagładą Żydów w Warszawie. Wiadomości Historyczne, 4, 26–28.

Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Scholar.

Marshall, D.A. (2010). Temptation, tradition, and taboo: A theory of sacralization. Sociological Theory, 1, 64–90.

Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa. In M. Mendel (Ed.), Pedagogika miejsca (pp. 21–37). Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Minta-Tworzowska, D. (2015). Metafory genezy i etnogenezy w archeologii (prehistorii) w pierwszej połowie XX wieku. Dyskurs naukowy wokół Biskupina. Archeologia Polski, 60, 153–164.

Nijakowski, L. (2001). Domeny symboliczne. O znaczeniu pomników w przestrzeni dominacji symbolicznej na przykładzie Śląska. Kultura i Społeczeństwo, 3–4, 81–104.

Nora, P. (2001). Czas pamięci. Res Publica Nowa, 7, 37–43.

Pace, V. (2020). Messianic movements and the sacralization of the territory. Revista de Estudos da Religião, 19(3), 15–33.

Posłuszny, Ł. (2014). Przestrzeń, miejsce i nie-miejsce wobec pamięci i niepamięci. In Z. Budrewicz, R. Sendyka, & R. Nycz (Eds.), Pamięć i afekty (pp. 309–321). IBL PAN.

Ricoeur, P. (2012). Pamięć, historia, zapomnienie. Universitas.

Sendyka, R. (2013). Pryzma – zrozumieć nie-miejsca pamięci (non-lieux de memoire). Teksty Drugie, 1–2, 323–344.

Sendyka, R. (2016). Niepamięć albo o sytuowaniu wiedzy o formach pamiętania. Teksty Drugie, 6, 250–267.

Sendyka, R. (2017a). Nie-miejsca pamięci i ich nie-ludzkie pomniki. Teksty Drugie, 2, 86–108.

Sendyka, R. (2017b). Miejsce/nie-miejsce pamięci. In K. Jarzyńska, M. Kobielska, M. Smykowski, J. Muchowski, Ł. Posłuszny, & K. Siewior, Nie-miejsca pamięci. Elementarz, (pp. 8–13). Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci.

Sendyka, R., Kobielska, M., Szczepan, A., & Muchowski, J. (2020). Nie-miejsca pamięci: nekrotopografie. Wstęp. In Nie-miejsca pamięci 1. Nekrotopografie (pp. 7–38). Wyd. IBL PAN.

Shalhoub-Kevorkian, N.(2021). Sacralized politics: The case of occupied East Jerusalem. In N.N. Rouhana, & N. Shalhoub-Kevorkian (Eds.), When Politics are Sacralized (pp. 134–158). Cambridge University Press.

Szacka, B. (2003). Historia i pamięć zbiorowa. Kultura i Społeczeństwo, 4, 3–15.

Szpociński, A. (2008). Miejsca pamięci (lieux de mémoire). Teksty Drugie, 4, 11–20.

Szpociński, A. (2021). Współczesna kultura historyczna i jej przemiany. Scholar.

Traba, R. (2023). Ziemie rozproszone. Przegląd Polityczny, 183,

Tuan, Y. (1987). Przestrzeń i miejsce. PIW.

Zenderowski, R. (2011). Pamięć i tożsamość narodowa. Athenaeum, 28, 149–166.

Ziółkowski, M. (1999). Cztery funkcje przywracanej pamięci. Studia Socjologiczne, 4, 55–76.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.1.27-41
Date of publication: 2025-03-25 23:48:43
Date of submission: 2024-09-03 12:59:51


Statistics


Total abstract view - 113
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 17

Indicators





Copyright (c) 2025 Janusz A. Majcherek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.