Digital Student in Modern School – Discussion About the Current State of Education

Grażyna Penkowska

Abstract


The term "information overload", which Alvin Toffler used in his book ”Future Shock” first published in 1970, was futuristic (A. Toffler, s. 316). Now the utopian vision of Toffler has materialized. These are modern information and communication technologies that play a significant role in building up the phenomenon of information overload. The problem is how modern education should change, and where to draw the line at including new technologies in students’ work.

The article contains a discussion about the diagnosis of information overload and an attempt to place the teacher in the digital world. Today's students overuse modern technology, which does not always result in better quality education.


Keywords


digital student, network environment, mobile devices, multi-tasking

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauman Z., Wielozadaniowi, opublikowano: http://wyborcza.pl/magazyn/1,129860,12958561,Wielozadaniowi.html [dostęp: 05.05.2016].

Bąk A., 2015, Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Warszawa, Fundacja Dzieci Niczyje.

Demurget M., 2012, Yeleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci). Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.

Digital in 2016, opublikowano: http://wearesocial.com/uk/special-reports/digital-in-2016 [dostęp: 3.03.2016].

Digital, Social and Mobile in 2015, opublikowano: http://wearesocial.com/uk/special-reports/digital-social-mobile-worldwide-2015 [dostęp: 2.03.2016].

Global Web Index, Mobile Web Usage Highest among Teens and Millennials, Post March 25 2015, opublikowano: http://www.globalwebindex.net/blog/mobile-web-usage-highest-among-teens-and-millennials [dostęp: 14.03.2016].

IDC: prognozy rynku smartfonów w 2016 roku, opublikowano: http://www.telepolis.pl/wiadomosci/idc-prognozy-rynku-smartfonow-w-2016-roku-,2,3,35671.html [dostęp: 10.03.2016].

Levinson P., 2010, Nowe nowe media. Warszawa, Wydawnictwo WAM.

Raport podsumowujący wyniki projektów 2010–2015. Tożsamość młodzieży w kontekście komunikacji online, nowych technologii oraz informacji wizualnych, opublikowano: http://e-lab.dynamicznatozsamosc.org/2014-2016/wp-content/uploads/2015/12/Raport-podsumowuj%C4%85cy-wyniki-projekt%C3%B3w-2010-2015.pdf [dostęp: 10.05.2016].

Sitnik M., CES 2013: nocniczek z uchwytem na …tablet, opublikowano: http://tabliczni.pl/2013/01/ces-2013-nocniczek-z-uchwytem-na-tablet/ [dostęp: 05.05.2016].

Small G., Vorgan G., 2011, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań, Wydawnictwo Vesper.

Spitzer M., 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Słupsk, Wydawnictwo Dobra Literatura.

Toffler A., 1974, Szok przyszłości. Warszawa, Wydawnictwo Kurpisz.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.4.65
Date of publication: 2018-08-20 07:35:19
Date of submission: 2016-12-31 16:43:31


Statistics


Total abstract view - 989
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 807

Indicators





Copyright (c) 2018 Grażyna Penkowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.