Crisis intervention in the work of a school guidance counsellor

Magdalena Barabas

Abstract


Among the many of school tasks, the predominant one is to perform the didactic, educational and nurturing function in relation to students. These tasks are conducted primarily by the school guidance counsellor, who initiates preventive, diagnostic and intervention actions aimed at restoring security. The interventions are only carried out in crisis situations affecting both the unit and its whole family or school system. The effectiveness of these operations is subject not only to the substantive knowledge in this field, but it also hinges on deliberately planned procedures and modes of conduct in specific areas of crises. The aim of this article is to explain the basic issues relating to the substance of crisis, the main objectives of crisis intervention, particular features and procedures of interventions in crisis situations in the school context.


Keywords


crisis, crisis intervention, school

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Baclewska D. (2005). Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej. Katowice.

Badura-Madej W. (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Warszawa.

Badura Madej W. (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice.

Belkin G. S . (1984). Introduction to counseling. Dubuque.

Brammer L. M. (1984). Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności. Warszawa.

Caplan G. (1961). An Approach to Community Mental Health. New York.

Caplan G. (1964). Principles of Preventive Psychiatry. New York.

Hoff L. A . (1995). People In Crisis: Understanding and Helping. San Francisco.

Jagieła J. (2009). Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków.

Jagieła J. (2009a). Interwencja kryzysowa w szkole. Moduł II. Sytuacje kryzysowe dziecka. „Psychologia w Szkole” 4, s. 56–67.

Jagieła J. (2010). Interwencja kryzysowa w szkole. Moduł III. Sytuacje kryzysowe szkoły. „Psychologia w Szkole” 1, s. 50–54.

Jagieła J. (2010a). Interwencja kryzysowa w szkole. Moduł IV. Elementy interwencji kryzysowej. „Psychologia w Szkole” 2, s. 151–158.

James R. K ., Gilliland B. E . (2009). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa.

Jankowska J. (2009). Interwencja kryzysowa – podstawy teoretyczne, metody i podstawowe umiejętności jej stosowania w pracy socjalnej. W: I. Grudzień (red.). Podręcznik dla uczestników specjalizacji II stopnia w zawodzie pracownik socjalny. Lublin.

Kacperczyk A. (2006). Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicyjnej. Łódź.

Kirenko J. (2002). Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Ryki.

Kirenko J., Byra S. (2008). Zasoby osobiste w chorobach psychosomatycznych. Lublin.

Kirenko J., Zubrzycka-Maciąg T. (2011). Współczesny nauczyciel. Studium wypalenia zawodowego. Lublin.

Koszewska K. (2012). Budowanie strategii antykryzysowej na terenie szkoły/placówki oświatowej. Materiały ORE, [online], http://www.ore.edu.pl/bezpieczna-szkola/4321-agresja-i-przemoc (dostęp: 29.08.2015).

Kubacka-Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa.

Lindemann E. (1944). Symptomology and Management of Acute Grief. „American Journal of Psychiatry” 101.

Lipczyński A. (2007). Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa.

Łosiak W. (2008). Psychologia stresu. Warszawa.

Piotrowicz D. (2012). Szkoła w obliczu incydentów krytycznych oraz sytuacji kryzysowych – przygotowanie i reagowanie. Materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji,

[online], http://www.ore.edu.pl/bezpieczna-szkola/4321-agresja-i-przemoc (dostęp: 30.09.2015).

Pommersbach J. (1988). Wsparcie społeczne a choroba. „Przegląd Psychologiczny” XXXI (2),

s. 503–525.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa.

Puryear D. A . (1979). Helping People In Crisis. San Francisco.

Sęk H. (1997). Rola wsparcia społecznego w sytuacji kryzysu. W: D. Kubacka-Jasicka, A. Lipowska-Teutsch (red.). Oblicza kryzysu i pracy interwencyjnej. Kraków.

Sęk H. (2003). Wsparcie społeczne jako kategoria zasobów i wieloznaczne funkcje wsparcia W:

Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.). Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki. Łódź.

Sęk H., Cieślak R. (2004). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa.

Smektała T. (2001). Public relations w sytuacjach kryzysowych. Wrocław.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.1.197
Date of publication: 2017-02-21 11:17:39
Date of submission: 2016-07-13 08:40:57


Statistics


Total abstract view - 2607
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 952

Indicators





Copyright (c) 2017 Magdalena Barabas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.