Around value contemporary youth

Joanna Smyła

Abstract


The article is related to the issues of values appreciated by modern youth. Nowadays, it is particulary essential, when we a move from traditional societies towards post-modern ones as well as rapidly changing and unpredictable reality. In 2018, I conducted a research to find out the values appreciated by today's youth. A group of 372 high school students from the Podkarpackie province participated in my research. I used the diagnostic survey method and the survey technique. The values of health and happiness as well as freedom and independence take the most important place. This condition seems understandable in the development of youth and democracy. Family and work are also extremely important in the respondents' lives, which may be a result of market economy impact. What is more, the high positions are taken by education and education background. The values declared by young people are optimistic. However, it should be remembered that the value system may undergo changes. As a result, they should be followed due to the fact that economic, scientific and technical progress of the country will depend on the moral state of young people in the near future.


Keywords


values, youth, social change

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Cieciuch J., Harasimczuk J., Döring A.K., 2010, Struktura wartości w późnym dzieciństwie. „Psychologia Rozwojowa”, 15(2).

Erikson E.H., 1968, Identity: Youth and crisis. New York, Norton.

Erikson E.H., 2002, Dopełniony cykl życia. Poznań, Dom Wydawniczy „Rebis.

Erikson E.H., 2004, Tożsamość a cykl życia. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Havighurst R.J., 1981, Developmental tasks and education. New York, Longman.

Hejnicka-Bezwińska T., 1991, Orientacje życiowe młodzieży. Bydgoszcz, Wydawnictwo uczelniane WSP .

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., 2009, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Mead M., 1978, Kultura i tożsamość. Studium dyskursu międzypokoleniowego. Warszawa, PWN.

Michoń P., 2014, „Nie rozdwoję się przecież”. Konflikt czasu jako przeszkoda w osiąganiu równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym w Polsce. W: R. Tomaszewska-

Lipiec (red.), Relacje: praca – życie pozazawodowe drogą do zrównoważonego rozwoju jednostki. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Misztal M., 1980, Problematyka wartości w socjologii. Warszawa, PWN.

Ochmański M., 1993, Istota wychowania w rodzinie a zachowanie dziecka w przedszkolu. „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. XV.

Ossowski S., 2000, Z zagadnień psychologii społecznej. Warszawa, PWN.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., 1994, Psychologia wychowawcza, t. 2, Warszawa, PWN.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., 1996, Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, t. 1., Warszawa, PWN.

Smyła J., 2016, Świat wartości młodych kobiet. W: G. Kryk, K. Solich, I. Konopnicka (red.), Idea współbycia i współdziałania w edukacji dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Racibórz, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, 189–198.

Szempruch J., 2012, Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szempruch J., 2013, Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szymański M.J., 2000, Młodzież wobec wartości. Próba diagnoz. Warszawa, Wydawnictwo IBE.

Szymański M.J., 2012, Przemiany wartości w zmieniającym się społeczeństwie. „Debata Edukacyjna”, nr 5.

Turner J.S., Helms D.B., 1999, Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP.

Turos L., 2004, Wychowanie i kulturotwórcze funkcje rodziny. Warszawa, Wszechnica Polska.

Wojciechowska M., 2018, Wartości młodzieży i jej rodziców. W kręgu refleksji nad edukacją. Kielce, Wydawnictwo UJK w Kielcach.

Wysocka E., 2012, Nadzieja, wierność, troska jako podstawowe wyznaczniki i efekty ludzkiego rozwoju. Wprowadzenie teoretyczne. W: E. Wysocka (red.), Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Zawada A., 2013, Aspiracje życiowe młodzieży w środowisku kulturowo zróżnicowanym. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Impuls.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.2.51-61
Date of publication: 2020-06-03 13:24:40
Date of submission: 2019-12-04 22:01:16


Statistics


Total abstract view - 6137
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2448

Indicators





Copyright (c) 2020 Joanna Smyła

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.