Interpersonal Communication as a Basis for Cooperation Between Early School Education Teachers

Emilia Ławecka

Abstract


The article presents the stages of the communication process between early childhood education teachers. The aim of the study is to show the impact of communication on teachers’ cooperation, including describing the formation of communication networks, which are communication structures. Another goal is to describe the features of communication that prove that it, like feedback, is one of the key factors of constructive cooperation. In this work, we will focus on analyzing the role and importance of dialogue between teachers, exploring its various aspects, from the impact on interpersonal relationships to the consequences for the quality of cooperation between teachers. The final goal is to indicate the advantages of interpersonal communication.


Keywords


communication; early school education; communication network; dialogue; language competences; cooperation

Full Text:

PDF

References


Andrzejewski, B. (Ed.) (1990). Komunikacja, rozumienie, dialog. Wyd. Nauk. UAM.

Biddle, B.J. (1986). Recent developments in role theory. Annual Review of Sociology, 12, 67–92.

Blau, P.M. (1964). Exchange and Power in Social Life. Wiley.

Cooley, C.H. (1992). Human Nature and the Social Order. C. Scribner’s Sons.

Carl Rogers, C. (1951). Client-Centered Therapy. Houghton Mifflin.

Fisher, R., Ur, W., & Patton, B. (1991). Getting to Yes: Negotiating Agreement Without Giving In. Penguin Books 1991.

Hall, E.T. (1976). Beyond Culture. Doubleday.

Kamińska, M. (2019). Współpraca i uczenie się nauczycieli w kulturze organizacyjnej szkoły. Studium teoretyczno-empirycznie. Impuls.

Magda-Adamowicz, M. (2016). Dialog krytyczny w edukacji wczesnoszkolnej. In M. Cywińska (Ed.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty (pp. 77–93). Wyd. Nauk. UAM.

Magda-Adamowicz, M. (2019). (Nie)codzienność komunikacji w edukacji dzieci. In K. Kuszak & R. Michalak (Eds.), Nauczyciel w refleksjach... i z refleksji...: księga jubileuszowa dedykowana Pani Profesor Halinie Sowińskiej z okazji 80. urodzin (pp. 81–95). Wyd. Nauk. UAM.

Maliszewski, W.J. (2010). Komunikacja społeczna w szkole. Perspektywa jakości pracy szkoły i w szkole. In I. Nowosad, I. Mortag, & J. Ondráková (Eds.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły (p. 271). Oficyna Wydawnicza UZ.

Mehrabian, A. (1971). Silent Messages. Wadsworth Publishing 1971.

Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Żak.

Stankiewicz, J. (1999). Komunikowanie się w organizacji. Astrum.

Stoner, A.F., & Wankel, C. (1994). Kierowanie. PWE.

Wolska-Zogata, I. (2018). Psychologia społeczna w sytuacji zagrożenia. Wyd. UW.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.111-118
Date of publication: 2024-12-13 13:06:57
Date of submission: 2024-02-25 17:42:28


Statistics


Total abstract view - 23
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 3

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Emilia Ławecka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.