Cognitive Linguistics Explains What Happened to the Russian Tank

Elżbieta Muskat-Tabakowska

Abstract


Usage-based models that underlie cognitive approach to language and grammar imply investigation of language as a dynamic tool used  in interpersonal communication rather than as an abstract system of signs. Hence the linguists’ interest in the language of social and mass media, with its focus upon real current situations and events. One of such events, reported by journalists and widely commented upon, was an incident that occurred in Ukraine shortly after the Russian invasion of 24 February 2022. In one of the villages in the battle zone a group of Ukrainian civilians seized a tank from the Russian army. In the internet, the news soon became a hit and was translated into several languages.

Focusing upon Polish, the analysis presented in the paper will  show the relation between the form of those messages and their epistemological value. In the case study I will use the concept of the linguistic worldview combined with that of conceptual integration, thus substantiating the claim that theoretical framework offered by Cognitive Linguistics can be profitably used to describe, to optimize and to operationalize acts of linguistic communication.


Keywords


Cognitive Linguistics; Usage-based models; linguistic worldview; conceptual integration

Full Text:

PDF

References


Bartosz, A. (2004). Nie bój się Cygana/Na dara Romestar. Sejny: Pogranicze.

Bartosz, A. (2007). Gazetowy wizerunek Roma. In B. Weigl, & M. Formanowicz (Eds.), Romowie 2007. Od edukacji młodego pokolenia do obrazu w polskich mediach (pp. 98–105). Warszawa: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Academica.

Czachur, W. (2011). Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji. Tekst i dyskurs, 4, 79–97.

Evans, V. (2019). Cognitive Linguistics. A Complete Guide. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Federman, M. (n.d.). What is the Meaning of The Medium is the Message? Retrieved August 15, 2022, from http://individual.utoronto.ca/markfederman/article_mediumisthemessage.htm.

Kolasińska, D. (2022). Romowie uprowadzili rosyjski transporter opancerzony, czołgi ugrzęzły w błocie na polu. Top Agra. Retrieved February 28, 2022, from https://www.topagrar.pl/articles/aktualnosci/romowie-ukradli-rosyjski-czolg-inne-ugrzezly-w-blocie-na-polu1/.

Rabiega, H. (2022). Romowie ukradli Rosjanom czołg. „Są też obywatelami Ukrainy. Robią, co mogą.“ Głos Szczeciński. Retrieved February 27, 2022 from https://gs24.pl/romowie-ukradli-rosjanom-czolg-sa-tez-obywatelami-ukrainy-robia-co-moga/ar/c1-16071029.

Rudzka-Ostyn, B. (2000). Struktura kategorii dopełniacza na przykładzie języka polskiego (Ed. & Trans. E. Tabakowska), Z rozważań nad kategorią przypadku. Kraków: Universitas.

Tysol.pl (2022). Chodzą słuchy, że Cyganie ukradli czołg. Retrieved March 2, 2022, from https://www.tysol.pl/a79916-chodza-sluchy-ze-cyganie-ukradli-czolg-druzja-eto-nieprawda-my-jewo-padpizdzili-wideo.

TVN24.pl (2022). Romowie ukradli rosyjski czołg. Będzie służył Ukrainie. Retrieved March 3, 2022, from https://tvn24.pl/swiat/ukraina-romowie-ukradli-rosyjski-czolg-i-zapewniaja-bedzie-sluzyl-ukrainie-5620805.

Wieliński, B. T. (2022). Najnowocześniejszy rosyjski czołg wpadł w ręce Ukraińców. Gazeta Wyborcza. Retrieved September 20, 2022, from https://wyborcza.pl/7,75399,28932100,najnowoczesniejszy-rosyjski-czolg-wpadl-w-rece-ukraincow.html.

Wujcio EDC-EkipaDuzegoCiagnika Channel (2022). Cyganie nie ukradli czołgu a jedynie go ...... :). YouTube.com. Retrieved March 3, 2022, from: https://www.youtube.com/watch?v=He7uwgNq3GM.

Zambrzycka, M. (2010). Stereotypowe wizerunki Cyganów-Romów w kulturze i języku polskim. Kultura i Historia, 18. Retrieved August 10, 2022, from http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/pl/archives/4211.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lsmll.2023.47.1.97-107
Date of publication: 2023-03-17 10:37:11
Date of submission: 2022-09-26 09:09:37


Statistics


Total abstract view - 318
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 184

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Elżbieta Muskat-Tabakowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.