Valuing Illustrations in Children’s Books by Pedagogical Students. Categories of Selected Illustration Solutions

Małgorzata Centner-Guz

Abstract


Picture books and illustrations provide children fine art contact and first visual communication experience. Therefore, it is important for them to have their place in the child’s daily routine and to be valuable in terms of cognitive and aesthetic stimuli. A place where a toddler can experience them – next to the family home – is a kindergarten, so teachers should have the competence to introduce a child into the world of book illustration. Above all, teachers ought to express personal involvement in the evaluation of such cultural texts. The paper outlines the value of book illustrations which are perceived and preferred by people who are preparing for the profession of early childhood education teacher. The subjects assessed illustrations made in different conventions and stylistics (realistic and fantastic, classic and avant-garde) and made with various techniques (painting and graphic). The assembled lexical corpus, perceiving perceptions of the illustration, was analysed from the perspective of the category of paintings evaluation and the lexical assessment category, which expressed a personal attitude to the perceived images.


Keywords


picture book for children, illustrated book for children, pedagogy students, valuing illustrations

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Boguszewska A., Stępnik M., Tarasiuk R., 2013, Stan wiedzy o sztuce i kulturze plastycznej i muzycznej uczniów kształconych według podstawy programowej obowiązującej w latach 1999-2010. Raport z badań. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Boguszewska A., 2008, Książka obrazkowa i książka z obrazkami dla dzieci a zagadnienie kiczu w sztuce. W: K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała (red.), Wyrazić i odnaleźć siebie, czyli o sztuce, ekspresji, edukacji i arteterapii. Katowice-Mysłowice, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda.

Broda-Bajak M., 2009, Młodzi i sztuka w rzeczywistości medialnej i globalizacji kultury. W: R. Ławrowska, B. Muchacka (red.), Edukacja artystyczna a rzeczywistość medialna. Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Cackowska M., 2009, Czym jest książka obrazkowa? Część pierwsza. „Ryms”, nr 5.

Cackowska M., 2009, Czym jest książka obrazkowa? Część druga. „Ryms”, nr 6.

Cackowska M., 2009/2010, Czym jest książka obrazkowa? Część druga. Problemy z pojmowaniem książki obrazkowej w Polsce. „Ryms”, nr 8.

Centner-Guz M., 2016, The Lexical Evaluation of Children’s Book Illustrations by Pedagogy Students. W: M. Chepil, A. Żukowska, O. Karpenko (red.), In the Sphere of Education and Artist Work. Drohobych, Publishing department of Drohobych Ivan Franko State Pedgogical University.

Choynowski M., 1967, Wymiary malarstwa. „Studia Estetyczne”, nr 4.

Laskowska E., 1992, Wartościowanie w języku potocznym. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.

Petruk E., Waligórska A., 2013, Sztuka, wiedza i opowieść. Wpływ obecności i charakteru tekstu nt. dzieła sztuki na ocenę prezentowanej kompozycji. W: B. Bokus, Z. Kloch (red.), Teksty i interpretacje. Język – poznanie – komunikacja, t. 17. Piaseczno, Wydawnictwo LEXEM.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego (Dz.U. z 2012 r. poz. 977), opublikowano: http://bip.men.gov.pl/images/stories/akty/27_08.pdf [dostęp: 30.06.2015].

Strzałecki A., 2006, Wymiary reprezentacji poznawczych dzieł twórczych. Ujęcie poznawczej psychologii twórczości. „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 2.

Szuman S., 1969, O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa, PZWS.

Wiercińska J., 1986, Sztuka książki. Warszawa, PWN.

Zabawa K., 2013, Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej. Kraków, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.159-177
Date of publication: 2018-11-06 13:37:01
Date of submission: 2018-11-06 13:25:17


Statistics


Total abstract view - 1433
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 737

Indicators





Copyright (c) 2018 Małgorzata Centner-Guz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.