Pamiętniki studentów jako źródło wiedzy o codzienności edukacyjnej i prywatnej w sytuacji pandemii COVID-19

Joanna Maria Garbula

Streszczenie w języku polskim


W dniu 20 marca 2020 roku ogłoszono w Polsce stan epidemii COVID-19 wywołany wirusem SARS CoV-2. Jego ogłoszenie spowodowało, że życie ludzi uległo całkowitej zmianie. Ludzie zdrowi zostali zamknięci w domach, zabroniono wstępu do lasów, pojawiła się nauka i praca zdalna, obowiązkowe maseczki i dezynfekcja rąk. Rozpoczęła się „bitwa” o szczepionki. Natomiast dla ludzi chorych, oprócz przekształcania istniejących oddziałów szpitalnych, tworzono dodatkowe oddziały (np. na stadionach). Drastycznie wzrosła liczba zgonów; w latach 2020–2021 było ich około 200 tys. Aktualnie COVID-19 przechodzi z fazy pandemicznej do fazy endemicznej, co oznacza, że stanie się już częścią naszego życia. Doświadczenia z tamtego okresu mocno tkwią w każdym człowieku, dlatego warto przyjrzeć się pamiętnikom napisanym przez studentki pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (jednolite studia magisterskie niestacjonarne, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie), w których opisały swoje uwikłanie na przestrzeni lat 2020–2021 w tę trudną rzeczywistość pandemiczną w kontekście edukacyjnym i prywatnym. Należy podkreślić, że nie tylko ta problematyka jest ważna, lecz także jej źródło. W tym wypadku jest to źródło wytworzone, konstruowane przez szereg miesięcy w odmiennej rzeczywistości. Pamiętniki odkrywają czy też ujawniają znaczenia, jakie studentki pedagogiki nadawały codzienności doby pandemicznej.


Słowa kluczowe


pandemia COVID-19; pamiętniki; dokumenty pamiętnikarskie; codzienność szkolno-przedszkolna i prywatna

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bachórz, J., Borkowska, G., Kostkiewicz, M., Rudkowska, M., Strzyżewski, M., Sztachelska, J. (red.) (2016). Słownik polskiej krytyki literackiej 1764–1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje [hasło: „pamiętnik”], t. 2: N–Z. Toruń – Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, Instytut Literatury Polskiej UMK.

Dunin-Wąsowicz, K. (1974). Pamiętnikarstwo Polskie. Dzieje Najnowsze, VI.

Kostkiewiczowa, T., Cieński, A. (red.) (1996). Słownik literatury polskiego oświecenia [hasło: „pamiętnik”]. Wrocław – Warszaw – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Maternicki, J. (1994). Teoretyczne i metodologiczne podstawy dydaktyki historii. In: J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii (pp. 75–76). Warszawa: PWN.

Michałowska, T. [przy udziale Barbary Otwinowskiej i Elżbiety Sarnowskiej Temeriusz]. (1990). Słownik literatury staropolskiej: średniowiecze, renesans, barok [hasło: „pamiętnik”]. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Trzynadlowski, J. (1961). Struktura relacji pamiętnikarskiej. In: Z. Czerny et al. (red.), Księga pamiątkowa ku czci Stanisława Pigonia. Kraków: PWN.

Szymczak, M. (red.) (1979). Słownik języka polskiego, t. 2. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.123-137
Data publikacji: 2023-11-23 17:05:28
Data złożenia artykułu: 2023-04-05 08:42:52


Statystyki


Widoczność abstraktów - 168
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 66

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Joanna Maria Garbula

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.