The sense of purpose in life and motivation for seeking it in the pupils of “The Youth House SOS ”

Katarzyna Dąbrowska

Abstract


Shaping a sense of purpose in life, as well as motivation for seeking it, is a remarkably important educational task. The youths in social institutions have often undergone traumatic experiences in their childhood; they are susceptible to disturbances in the development of the personality aspects responsible for setting up life goals and values, experiencing satisfaction, and engaging in proper social interactions. The aim of this article is to reveal the level and the nature of the sense of purpose in life of the pupils in ‘The Youth House SOS ’, as well as the degree of motivation for seeking it. The research was conducted with the use of J.C. Crumbaugh and L.T. Maholick’s ‘Purpose in Life test’ (PI L) and J.C. Crumbaugh’s ‘Seeking of Noetic Goals test’ (SONG ). The research involved 34 youths. The tests have revealed a medium level of the sense of purpose in life, as well as motivation for seeking it. Moreover, many respondents expressed the need for friends and family, who surface frequently in their responses.

Keywords


youth, purpose in life, social institutions

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Dujka E. (2001). Poczucie sensu życia młodzieży z rodzin alkoholicznych. „Problemy Alkoholizmu” 1, s. 27–32.

Frankl V. E . (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Głos nadziei z otchłani Holokaustu. Warszawa.

Iłendo-Milewska A. (2004). Poczucie sensu życia młodzieży polskiej i niemieckiej, „Opieka–Wychowanie–Terapia” 1–2, s. 5–7.

Konarska J. (1998). Poczucie sensu życia młodzieży z inwalidztwem wzroku. Lublin.

Konieczna E. (2010). Poczucie sensu życia osób niepełnosprawnych ruchowo. Kraków.

Kumaniecki K. (2000). Słownik łacińsko-polski. Warszawa.

Leziak J., Prażmo D. (2011). Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkania nadzorowane. W: D. Wosik-Kawala (red.). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin.

Mariański J. (1996). Postawy młodzieży polskiej wobec sensu życia. W: K. Popielski (red.). Człowiek–wartości–sens. Lublin.

Mariański J. (1998). Między nadzieją a zwątpieniem. Sens życia w świadomości młodzieży szkolnej. Lublin.

Meissner-Łozińska J. (2011). Poczucie sensu i bezsensu życia u wychowanków domów dziecka. Rzeszów.

Niekludow K. (2000). Pogląd na świat a poczucie sensu i zadowolenia z życia. „Psychologia Wychowawcza” 2–3, s. 157–171.

Obuchowski K. (2000). Galaktyka potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań.

Popielisk K. (2007). Poczucie sensu życia jako doświadczenie egzystencjalnie znaczące i potrzeba rozwojowa. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.). Wychowanie. Pojęcia–procesy–konteksty. T. 2. Gdańsk.

Popielski K. (1987). „Sens” i „wartość” życia jako kategorie antropologiczno-psychologiczne. W: K. Popielski (red.). Człowiek – pytanie otwarte. Lublin.

Skrzypińska K. (2002). Poczucie sensu życia i zadowolenie

u młodzieży studenckiej. „Psychologia Rozwojowa”. T. 7, 3,

s. 77–92.

Smaza M., Bernacka A. (2005). Słownik wyrazów obcych, synonimów, frazeologiczny. Warszawa.

Szałański J., Nowak P. (1995). Poczucie sensu życia u młodzieży niedostosowanej społecznie. W: T. Sołtysiak (red.). Zjawisko patologii społecznej. Uwarunkowania, rozmiary, profilaktyka, prognozy. Bydgoszcz.

Vanier J. (1988). Sens życia osoby upośledzonej umysłowo. W: D. Kornas-Biela (red.). Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie. Lublin.

Włostowska K., Michalski D., Lipka M. (2001). Poczucie sensu życia uczniów szkoły zawodowej. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1, s. 33–35.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.1.211
Date of publication: 2017-02-21 11:17:40
Date of submission: 2016-07-12 20:39:24


Statistics


Total abstract view - 3510
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1401

Indicators





Copyright (c) 2017 Katarzyna Dąbrowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.