Implementation of the Educational Function in the Context of Remote Education – Ethical and Pedagogical Aspect

Małgorzata Łobacz

Abstract


Upbringing is an aid in overcoming weaknesses and striving for the fullness of humanity. It consists, in its deepest nature, in valuing the individual, which is infinite, and, thus, in considering formation as a process that is never finished, a work that is subject to failure, unpredictable, yet concrete and alive. The article outlines issues concerning the implementation of the educational function, with particular reference to the period of remote education in relation to the SARS-CoV-2 pandemic, as well as basic issues concerning the so-called ethical sensitivity in the pedagogical profession. It points out, among other things, the problem of the ethics of the teaching profession, the importance of the educational function in the era of hurried culture, the pursuit of diplomas and qualifications – not infrequently at the expense of moral values. Education has been portrayed as a kind of call to assist the student in integral development, but also in the face of unforeseen, exceptional situations, which undoubtedly include the COVID-19 pandemic.


Keywords


educational function; teacher; student; COVID-19 pandemic

Full Text:

PDF

References


Chudy, W. (2009). Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: TN KUL.

Dziewiecki, M. (2006). Co dalej z wychowaniem w szkole? http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/ID/wychow_md_codalej.html (access: 3.04.2013).

Grzelak, Sz., Żyro, D. (2020). Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje z obszaru wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Zadanie zrealizowane na zlecenie Ministra Edukacji i Nauki. Raport oparty na wynikach badań naukowych przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli w okresie 04. 2020–01.2021. fie:///C:/Users/DELL/Downloads/Raport_jak_wspierac_uczniow_po_roku_epidemii.pdf (access: 30.04.2022).

Koludo, A. (2020). Strategie kształcenia na odległość. In: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (pp. 43–50). Warszawa: EduAkcja.

Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.

Łobocki, M. (2004). Wybrane problemy wychowania nadal aktualne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Łobocki, M. (2009). W trosce o wychowanie w szkole. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łukasik, J.M., Mróz, A., Koperna, P. (2020). Młodzi nauczyciele o zdalnej edukacji w czasie COVID-19. In: N.G. Pikuła, K. Jagielska, J.M. Łukasik (red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (pp. 31–56). Kraków: SCRIPTUM.

Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Osial, W. (2012). Wychowawczo-aksjologiczne aspekty misji nauczyciela. Pedagogia Christiana, 2(30), 148.

Pesci, F. (2006). Filozoficzna perspektywa wychowania. Ethos, 75, 37–51.

Pielachowski, J. (2007). Mocne i słabe strony wychowania w szkole. (Nie)prześmiewcze refleksje długoletniego praktyka. In: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie (t. 3, pp. 233–262). Gdańsk: GWP.

Radziwiłł, A., Jakubowski, J., Sawicki, M. (2004). Dialogi. Dobra szkoła. Szkoła w życiu – życie w szkole. W rozmowie z Krystyną Romanowską. Warszawa: Dom Wydawniczy Ego.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2017 poz. 1658).

Szudra-Barszcz, A. (2012). Sensy i bezsensy etyki zawodu pedagoga. In: A. Szudra-Barszcz, S. Sztobryn (red.), Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej (pp. 51–73). Lublin: KUL.

Tarnowska, B. (2002). Etyka zawodu nauczyciela. Wychowawca, 2, 10–11.

www1: http://szkola.wp.pl/kat,1021419,title,Edukacyjny-wyscig-szczurow,wid,12396648,page,2,wiadomosc.html (access: 12.03.2022)




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.19-29
Date of publication: 2022-11-04 07:44:11
Date of submission: 2022-05-05 06:27:08


Statistics


Total abstract view - 644
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 345

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Małgorzata Łobacz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.