The Relation of Particles auch/też, także, również to their Domains in the Polish and German Languages

Anna Jaremkiewicz-Kwiatkowska

Abstract


The present paper aims to indicate the relation of focus particles także, też, również (auch) to their domains in the Polish sentence. The study is based on language examples taken from the National Corpus of Polish (NKJP). The investigation poses the question whether the basic patterns which were noticed in relation to the German focus particle auch can also be found as governing the use of również, także, and też. Such regularities, if shown and verified, can inspire further contrastive research in the area of foreign language learning. The findings of the present study shall be viewed as combining the semantic and pragmatic approach to language.


Keywords


information structure; focus particles; particle´s domain; semantics; pragmatics

Full Text:

PDF (Deutsch)

References


Bayer, J. 1996. Directionality and Logical Form. On the Scope of Focusing Particles and Wh-in-situ. Dordrecht: Kluwer.

Bogusławski, A. 1977. Problems of the Thematic-Rhematic Structure of Sentences. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Bogusławski, A. 1986. ALSO from ALL SO. ON a set of particles in service of efficient communication. Journal of Pragmatics, 10, S. 615-634.

Büring, D. 2006. Intonation und Informationsstruktur. In: H. Blühdorn, E. Breindl, U. H Waßner (Hrsg.), Text – Verstehen. Grammatik und darüber hinaus. Berlin/New York: de Gruyter, 144-163.

Chafe, W. L. 1976. Giveness, contrastive, definitive, subjects, topics, and point of view. In: C. Li (Hrsg.), Subject and topic. New York: Academic Press, 27-55.

Dimroth, Ch. 2004. Fokuspartikeln und Informationsgliederung im Deutschen. Tübingen: Stauffenberg.

Dimroth, Ch., Klein, W. 1996. Fokuspartikeln in Lernervarietäten. Ein Analyserahmen und einige Beispiele. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, 104, 73-114.

Grochowski, M. 1983a. O partykułach restryktywnych (rozważania semantyczne). Filologia Polska, 23, 71-78.

Grochowski, M. 1983b. Wpływ partykuły nawet na strukturę tematyczno-rematyczną zdania. Z polskich studiów slawistycznych, seria VI, Językoznawstwo, 121-130.

Grochowski, M. 1986. Polskie partykuły. Składnia, semantyka, leksykografia. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Grochowski, M. 2002. Właściwości linearne partykuł modalnych a struktura tematyczno-rematyczna wypowiedzenia. Z polskich studiów slawistycznych, seria 10, Językoznawstwo, Warszawa, 67-73.

Grochowski, M. 2006. O cechach syntaktycznych jednostek z ciągiem też. In: I. Bobrowski, I. Kowalik (Hrsg.), Od fonemu do tekstu. Prace dedykowane Profesorowi Romanowi Laskowskiemu. Kraków: Lexis, 195-202.

Grochowski, M., Kisiel, A., Żabowska, M. 2014. Słownik gniazdowy partykuł polskich. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Heusinger, von., K. 1999. Intonation and Information Structure. Habilitationsschrift der Universität Konstanz. http://gerlin.phil-fak.uni-koeln.de/kvh/pub/pub99-98/Heusinger1999_Intonation.pdf

Höhle, B. 2015. Der Erwerb sprachlicher Markierungen von Informationsstruktur. In: S. Adam, D. Jacob, M. Schecker (Hrsg.), Informationsstrukturen in Kontrast. Frankfurt a. M.: Lang-Verlag (Cognitio 18), 191-212.

Jackendoff, R. S. 1972. Semantic Interpretation in Generative Grammar. Cambridge: MTI Press.

Jacobs, J. 1983. Fokus und Skalen. Zur Syntax und Semantik von Gradpartikeln im Deutschen. Tübingen: Niemeyer.

Jaremkiewicz-Kwiatkowska, A. 2016a. Interpretation von Fokuspartikelsätzen mit ‘auch’ und ‘nur’ – Ergebnisse einer Untersuchung mit polnischen DaF-Studenten. In: M. Wierzbicka, K. Nycz, A. Jaremkiewicz-Kwiatkowska (Hrsg.), Untersuchungen zu Informations- und Handlungsstrukturen, Bd. 2. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 42-62.

Jaremkiewicz-Kwiatkowska, A. 2016b. Interpretation von Fokuspartikelsätzen durch polnische DaF-Studenten. In: M. Wierzbicka, L. Wille (Hrsg.), Im Wirkungsfeld der kontrastiven und angewandten Linguistik, Bd. 7. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 92-108.

Kisiel, A. 2012. Polskie partykuły wyróżniające. Studium semantyczne. Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy

König, E. 1991a. The Meaning of Focus Particles. A Comparative Perspective. London/New York: Routledge.

König, E. 1991b. Gradpartikeln. In: A. von Stechow, D. von Wunderlich (Hrsg.), Semantik: ein internationales Handbuch der zeitgenössischen Forschung. Berlin/New York: De Gruyter, 786-803.

Krifka, M. 2007. Basic notions of information structure. In: C. Fery, G. Fanselow, M. Krifka (Hrsg.), Working Papers of the SFB632, Interdisciplinary Studies on Information Structure (ISIS), 6. Potsdam: 13-56.

Mirowicz, A. 1948. O partykułach, ich zakresie i funkcji. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 8, 134-148.

Misz, H. 1981. Studia nad składnią współczesnej polszczyzny pisanej. Toruń: UMK.

Müller, A. 2012. Wie interpretieren Kinder nur? Experimentelle Untersuchungen zum Erwerb von Informationsstruktur. Dissertation Universität Potsdam. https://publishup.uni-potsdam.de/opus4-ubp/frontdoor/deliver/index/docId/5594/file/mueller_diss.pdf

Narodowy Korpus Języka Polskiego – http://www.nkjp.pl/poliqarp

Rooth, M. 1992. A Theory of Focus Interpretation. Natural Language Semantics, 1(1), 75-116.

Schecker, M., Rauh, R., Möller, Chr. 2015. Erstspracherwerb im Fokus - Fokus im Erstspracherwerb (am Beispiel von "auch"). In: S. Adam, D. Jacob, M. Schecker (Hrsg.), Informationsstrukturen in Kontrast. Frankfurt a. M.: Lang-Verlag (Cognitio 18), 213-225.

Sudhoff, S. 2010. Focus Particles in German: Syntax, Prosody, and Information Structure. Amsterdam/Philadelphia: Benjamins.

Sudhoff, S. 2012. Fokuspartikelinventare im Niederländischen und Deutschen. In: B. Rothstein (Hrsg.), Nicht-flektierende Wortarten. Berlin/Boston: De Gruyter, 203-223.

Wajszczuk, J. 2005. O metatekście. Warszawa: Katedra Lingwistyki Formalnej UW.

Wajszczuk, J. 2010. Functional class (so called „part of speech”) assignment as a kind of meaning-bound word syntactic information. Cognitive Studi/Études Cognitives, 10, 15-33.

Wierzbicka, A. 1971. Metatekst w tekście. In: M. R. Mayenowa (Hrsg.), O spójności tekstu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 105-121.

Żabowska, M. 2014. Partykułologia i partykułografia. Stan obecny i perspektywy. In: A. Moroz, P. Sobotka, M. Żabowska (Hrsg.), Maiuscula linguistica. Studia in honorem Professori Matthiae Grochowski sextuagesimo quito dedicata, Warszawa: BEL Studio, 103-119.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lsmll.2017.41.2.32
Data publikacji: 2018-01-02 15:01:03
Data złożenia artykułu: 2017-05-04 10:14:30

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Anna Jaremkiewicz-Kwiatkowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.