The (Un)used Opportunities and Benefits of a Person Learning during the Pandemic COVID-19

Agnieszka Roguska

Abstract


Introduction. The pandemic revealed increased on-line activity and thus a greater amount of available training, workshops, and generally materials for self-improvement and others.

Research Aim. Paying attention primarily to the potentials and benefits of learning used or likely to be revealed during the COVID-19 pandemic.

Evidence-based Facts. The paper refers to the results of research carried out, among others, by: 1) Quality Watch showing the pros and cons of the pandemic, 2) Pomeranian entrepreneurs, pointing to the advantages of switching to the remote work model, and 3) qualitative research in Indonesia with an indication of the advantages of learning based on ICT. The article refers to the third phase of crises described by Gerald Caplan. The third phase is the time of mobilization. Moreover, reference was made to the phenomenon of mental resilience, described in the literature on the subject by Emmy E. Werner.

Summary: The article emphasizes the opportunity to look at yourself, to get to know yourself. The disadvantages and inconveniences are listed, but in the context of the possibility of their improvement and elimination on the basis of pandemic experiences. The text draws attention to the value of man as one who strives for balance, uses his internal resources and seeks external help.

Keywords


benefits; education; pandemic Covid-19; self-education; resilience well-being

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Aktualne i prognozowane zapotrzebowanie na pracowników oraz perspektywy rozwoju pracy zdalnej na pomorskim rynku pracy z uwzględnieniem wpływu pandemii wirusa SARS-CoV-2 raport z badania, październik – listopad’. (2020). Pobrane 03, Lutego, 2022 z: https://porp.pl/uploads/original/022021/26/674f0836c3_Raport-praca-zdalna-ostateczna.pdf

Al-Ansi, A., Garad, M., Al-Ansi, A. (2021). ICT-Based Learning During Covid-19 Outbreak: Advantages, Opportunities and Challenges. Gagasan Pendidikan Indonesia, 2(1), 10-26. http://doi.org/10.30870/gpi.v2i1.10176

Badura-Madej, W. (1999). Podstawowe pojęcia teorii kryzysu i interwencji kryzysowej. W. W. Badura-Madej (Wybór i oprac.). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych (s. 18–19). Wyd. "Śląsk".

Czarnkowska, L. R. (2018). Normalność a dobrostan – słów kilka o pozytywnym zdrowiu psychicznym. Coaching Review, 1(10), 3–10. http://doi.org/10.7206/cr.2081-7029.55.

Frankl, V. E. (2011). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Wyd. Czarna Owca.

Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Wyd. Naukowe PWN.

Juul, J., Jensen, H., Høeg, P., Bertelsen, J., Hildebrandt, S., Stubberup, M. (2018). Empatia. Wzmacnia dzieci, trzyma cały świat. Wyd. MiND.

Jóźwiak, M. (2019). Rola rodziców w edukacji dziecka. Pobrane 15, Styczna, 2022 z: https://slideplayer.pl/slide/13408947/

Kabat-Zinn, J. (2021). Życie, piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból. Wyd. Czarna Owca.

Kant, I. (1971). Uzasadnienie metafizyki moralności. Wyd. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kloc-Konkołowicz, J. (2002). Obowiązki wobec samego siebie a możliwość samozobowiązania. Etyka, 35, 21-37.

Komunikat Komisji – Urzeczywistnianie europejskiego obszaru uczenia się przez całe życie. Dokument 52001DC067, COM/2001/0678 final. (2001). Pobrane 14, Marca, 2022 z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52001DC0678

Leszczyńska, A. (2019). Anatomia zdrowia: Jak kompleksowo zadbać o ciało, umysł i duszę. Wydawnictwo Kobiece.

Marchlewska, J. (2019). Emocje, relacje, empatia w wieku dojrzałym. Warsztat jak zadbać o siebie. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Pandemia nie taka straszna? Ma tyle samo plusów co minusów według co czwartego Polaka (2021). Pobrane 14, Kwietnia, 2022 z: https://prnews.pl/pandemia-nie-taka-straszna-ma-tyle-samo-plusow-co-minusow-wedlug-co-czwartego-polaka-459856

Pasternak, W. (2001). Rozjaśnić egzystencję. O dylematach i rozdrożach edukacji. Wyd. Naukowe PTP.

Plusy i minusy pandemii według Polaków (2021). Pobrane 03, Lutego, 2022 z: https://wartowiedziec.pl/polityka-zdrowotna/60942-plusy-i-minusy-pandemii-wedlug-polakow

Roguska, A., Antas-Jaszczuk, A. (2000). Konsumpcjonizm wśród młodzieży akademickiej pokolenia Z. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.

Szewior, K. (2021). Uniwersytet (w) sieci. Wyd. ASPRA – JR.

Wantuch, D. (2021). Polacy na skraju wyczerpania nerwowego. Zdrowie psychiczne Polaków. Dodatek do Gazety Wyborczej z 22 czerwca, 3. Pobrane 27, Marca, 2022 z: https://www.rp.pl/biznes/art8744831-polacy-na-skraju-zalamania-nerwowego

Werner, E. (1992). The children of Kauai: Resiliency and recovery in adolescence and adulthood. Journal of Adolescent Health, 4, 262–268. Pobrane 20, Lutego, 2022 z: https://www.sciencedirect.com/sdfe/pdf/download/eid/1-s2.0-1054139X92901577/first-page-pdf

Włodarczyk, E. (2011). Zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa. Czyli o tym, że niekiedy sam czas to za mało, by uleczyć rany. W E. Włodarczyk, I. Cytlak (Red.), Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych. Z teorii i praktyki pracy socjalnej (s. 311-330). Wyd. Naukowe UAM.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.157-175
Date of publication: 2022-12-28 11:12:58
Date of submission: 2022-04-14 01:45:42


Statistics


Total abstract view - 527
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 413

Indicators





Copyright (c) 2022 Agnieszka Roguska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.