Universal Music Education in Poland as Viewed by Cultural Animation Students

Mirosław Grusiewicz

Abstract


Introduction: The study described in this paper was inspired by the willingness to draw more attention to the condition of music education, its challenges and related issues.
Research Aim: The aim of the study was to learn the views of former school pupils, currently being university students, on music education they had received at schools of general education. The analysis of collected reports allowed to diagnose its current condition.
Research Method: The author conducted a qualitative study. Students reported on their experiences in the form of written recollections, opinions and proposals. In total, 129 student reports encompassing nearly 500 pages of typescript were subject to inductive and interpretative content analysis.
Results: Results of the study disclosed a fairly dramatic picture of universal music education. On their basis, it can be stated that in terms of the learning content and form, music classes are not acknowledged and approved by former school pupils, they fail to differ much from other school classes, they are primarily focused on transmission of theoretical knowledge, whereas practical activities are associated with stress of presenting one’s musical skills in front of the entire class.
Conclusion: Universal music education needs to undergo radical changes.


Keywords


music education; schools of general education; views on music classes; music activities; music classes

Full Text:

PDF

References


Białkowski, A., & Grusiewicz, M. (2009a). Kompetencje muzyczne uczniów gimnazjum. In M. Zalewska-Pawlak (Ed.), Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego. Pedagogiczne rozważania i doświadczenia (pp. 191–208). Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Białkowski, A., & Grusiewicz, M. (2009b). Kompetencje muzyczne uczniów szkół podstawowych. In M. Zalewska-Pawlak (Ed.), Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego. Pedagogiczne rozważania i doświadczenia (pp. 175–190). Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Białkowski, A., & Grusiewicz, M. (2009c). Umiejętności percepcyjne uczniów szkół podstawowych. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2(264), 21–24.

Białkowski, A., & Grusiewicz, M. (2010). Reforma szkolna i praktyka nauczania muzyki w opinii nauczycieli. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 3(270), 19–31.

Bonna, B. (2014). Muzyka i edukacja muzyczna w opiniach ludzi trzeciego wieku. In A. Michalski (Ed.), Wokół teoretycznych podstaw kształcenia muzycznego (pp. 211–226). Wyd. Athenae Gedanenses.

Bonna, B. (2015). Kompetencje muzyczne w młodszym wieku szkolnym a płeć badanych uczniów. Studia Edukacyjne, 36, 271–287.

Brzezińska, A.I., Matejczuk, J., & Nowotnik-Kamza, A. (2012). Wspomaganie rozwoju dzieci 5–7-letnich a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły. Edukacja. Studia, Badania, Innowacje, 1(117), 5–22.

Edukacja artystyczna i kulturalna w szkołach w Europie. (2010). Warszawa: Komisja Europejska, Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA), Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Grusiewicz, M. (1999). Przygotowanie zawodowe nauczycieli muzyki w ocenie własnej a rezultaty ich pracy. PhD dissertation. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Grusiewicz, M. (2007). Muzyka w polskiej szkole – stan aktualny. In W. Jankowski & W. Łabanow (Eds.), Powszechna edukacja muzyczna. Obowiązek czy szansa? (pp. 24–29). Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, fundacja Muzyka Jest dla Wszystkich.

Grusiewicz, M. (2011). Kompetencje muzyczne uczniów ogólnokształcących szkół podstawowych i gimnazjów. Stowarzyszenie Nauczycieli Muzyki.

Grusiewicz, M. (2024). List otwarty do Minister Edukacji Narodowej Barbary Nowackiej w sprawie proponowanych zmian w edukacji muzycznej. Wychowanie Muzyczne, 1(334), 4−5.

Hoffman-Lipska, E., & Żychowska, T. (1993). Diagnoza stanu wychowania muzycznego w liceach ogólnokształcących i zawodowych. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2(184), 58–66.

Jakubowski, M., Konarzewski, K., Muszyński, M., Smulczyk, M., & Walicki, P. (2017). Szkolne talenty Europy u progu zmian. Polscy uczniowie w najnowszych badaniach międzynarodowych. Fundacja Evidence Institute, Związek Nauczycielstwa Polskiego.

Jankowski, W. (2002). O skuteczności muzycznej edukacji. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2(229), 59–65.

Jaworska, A. (1997). Osiągnięcia uczniów klas I–III w zakresie przedmiotu muzyka. In A. Białkowski (Red.), Edukacja estetyczna w perspektywie przemian szkoły współczesnej (pp. 115–131). Wyd. UMCS.

Kamińska, B. (1997). Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży − ich poziom, rozwój i uwarunkowania. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Kizeweter, A. (2016). Szczęśliwy uczeń – szczęśliwy nauczyciel. Dobrostan szkolny wyzwaniem dla edukacji. In J. Skibska & J. Wojciechowska (Eds.), Współczesna edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań (pp. 27–36). Wyd. Libron – Filip Lohner.

