Teachers' professional attitudes and their achievement motivation

Anna Monika Kopacz

Abstract


The frequency and strength of the achievement motive for different social groups is different, juxtaposed with professional attitudes, turns out to be an interesting research topic among teachers. The aim of the study was to determine the relationship between attitudes towards teachers’ work and their achievement motivation. The study was conducted in February 2016 among 118 teachers working at Primary School No. 40 Leon Kruczkowski in Lublin and the School Complex Antoni Kwiatkowski in Bychawa. The survey used the Performance motivation questionnaire and the Professional attitude index (KWPZ) questionnaire. It was found that there is a relationship between attitudes towards the work of the surveyed teachers and their motivation for professional achievement. The higher the level of achievement motivation, the more often the surveyed teachers exhibit positive attitudes towards work. The motivation of teacher achievements seems to be important. The undertaken research may be an incentive for subsequent researchers to broaden the subject of motivation and its determinants. The obtained research results can be used to better understand the school environment, understand the rules and mechanisms that shape attitudes towards work.

Keywords


professional attitudes; achievement motivation; teachers; school environment

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bańka A., 2005, Motywacja osiągnięć. Postawy teoretyczne i konstrukcja skali do pomiaru motywacji osiągnięć w wymiarze międzynarodowym. Studio PRINT-B, Poznań.

Bera R., 2003, Postawy zawodowe pilotów wojskowych w procesie restrukturyzacji polskich sił zbrojnych. Warszawa, Dom Wydawniczy Bellona.

Federowicz M., Strawiński P., 2014, Struktura czasu pracy nauczyciela. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.

Federowicz M., Haman J., Herczyński J., Hernik K., Krawczyk-Radwan M., Malinowska K., Pawłowski M., Stawiński P., Walczak D., Wichrowski A., 2013, Czas i warunki pracy w relacjach nauczycieli. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.

Golińska L., Świętochowski W., 1998, Temperamentalne i osobowościowe uwarunkowania wypalenia zawodowego u nauczycieli. „Psychologia Wychowawcza”, 5, t. XLI.

Holy J., 2009, Analiza wpływu optymizmu i motywacji w awans w pracy – perspektywa psychologii pozytywnej. Wrocław, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy.

Kędzierska G., 2012, Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – wzory – pola dyskusji. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kirenko J., Zubrycka-Maciąg T., 2011, Współczesny nauczyciel: studium wypalenia zawodowego. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Mądrzycki T., 1997, Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. Warszawa WSiP.

Pakuła M., 2010, Postawy osób starszych wobec edukacji: studium teoretyczno-diagnostyczne. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Strelau J., Doliński D., 2008, Psychologia akademicka. T. 1, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Widerszal-Bazyl M., 1979, Ukierunkowanie motywacji osiągnięć a poziom wykonania pracy, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Wojcieszke B., 2012, Psychologia społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Zimbardo G.P., Johnson R.L., McCann V., 2010, Psychologia: kluczowe koncepcje. T. 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.3.161-172
Date of publication: 2019-12-28 00:00:00
Date of submission: 2018-03-17 16:37:10


Statistics


Total abstract view - 1279
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1385

Indicators





Copyright (c) 2020 Anna Monika Kopacz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.