Health Education in Language Learning in the Light of Cirricula and Books to Learn Foreign Languages

Agnieszka Buczak

Abstract


According to the current core curriculum, the leading role in the school health education is played by physical education. To ensure greater efficiency in health-related learning content should be constantly present in other school subjects. Excellent conditions for the implementation of health education create foreign language lessons. This is shown not only in an analysis of the curriculum of the subject, but also in suggestions of methodologists, and above all, the analysis allowed for use in schools textbooks. The realization of health education in the framework of a modern foreign language depends largely on the decision of the teacher. It is, therefore, necessary to sensitize teachers, and especially students of foreign philology, specializing in teaching, to the need for integrating health-related content with a program of language learning. International studies have shown that this practice is not only improving the health of students, but also increases the educational achievements of students.

Keywords


health education, language training, core curriculum, teachers

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Jourdan D., 2011, Health education in schools. The challenge of teacher training. Saint-Denis, National Institute for Prevention and Health Education.

Lista podręczników dopuszczonych do użytku w roku szkolnym 2015/2016 [pozyskano z: http://men.gov.pl/podreczniki/dopuszczone_lista1.php, dostęp: 10.11.2015].

Nowak P. F., 2012, Realizacja edukacji zdrowotnej w szkole w opiniach nauczycieli. „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, t. 18 (3), 171–175.

Podstawa programowa z komentarzami, 2008, Tom 3. Języki obce w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Warszawa, MEN.

Pośpiech J., 2009, O reformowaniu wychowania fizycznego – refleksje zamiast polemiki. „Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja”, t. 4, 159–163.

Skirmuntt G., 2009, Dlaczego w nowej podstawie programowej nie ma ścieżek edukacyjnych? Materiały Edukacyjne ORE. Warszawa, CODN .

Suwiński E., 2013, Zadania edukacji zdrowotnej w rozwijaniu umiejętności życiowych. „Zeszyty Naukowe WSHE”, t. 37, 113–119.

Syrek E., 2009, Promocja zdrowia poprzez edukację zdrowotną w systemie kształcenia ogólnego dzieci i młodzieży – współczesna potrzeba i konieczność. „Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja. Perspektywa społeczna i humanistyczna”, t. 3, 17–24.

Szpotowicz M., 2014, Edukacja zdrowotna w podstawie programowej różnych przedmiotów – Język obcy nowożytny. W: B. Woynarowska (red.), Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli szkół podstawowych. Warszawa, ORE, 87–91.

Woynarowska B, 2010, Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Woynarowska B., 2002, Kształtowanie umiejętności życiowych u dzieci i młodzieży — wyzwania dla szkoły. „Chowanna”; t. 1 (18), 57–69.

Woynarowska B., 2008, Edukacja zdrowotna w szkole w Polsce. Zmiany w ostatnich dekadach i nowa propozycja. „Problemy Higieny i Epidemiologii”, t. 89 (4), 445–452.

Woynarowska B., 2014, Status i miejsce edukacji zdrowotnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego. W: B. Woynarowska (red.), Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli szkół podstawowych. Warszawa, ORE, s. 20–21.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.241
Date of publication: 2017-06-07 13:31:21
Date of submission: 2016-05-17 13:02:56


Statistics


Total abstract view - 996
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 537

Indicators





Copyright (c) 2017 Agnieszka Buczak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.