Upbringing for the community – the uncared function of education?

Kazimierz Czerwiński

Abstract


Communitarians – in a dispute with liberals – convince of a high importance of
various communities for a constitution of the individual personality, especially its axiological horizon. However, the communities are able to take different forms, even the very oppressive one to individuals; Andrzej Szahaj lists the conditions of so-called “good community”. Every community needs individuals who are involved in their existence and function as a group, but also who have specific attributes which are defined as virtues by the republican tradition. Certain educational activities, both closely associated with the teaching-learning process and the functioning of schools and universities as organizations, foster the formation of mentioned attributes. Primarily these educational activities are the various stimulative forms of human training such as: problem-based learning, project-based learning, team-based learning, discussion-based learning, and so forth.


Keywords


community, republican virtues, education, stimulative forms of human training

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauman T. (2005). Projekt badawczy. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 4. Warszawa.

Chałas K. (2004). Metoda projektów. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 3. Warszawa.

Dominiak Ł. (2010). Wartość wspólnoty. O filozofii politycznej komunitaryzmu. Toruń.

Elias N. (2008). Społeczeństwo jednostek. Warszawa.

Etzioni A. (2004). Wspólnota responsywna. Perspektywa komunitariańska. W: P. Śpiewak (wyb.). Komunitarianie. Wybór tekstów. Warszawa.

Furedi F. (2008). Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?. Warszawa.

Gawkowska A. (2004). Biorąc wspólnotę poważnie? Komunitarystyczne krytyki liberalizmu. Warszawa.

Grzegorczyk A. (2002). Wspólnota. W: M. N . Jakubowski, A. Szahaj, K. Abriszewski (red.). Indywidualizm, wspólnotowość, polityka. Toruń.

Jacyno M. (2007). Kultura indywidualizmu. Warszawa.

Kędzierska J. (2003). Grupowa praca uczniów. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 2. Warszawa.

Komunitariańska platforma programowa. Społeczeństwo responsywne: prawa i obowiązki. W: P. Śpiewak (wyb.). Komunitarianie. Wybór tekstów. Warszawa.

Lasch Ch. (1997). Bunt elit. Kraków.

Maffesoli M. (2008). Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Warszawa.

Marody M. (2008). Między neutralnością a zaangażowaniem. O socjologii Norberta Eliasa. W: N. Elias (red.). Społeczeństwo jednostek. Warszawa.

Marody M. (2015). Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa.

Pasamonik B. (2002). Znaczenie wspólnoty w procesie budowy tożsamości osobowej. W: M. N. Jakubowski, A. Szahaj, K. Abriszewski (red.). Indywidualizm, wspólnotowość, polityka. Toruń.

Półturzycki J. (2003). Dyskusja. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1. Warszawa.

Półturzycki J. (2005). Problemowe kształcenie. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 4. Warszawa.

Sennett R. (2013). Razem. Rytuały, zalety i zasady współpracy. Warszawa.

Szahaj A. (2012). Dobra wspólnota. W: A. Szahaj (red.). Liberalizm, wspólnotowość, równość. Eseje z filozofii polityki. Toruń.

Szahaj A. (2000). Jednostka czy wspólnota? Spór liberałów z komunitarystami a „sprawa polska”. Warszawa.

Szymczyk J. (2012). Rudymentarne wartości republikańskie. Zarys problematyki. W: J. Szymczyk (red.). Segmenty aktywności społecznej a wartości. Idee i praktyka. Lublin.

Śliwerski B. (2011). Niezdolność uspołecznienia polskiej oświaty w okresie dwudziestolecia III RP. W: A. Murzyn (red.). Samorządność wczoraj i dziś. Wychowanie do społeczeństwa obywatelskiego. Kraków.

Śpiewak P. (2004). Poszukiwanie wspólnot. W: P. Śpiewak (wyb.). Komunitarianie. Wybór tekstów. Warszawa.

Środa M. (2003). Indywidualizm i jego krytycy. Współczesne spory między liberałami, komunitarianami i feministkami na temat podmiotu, wspólnoty i płci. Warszawa.

Turowski M. (2011). Liberalizm po komunitaryzmie? Filozoficzne koncepcje jednostki, wspólnoty i państwa jako źródła krytyki społecznej i politycznej. Toruń.

Zamojski P. (2005). Praca grupowa. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 4. Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.1.55
Date of publication: 2017-02-21 11:17:31
Date of submission: 2016-07-14 16:28:00


Statistics


Total abstract view - 708
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 386

Indicators





Copyright (c) 2017 Kazimierz Czerwiński

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.