The teachers’ competence in the memories of pedagogy students

Krystyna Kusiak, Ewa Sosnowska-Bielicz

Abstract


Remembering the experiences connected with your own former teachers is especially important to students of teacher-education courses. Going back in memory offers them a unique opportunity to give new meanings and senses to the remembered facts by interpreting and reinterpreting them from the perspective of the newly gained knowledge and pedagogical language. Returning to these experiences contributes to self-reflection, building of self-knowledge and is primarily the condition for a deep understanding and defining themselves in their future role of a teacher. The article proves the point in going back to your own school experiences referring to the immeasurable and unintended aspects of teaching and presents the first part of the analysis of memories. The empirical excerpt focuses on the ways of describing and evaluating teachers’ professional competence as this was recognized the most in the students’ essays.

Keywords


school experiences; educational biography; teachers’ professional competences

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Czerepaniak-Walczak M. (1994). Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. T. (CCXLII) 168. Uniwersytet Szczeciński, Rozprawy i Studia, Szczecin.

Druczak K. (2005). Zdarzenia krytyczne jako obszar analizy biografii edukacyjnej człowieka. W: L. Koczanowicz, R. Nahorny, R. Włodarczyk (red.). Narracje – (Auto)biografia – Etyka. Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji we Wrocławiu, Wrocław.

Hammersley M., Atkinson P. (2000). Metody badań terenowych. Wyd. Zysk i S-ka, Warszawa.

Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. „Żak”, Warszawa.

Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia–Metodyka–Ewaluacja. Wyd. UMCS, Lublin.

Kyriacou Ch. (1997). Effective Teaching in Schools. Theory and Practice. Stanley Thornes (Publishers) Ltd, Cheltenham.

Lewicka M., Wojciszke B. (2000). Wiedza jednostki i sądy o świecie społecznym. W: J. Strelau (red.). Psychologia. T. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. GWP, Gdańsk.

Łobocki M. (2009). Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls, Kraków.

Maszke A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Meighan R. (1993). Socjologia edukacji. Wyd. UMK, Toruń.

Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. GWP, Gdańsk.

Strykowski W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela. W: Neodidagmata 27/28. Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.

Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J. (2003). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Wyd. eMPi2, Poznań.

Śliwerski B. (2001). Program wychowawczy szkoły. WSiP S. A., Warszawa.

Tennyson R. D. (1991). Poznawczy paradygmat uczenia się przystosowany do technologii kształcenia. „Kwartalnik Pedagogiczny” 2.

Teusz G. (2005). Narracja jako teleologiczny model konstruowania jednostkowego obrazu świata. W: L. Koczanowicz, R. Nahorny, R. Włodarczyk (red.). Narracje – (Auto)biografia – Etyka. Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji we Wrocławiu, Wrocław.

Tomaszewski T. (1982). O funkcjach i cechach wiadomości. W: S. Frycie, T. Wróbel (red.). Problemy konstruowania programów szkolnych. WSiP, Warszawa.

Urbaniak-Zając D. (2005). Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych. W: L. Kochanowicz, R. Nahorny, R. Włodarczyk (red.). Narracje – (Auto)biografia – Etyka. Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji we Wrocławiu, Wrocław.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2015.34.2.139
Date of publication: 2015-09-25 09:11:54
Date of submission: 2015-09-03 10:29:32


Statistics


Total abstract view - 560
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 405

Indicators





Copyright (c) 2015 Krystyna Kusiak, Ewa Sosnowska-Bielicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.