A Mass Open Online Course in a Self-Study Process

Jacek Jędryczkowski

Abstract


Making the free YouTube Analytics system available to the creators of didactic materials has created unprecedented opportunities for pedagogical research. Publishing videos and presentations on YouTube involves access to a number of reports and their juxtapositions. Tracking indicators of attention retention combined with the ability to filter results according to multiple criteria allows a wide range of research problems to be formulated. The mass character of this type of classified observation offers researchers new opportunities to interpret the behaviour of learning students, and above all to modify and implement the tested educational media. Initially, the analyses reflected only the learning outcomes of the recipients for whom multimedia courses containing original YouTube videos were designed. However, it soon turned out that they started to function as a mass open online course (MOOC), attracting the attention of hundreds of thousands of recipients. In this way, it was possible to generalise the observations made so far in relation to a very wide audience. Therefore, an attempt was made to answer questions concerning the learning strategy in the process of self-education of Internet users.


Keywords


educational film; self-study process; YouTube Analytics; e-learning; MOOC; short multimedia messages

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Aleksander T., 1999, Samokształcenie. W: D. Lalak i T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Dembo M.H., 1997, Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa, WSiP.

Filipiak E., 2012, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygodskim i Brunerem w tle. Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Jędryczkowski J., 2007, Przekaz pozawerbalny w systemie kształcenia zdalnego. W: E. Perzycka i A. Stachura (red.), Pedagogika informacyjna. Media w kształceniu ustawicznym. Szczecin, Wyd. ZAPOL.

Jędryczkowski J., 2016a, Cognitive preferences displayed by the recipients of short, educational multimedia messages. W: E. Baron-Polańczyk (red.), ICT in Educational Design: Processes, Materials, Resources, t. 10. Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Jędryczkowski J., 2016b, Krótkie komunikaty multimedialne w procesie nabywania wiedzy proceduralnej. „General and Professional Education”, 3/2016, 11–21.

Jędryczkowski J., 2018, Koncentracja i utrzymanie uwagi w procesie nauczania-uczenia się z zastosowaniem filmów dydaktycznych udostępnianych online. „General and

Professional Education”, 3/2018, 32–38.

Jędryczkowski J., 2019, Learning strategies when using online multimedia courses. W: E. Baron-Polańczyk (red.), ICT in Educational Design: Processes, Materials, Resources, t. 14. Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego (w druku).

Jędryczkowski J., JJ Kursy – kanał Youtube. https://www.youtube.com/c/JJKursy [dostęp: 26.10.2019].

Kolb D.A., 2014, Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. USA , Pearson Education LTD.

Microsoft Canada, 2015, Attention spans: Consumer Insights. [pozyskano z: http://advertising.microsoft.com/en/cl/31966/ how-does-digital-affect-canadian-attention-spans].

Okoń W., 1998, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Spitzer M., 2015, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Słupsk, Wyd. Dobra Literatura.

Wenta K., 2002, Samouctwo informacyjne młodych nauczycieli akademickich. Toruń, Wyd. Adam Marszałek.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.4.167-180
Date of publication: 2019-12-30 00:00:00
Date of submission: 2019-11-03 21:17:26


Statistics


Total abstract view - 631
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 722

Indicators





Copyright (c) 2020 Jacek Jędryczkowski

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.