The Main Vectors of the Influence of the Sophists' Relativism on the Sphere of Politics

Jacek Breczko

Abstract


In this article I describe the relationship between the sophists’ relativism and their political views. I attempt to construct a model, not to make a detailed historical reconstruction. I distinguish two main ideas of the sophists, and, in consequence, two main vectors of influence: the extreme relativism of Protagoras leading to “relativistic democracy” and the “theory of force” (“the law of the strongest”). I also try to show a certain mechanism (already noticed by Plato) that leads—in practice—from one to the other: the chaos introduced by relativistic democracy gives rise to the demand for the authoritarian rule, for the “strong man.”  In the second part of the article I describe some modern continuations of both ideas with an emphasis on the “theory of force.” From this perspective, I analyze the views of Machiavelli, Hobbes, Hegel, Nietzsche, and of selected 20th-century French philosophers. Even though the sophists operated on a democratic ground, their two main doctrines (the “theory of force” and extreme relativism) are, in my opinion, harmful, even destructive, to democracy. These ideas are therefore not suitable as an ethical, axiological, and meta-ethical foundation for liberal democracy. Hence the question with which I end this article: “What could such a foundation look like?,” at the same time sketching a provisional answer.


Keywords


Sophists; epistemological relativism; moral relativism; force theory; relativistic democracy; Machiavelli; Hobbes; Hegel; Nietzsche; Rorty; Michael Lynch

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Arystoteles. Metafizyka. Tłum. Kazimierz Leśniak. Warszawa: PWN, 1984.

Derrida, Jacques. Pismo filozofii. Tłum. Bogdan Banasiak. Kraków: Inter Esse, 1992.

Descombes, Vincent. To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej (1933–1978). Tłum. Bogdan Banasiak i Krzysztof Matuszewski. Warszawa: Spacja, 1996.

Deleuze, Gilles. Nietzsche i filozofia. Tłum. Bogdan Banasiak. Warszawa: Spacja, 1993.

Gajda, Janina. Sofiści. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1989.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Wykłady z historii filozofii. Tom 1. Tłum. Światosław Florian Nowicki. Warszawa: PWN, 1994.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Zasady filozofii prawa. Tłum. Adam Landman. Warszawa: PWN, 1969.

Hobbes, Thomas. Lewiatan. Tłum. Czesław Znamierowski. Warszawa: Aletheia, 2009.

Huxley, Thomas Henry. Ewolucya i etyka. Tłum. nieznany. Warszawa: Druk K. Kowalskiego, 1904.

Jaworski, Wit. Przedsokratycy. Kraków: Wydawnictwo Miniatura, 1992.

Kant, Immanuel. Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka. Tłum. Adam Banaszkiewicz. Kraków: Zielona Sowa, 2005.

Klossowski, Pierre. Nietzsche i błędne koło. Tłum. Bogdan Banasiak i Krzysztof Matuszewski. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1996.

Kwiek, Marek. Przeciw tyranii Hegla, albo przechadzka po francuskiej myśli ponowoczesnej. W: Hegel a współczesność, red. Roman Kozłowski. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 1997.

Kwiek, Marek. Rorty i Lyotard: W labiryntach postmoderny. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1994.

Lynch, Michael Patrick. Prawda i życie. Dlaczego prawda jest ważna. Tłum. Dawid Misztal. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.

Nerczuk, Zbigniew. „Traktat O niebycie Gorgiasza z Leontinoi”. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 6, nr 3(23) (1997): 79–94.

Miłosz, Czesław. Braterski rozmówca. W: Thomas Merton, 7 esejów o Albercie Camus. Tłum. Renata Krempl. Bydgoszcz: Homini, 1996.

Miłosz, Czesław. Rozmowy polskie 1979–1998. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2006.

Nietzsche, Friedrich. Poza dobrem i złem. Preludium do filozofii przyszłości. Tłum. Grzegorz Sowinski. Kraków: Wydawnictwo A, 2001.

Nietzsche, Friedrich. Wola mocy. Tłum. Stefan Frycz i Konrad Drzewiecki. Kraków: Zielona Sowa 2003.

Platon. Gorgiasz. Tłum. Władysław Witwicki, https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/platon-gorgiasz.pdf (dostęp: 20.07.2025).

Popper, Karl Raimund. Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie. Tom 2. Tłum. Halina Krahelska. Warszawa: PWN, 1993.

Potapenko, Krystyna. „Granice zasady «cel uświęca środki» w filozofii władzy Niccola Machiavellego”. Głos Prawa 2, nr 2 (4) (2019), https://glosprawa.pl/artykul-44/granice-zasady-cel-uswieca-srodki-w-filozofii-wladzy-niccola-machiavellego (dostęp: 20.07.2025).

Rorty, Richard. Philosophy and Social Hope. New York: Penguin Books, 1999.

Siemek, Marek Jan. Filozofia spełnionej nowoczesności – Hegel. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1995.

Tischner, Józef. Spowiedź rewolucjonisty. Kraków: Znak, 2016.

Wiewiór, Przemysław. „Nauka polityczna Thomasa Hobbesa jako technologia władzy”. Studia z Historii Filozofii 1, nr 1 (2010): 161–179. https://doi.org/10.12775/szhf.2010.011.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2025.39.121-158
Date of publication: 2025-08-13 14:59:58
Date of submission: 2024-08-10 11:39:58


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jacek Breczko

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.