Główne wektory oddziaływania relatywizmu sofistów na sferę polityki

Jacek Breczko

Streszczenie w języku polskim


W artykule opisuję relację relatywizmu sofistów do ich poglądów politycznych. Nacisk kładę na stworzenie pewnego modelu, a nie szczegółową rekonstrukcję historyczną. Wyróżniam dwie główne koncepcje sofistów, a przeto dwa główne wektory oddziaływania: skrajny relatywizm Protagorasa prowadzący do „demokracji relatywistycznej” oraz „teorię siły” („prawo silniejszego”). Próbuję też pokazać pewien mechanizm (dostrzeżony już przez Platona), który prowadzi – w praktyce – od jednego do drugiego: chaos wprowadzany przez demokrację relatywistyczną rodzi popyt na rządy „silnej ręki”. W drugiej części artykułu zajmuję się nowożytnymi kontynuacjami obydwu koncepcji z akcentem na „teorię siły”. Analizuję pod tym kątem poglądy Machiavellego, Hobbesa, Hegla, Nietzsche oraz XX-wiecznych filozofów francuskich. Mimo że sofiści działali na demokratycznym gruncie, to ich dwie główne doktryny („teoria siły” i skrajny relatywizm) są – moim zdaniem – dla demokracji szkodliwe, a nawet niszczące. Nie nadają się więc na etyczny, aksjologiczny i meta-etyczny fundament dla liberalnej demokracji. Pojawia się zatem pytanie, którym kończę ten artykuł: „Jak taki fundament mógłby wyglądać?”, szkicując zarazem prowizoryczną odpowiedź.      


Słowa kluczowe


sofiści; relatywizm epistemologiczny; relatywizm moralny; teoria siły; demokracja relaty-wistyczna; Machiavelli; Hobbes; Hegel; Nietzsche; Rorty; Michael Lynch

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Arystoteles. Metafizyka. Tłum. Kazimierz Leśniak. Warszawa: PWN, 1984.

Derrida, Jacques. Pismo filozofii. Tłum. Bogdan Banasiak. Kraków: Inter Esse, 1992.

Descombes, Vincent. To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej (1933–1978). Tłum. Bogdan Banasiak i Krzysztof Matuszewski. Warszawa: Spacja, 1996.

Deleuze, Gilles. Nietzsche i filozofia. Tłum. Bogdan Banasiak. Warszawa: Spacja, 1993.

Gajda, Janina. Sofiści. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1989.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Wykłady z historii filozofii. Tom 1. Tłum. Światosław Florian Nowicki. Warszawa: PWN, 1994.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Zasady filozofii prawa. Tłum. Adam Landman. Warszawa: PWN, 1969.

Hobbes, Thomas. Lewiatan. Tłum. Czesław Znamierowski. Warszawa: Aletheia, 2009.

Huxley, Thomas Henry. Ewolucya i etyka. Tłum. nieznany. Warszawa: Druk K. Kowalskiego, 1904.

Jaworski, Wit. Przedsokratycy. Kraków: Wydawnictwo Miniatura, 1992.

Kant, Immanuel. Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka. Tłum. Adam Banaszkiewicz. Kraków: Zielona Sowa, 2005.

Klossowski, Pierre. Nietzsche i błędne koło. Tłum. Bogdan Banasiak i Krzysztof Matuszewski. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1996.

Kwiek, Marek. Przeciw tyranii Hegla, albo przechadzka po francuskiej myśli ponowoczesnej. W: Hegel a współczesność, red. Roman Kozłowski. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 1997.

Kwiek, Marek. Rorty i Lyotard: W labiryntach postmoderny. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1994.

Lynch, Michael Patrick. Prawda i życie. Dlaczego prawda jest ważna. Tłum. Dawid Misztal. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.

Nerczuk, Zbigniew. „Traktat O niebycie Gorgiasza z Leontinoi”. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 6, nr 3(23) (1997): 79–94.

Miłosz, Czesław. Braterski rozmówca. W: Thomas Merton, 7 esejów o Albercie Camus. Tłum. Renata Krempl. Bydgoszcz: Homini, 1996.

Miłosz, Czesław. Rozmowy polskie 1979–1998. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2006.

Nietzsche, Friedrich. Poza dobrem i złem. Preludium do filozofii przyszłości. Tłum. Grzegorz Sowinski. Kraków: Wydawnictwo A, 2001.

Nietzsche, Friedrich. Wola mocy. Tłum. Stefan Frycz i Konrad Drzewiecki. Kraków: Zielona Sowa 2003.

Platon. Gorgiasz. Tłum. Władysław Witwicki, https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/platon-gorgiasz.pdf (dostęp: 20.07.2025).

Popper, Karl Raimund. Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie. Tom 2. Tłum. Halina Krahelska. Warszawa: PWN, 1993.

Potapenko, Krystyna. „Granice zasady «cel uświęca środki» w filozofii władzy Niccola Machiavellego”. Głos Prawa 2, nr 2 (4) (2019), https://glosprawa.pl/artykul-44/granice-zasady-cel-uswieca-srodki-w-filozofii-wladzy-niccola-machiavellego (dostęp: 20.07.2025).

Rorty, Richard. Philosophy and Social Hope. New York: Penguin Books, 1999.

Siemek, Marek Jan. Filozofia spełnionej nowoczesności – Hegel. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1995.

Tischner, Józef. Spowiedź rewolucjonisty. Kraków: Znak, 2016.

Wiewiór, Przemysław. „Nauka polityczna Thomasa Hobbesa jako technologia władzy”. Studia z Historii Filozofii 1, nr 1 (2010): 161–179. https://doi.org/10.12775/szhf.2010.011.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2025.39.121-158
Data publikacji: 2025-08-13 14:59:58
Data złożenia artykułu: 2024-08-10 11:39:58


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Jacek Breczko

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.