Phonodidactics of Russian [r] and [rj] in the context of a holistic multimodal approach

Weronika Markowska

Abstract


This article is devoted to the problems of phonodidactics of Russian [r] and [rj] with a special focus on the difficulties in the pronunciation of these sounds connected with interference from Polish. The article suggests phonodidatic solutions in the context of the holistic multimodal approach as offered by Jolanta Szpyra-Kozłowska. The paper describes the main principles of this innovative approach and presents examples of phonetic training in a group of students studying Russian.


Keywords


position, structure, rhotic, theory

References


Anchimiuk, O. (2003). Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Bielanin, A. Bobran, M. (2007). Sovremennyy russkiy yazyk: fonetika, fonologiya, orfoepiya, leksika: ćwiczenia z komentarzem. Rzeszów: WSP.

Bitekhina, N.B. & Klimova, V.N. (2011). Russkiy yazyk kak inostrannyy: fonetika. Moskva.

Buczek, K. (2014). Etap początkowy w nauczaniu języka rosyjskiego studentów rozpoczynających akwizycję języka od podstaw, Rzeszów: UR

Fiderkiewicz, Ł. (2015). Fonetika i intonatsiya russkogo yazyka. Prakticheskoye posobiye dlya studentov. Warszawa: UW.

Grzybowski, S. (1991). Z problematyki określania minimum fonetycznego dla Polaków, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Filologiczne. Filologia Rosyjska, 1991, z. 33, str. 127-143.

Gural, S.K. & Sorokina, Ye. I. (2012). Interferentnyye yazykovyye yavleniya i polozhitel'nyy perenos, Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universitа 354, s.7–11.

Knyazev, S.V. & Pozharitskaya, S.K. (2012). Sovremennyy russkiy literaturnyy yazyk. Fonetika, orfoepiya, grafika, orfografiya. Moskva: Gaudeamus.

Kolosov, K.M. (1989). Fonodidaktika, yeye naznacheniye i metodicheskiye osnovaniya, Sbornik nauchnykh trudov. Vypusk 326. Soderzhaniye i metody obucheniya inostrannomu yazyku kak spetsialnosti. Moskva, s. 5–10.

Leontyeva, A.L. (2017). Kak my vosprinimayem mir vokrug nas. Russkiy yazyk za rubezhom 2/2017 (261), s. 116–127.

Lyubimova, N.A. (2011). Lingvisticheskiye osnovy obucheniya artikulyatsii russkikh zvukov. Postanovka i korrektsiya. Moskva: «Russkiy yazyk». Kursy.

Marciszewska, M. & Sładkiewicz, Ż. (2014). Ćwiczenia z fonetyki języka rosyjskiego dla początkujących, Gdańsk: UG.

Markovska, V. (2017). O nekotorykh priyemakh obucheniya russkomu proiznosheniyu. W: L.S. Kryuchkova (red.) Aktualnyye problemy obucheniya russkomu yazyku kak inostrannomu i russkomu yazyku kak nerodnomu. Moskva. IIU MGOU, s. 127–134.

Mocarz-Kleindienst, M. (2014). Kompetencja interkulturowa w dydaktyce przekładu, Roczniki Humanistyczne. Glottodydaktyka, Lublin, s. 127–138.

Mocarz-Kleindienst, M. (2016). Polsko-rosyjskie kontakty filmowe, Acta Neophilologica XVIII (2), s. 223-233, Olsztyn: UWM.

Monakhova, G. A. & Monakhov, D.N. (2016). Multimodalnyye tekhnologii v uchebnom protsesse vysshey shkoly. Teoriya i praktyka obshchestvennogo razvitiya 11. 2013, s. 158–160, informatsiya ot 3.09.2016.

Ostaszewska, D. & Tambor, J. (2010). Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Warszawa: PWN.

Szpyra-Kozłowska, J. & Stasiak, S. (2016). Verifying a holistic multimodal approach to pronunciation training of intermediate Polish learners of English, Lublin Studies in Modern Languages and Literature 40(1) –https://journals.umcs.pl/lsmll/article/view/2571/0, информация от 10.05.2017 г.

Szpyra-Kozłowska, J. (2015). Pronunciation in EFL Instruction: A Research-Based Approach. Bristol – Buffalo – Toronto: Multilingual Matters

Szpyra-Kozłowska, J. (2017). Nauczanie wymowy angielskiej w szkole – próba diagnozy. Porady fonodydaktyczne dla nauczycieli. Języki Obce w Szkole 2/2017, s. 29-34.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lsmll.2018.42.1.18
Data publikacji: 2018-04-06 09:58:06
Data złożenia artykułu: 2017-09-28 19:27:44

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Вероника Владимировна Марковска

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.