The Values in the Work of Teachers – in the Light of Empirical Research

Wanda Dróżka

Abstract


The article presents statistical analysis of survey results on the value of the work of teachers. The study was quantitative conducted in late 2014 and 2015 for different types of schools in the area of Świętokrzyskie and neighboring voivodeships. We used a questionnaire about aspirations of life, values and needs of teachers and a personal autobiographical statement on „The meaning and dignity of my life and work”. In total, there were collected 405 surveys were collected and 112 posts of teachers in three age groups (generational): • Young teachers (up to 35 years of age) (141 questionnaires and 35 posts), • Teachers in middle age (36–50) (154 questionnaires and 39 posts), • Teachers elderly (over 51 years) (110 questionnaires and 38 posts). An important theme in the studies undertaken is an attempt to compare the values of social life and professional currently working teachers with their image 25 years ago. Because just at that time – at the turn of the year 1989–1990 – there was carried out the same test on the same site, the results of which were published in my book Generations of teachers (1993). The second plane benchmarking closely linked to the previous one, has a generational dimension. In this respect it is important to know how teachers perceive their role, social life and work, and the we appreciate the value of teachers from different generations whose habitus and the fate of life and work shaped the different socio-political, cultural and economic conditions.

Keywords


teacher, generation, values, profession, Polish transformation 25 years

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Dobrowolska D., 1980, Praca w życiu człowieka. Warszawa, Instytut Wydawniczy CRZZ.

Dobrowolska D., 1982, Wartość pracy zawodowej dla jednostki a zróżnicowanie społeczno-zawodowe. W: X. Gliszczyńska (red.), Systemy wartości w środowisku pracy. Warszawa, Książka i Wiedza, 37–56.

Dróżka W., 1993, Pokolenia nauczycieli. Kielce, Wydawnictwo Naukowe WSP.

Dróżka W., 2002, Nauczyciel. Autobiografia. Pokolenia. Studia pedeutologiczne i pamiętnikoznawcze, Kielce, Wydawnictwo AŚ.

Dróżka W., 2004, Młode pokolenie nauczycieli. Studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych, Kielce, Wydawnictwo UJK (II wydanie).

Dróżka W., 2005, Nauczycielska dojrzałość. Pamiętniki średniego pokolenia nauczycieli 2004, Kielce, Wydawnictwo AŚ.

Dróżka W., 2008, Generacja wielkiej zmiany. Studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich. Kielce, Wydawnictwo UJK.

Dróżka W., Gołębiowski B., 1993, Moja twarz jest niepowtarzalna. Pamiętniki młodych nauczycieli ’93. Kielce, Wydawnictwo Jedność.

Dróżka W., Miko-Giedyk J., Miszczuk R. (red.), 2012, Doskonalenie zawodowe nauczycieli i innych pracowników oświaty. Kielce, Wydawnictwo UJK.

Malinowski T., 1989, Postawy zawodowe nauczycieli, „Studia Pedagogiczne”, t. 54.

Ossowska M., 1963, Koncepcja pokolenia, „Studia Socjologiczne” 1963, nr 2.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.51
Date of publication: 2017-06-07 13:31:13
Date of submission: 2016-05-17 10:24:24


Statistics


Total abstract view - 1232
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1177

Indicators





Copyright (c) 2017 Wanda Dróżka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.