Konferencja „Dodajmy uczniom skrzydeł”. (n.d.). https://www.gov.pl/web/cea/konferencja-dodajmy-uczniom-skrzydel

Krajewski, M., & Schmidt, F. (2014). Raport końcowy z badań nad procesem wprowadzania nowej podstawy programowej z plastyki i muzyki. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. https://www.gov.pl/web/kultura/przedmioty-artystyczne-w-szkolnictwie-powszechnym

Krawczyk-Bocian, A. (2019). Narracja w pedagogice. Teoria. Metodologia. Praktyka badawcza. Wyd. UKW.

Krzyżanowska, W. (2018). Wspierająca szkoła buduje zaufanie. In A. Leśniewicz (Ed.), Edukacja do rozumienia siebie i świata. Po XII Kongresie Obywatelskim (pp. 101–105). Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Wyd. UMCS.

Labiak, D. (2015). Edukacja muzyczna a zainteresowania muzyczne młodzieży (w opiniach gimnazjalistów). In E. Kochanowska & R. Majzner (Eds.), Muzyka w dialogu z edukacją. Wybrane konteksty aktywności i edukacji muzycznej (pp. 71–81). Wyd. Libron.

Labiak, D. (2017). Przełamać niemoc. Edukacja muzyczna w opiniach studentek pedagogiki. In A. Tupieka-Buszmak (Ed.), Problematyka kształcenia muzycznego na poziomie studiów wyższych w zmieniającym się obrazie zjawisk kulturowych (pp. 171–185). Wydział Sztuki UWM.

Młodzież 2003. (2003). CBOS, KBdsPN. https://www.cinn.gov.pl/portal?id=166545&action=preview

Młodzież 2008. (2008). CBOS, KBdsPN. https://www.cinn.gov.pl/portal?id=166545&action=preview

Młodzież 2013. (2014). CBOS, KBdsPN. https://www.cinn.gov.pl/portal?id=166545&action=preview

Młodzież 2016. (2016). CBOS, KBdsPN. https://www.cinn.gov.pl/portal?id=166545&action=preview

Młodzież 2018. (2019). CBOS, KBdsPN. https://www.cinn.gov.pl/portal?id=166545&action=preview

Mroczko, F. (2014). Jakościowe metody badań. Obserwacja naukowa. Prace Naukowe WWSZIP, 26(1), 65–78.

Murawska, B. (2014). Edukacja wczesnoszkolna. Instytut Badań Edukacyjnych.

Nowakowska, A., & Przewłocka, J. (2015). Szkoła oczami uczniów: relacje z nauczycielami i kolegami oraz przemoc szkolna. Instytut Badań Edukacyjnych.

Parkita, E. (2005). Recepcja muzyki artystycznej przez uczniów ogólnokształcącej szkoły podstawowej. Wyd. Akademii Świętokrzyskiej.

Przewłocka, J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań. Instytut Badań Edukacyjnych.

Przychodzińska, M., & Białkowski, A. (1998). Analiza percepcji i estetycznych przeżyć muzycznych u uczniów klas IV–VII ogólnokształcących szkół podstawowych. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 5(212), 201−211.

Rakowski, A. (Ed.). (1986). Podstawowe uwarunkowania dostępu dzieci i młodzieży do kultury muzycznej, vol. 1. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Rakowski, A. (Ed.). (1990). Podstawowe uwarunkowania dostępu dzieci i młodzieży do kultury muzycznej, vol. 2. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Robinson, K., & Aronica, L. (2020). Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację. Element.

Smoleńska-Zielińska, B. (1997). Percepcja wartości artystycznych muzyki współczesnej przez młodzież. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 4–5, 206–207.

Szubertowska, E. (2008). Dzieci i młodzież wobec muzyki i edukacji muzycznej. In R. Gozdecka & M. Grusiewicz (Eds.), Współczesne oblicza edukacji muzycznej (pp. 109−114). Wyd. UMCS.

Szubertowska, E. (2003). Edukacja a kultura muzyczna młodzieży. Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Szubertowska, E. (2004). Stosunek do przedmiotu muzyka a kompetencje muzyczne młodzieży. Kultura i Edukacja, 4, 107−114.

Waluga, A. (2016). Kompetencje muzyczne absolwentów I etapu edukacyjnego podstawowych szkół ogólnokształcących i ich wybrane determinanty. Instytut Muzyki i Tańca.

Weiner, A. (2010). Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Determinanty, zależności, perspektywy rozwoju. Wyd. UMCS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.3.123-138
Date of publication: 2025-09-29 20:44:05
Date of submission: 2024-12-27 12:34:52


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 0

Indicators





Copyright (c) 2025 Mirosław Grusiewicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.