The Ideas of Environmental Education in Grades 1–3 of Students – Future Teachers

Małgorzata Głoskowska-Sołdatow

Abstract


Due to the rapid changes of a social, civilization and scientific nature, the way of introducing nature-based content should be amended. The essence of this kind of education should be the development of interest in nature and directing students’ cognitive activity towards understanding of natural phenomena and processes as well as education for sustainable development. The text is an attempt to look at the students’ (1–3 grade future teachers’) concepts of environmental education of children at a younger school age. Students’ opinions on the nature of environmental education of children and the ways of its implementation have been analyzed qualitatively.


Keywords


environmental education, concepts, students – future teachers

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Budniak A., 2009, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Bauman Z., 2012, Kultura jako praxis. Warszawa, PWN.

Cichy D., 2002, Ewaluacja zmian w edukacji środowiskowej wprowadzonych reformą szkolną. W: D. Cichy (red.), Edukacja środowiskowa. Założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej. „Zeszyty Naukowe”, nr 31.

Chmiel T. B., 2014, Wizje i (re)wizje przygotowania do zawodu nauczyciela. Wrocław, Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Dudzikowa M., 2001, Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gabryś E., 2009, Młodzież wobec wartości środowiskowych – diagnoza wstępna. W: D. Cichy (red.), Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej. Warszawa, Wydawca Instytut Badań Edukacyjnych.

Hall C., Lindzey G., 1998, Teorie osobowości. Warszawa, PWN.

Hejnicka-Bezwińska T., 2015, Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa, PWN.

Klus-Stańska D., 2002, Narracje w szkole. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bołtromiuk A., 2009, Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego – w zakresie zagadnień zrównoważonego rozwoju w 2009, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, opublikowano: http://www.ine-isd.org.pl/theme/UploadFiles/File/publikacje/raporty/Swiadomosc_ekologiczna_Polakow_komunikat.pdf [data dostępu: 7.11.2015]

Rubacha K., 2003, Edukacja jako przedmiot badań pedagogiki. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa, PWN.

Strumińska-Doktór A., 2007, Poziom wiedzy środowiskowej nauczycieli. W: D. Cichy (red.), Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.

Tucholska K., 2005, Zagadnienie kompetencji w psychologii, „Roczniki Psychologiczne”, t. VIII, 2.

Witkowski L., 2000, Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona. Toruń, Wydawnictwo WIT-GRAF.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.191-201
Date of publication: 2018-11-06 13:37:03
Date of submission: 2018-11-06 13:36:07


Statistics


Total abstract view - 1712
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 676

Indicators





Copyright (c) 2018 Małgorzata Głoskowska-Sołdatow

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.