The Chances of Upbringing Towards Values in the Current Core Curriculum in the Light of Integral Development of Younger School-Age Children
Abstract
In the present article the author raised the issue of upbringing younger school-age children towards values, their development in different aspects (biological, psychological, sociological, cultural and ideological). Not only the development of different aspects is important but also their integration. The article presents also groups of values connected with individual layers of human development. Hedonistic, vital and material values are connected with the biological layer, cognitive values are connected with the psychological layer, social and moral values – with the social layer, cultural values – with the cultural layer and ultimate values – with the ideological layer. These groups are the basis for the analysis of the contents of the current core curriculum for the first educational stage. With this analysis, the author tried to answer the eponymous question: What chances for upbringing towards values does the current core curriculum create in the light of integral development of younger school-age children?
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Buk-Cegiełka M., 2013, Integralny rozwój i wychowanie dziecka w systemie wychowawczodydaktycznym Marii Montessori. Elementy teorii i praktyki. Lublin, Libropolis.
Chałas K., 2007, Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka. Lublin, Wydawnictwo KUL.
Chałas K., 2011, Moc wychowawcza przypadkowych zdarzeń w świetle introcepcji wartości. Kielce-Lublin, Wydawnictwo Jedność.
Chałas K., 2014, Edukacja elementarna w Polsce w świetle integralnego rozwoju i wychowania. „KERYKS”, 13.
Cichoń W., 1996, Wartości. Człowiek. Wychowanie. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Denek K., 2000, Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Hildebrand D. V., Kłoczowski J. A., Paściak J., Tischner J., 1984, Wobec wartości. Poznań, Wydawnictwo W drodze.
Jan Paweł II, 1991, Orędzie na XVIII Światowy Dzień Pokoju (01 I 1985). W: Wy jesteście moją nadzieją. Wybór wypowiedzi Ojca Świętego Jana Pawła II do młodzieży. Warszawa, Stowarzyszenie PAX, Centralny Zespół Młodych.
Kunowski S., 2004, Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa, Wydawnictwo Salezjańskie.
Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Piwowarski W., (red.), 1993, Słownik katolickiej nauki społecznej. Warszawa, Instytut Wydawniczy Pax, Wydawnictwo Misjonarzy Klaretynów Palabra.
Skrzydlewski P., 2016, Szczęście. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom, POLWEN.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.129-141
Date of publication: 2018-11-06 13:37:00
Date of submission: 2018-11-06 13:11:05
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2018 Marta Buk-Cegiełka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.