Nowe nawyki korzystania z mediów i rozwój emocjonalny u dzieci w szkole podstawowej

Tiziana Schirone

Streszczenie w języku polskim


Badanie, w którym wzięło udział ogółem 743 włoskich uczniów szkół podstawowych (47,5% dziewcząt; 51,7% chłopców), których średni wiek wynosił 8,85 lat (SD = 1,104), badało reprezentację i zwyczaje korzystania z nowych mediów. Zbadano obecność urządzeń w pokoju dzieci, ich nawyki przed zaśnięciem i po przebudzeniu. Dane podkreślają, że styl życia badanych charakteryzuje się regularnym korzystaniem ze smartfona, z którego również korzystają (restauracje, ulice, parki, wybrzeże), oraz wskazują na powszechny brak aktywnej mediacji ze strony rodziców. Obserwuje się, że większość dzieci na co dzień korzysta ze smartfona w sposób samotny, a normy wyznaczone przez rodziców są obecne jedynie w mniejszości w próbie. Przeprowadzono analizę głównych składowych (PCA) i badanie wariancji (ANOVA). Z wyników wynika również, że nawyk korzystania z urządzeń wpływa na wymiary wyodrębnione z PCA. Przypuszcza się, że aktywna mediacja rodziców i ich obecność stanowią czynnik ochronny dla rozwoju emocjonalnego dzieci, a także pełnią funkcję elementu regulacyjnego zachowań cyfrowych. Badanie daje również do myślenia nauczycielom, którzy mogliby wspierać rodziny, stymulując je do refleksji nad znaczeniem ich aktywnej obecności w relacji z dziećmi, także poprzez regulację aktywności cyfrowej.


Słowa kluczowe


nowe media; nawyki użytkowania; normy rodzicielskie; zachowania cyfrowe; rozwój emocjonalny

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Barbaranelli, C., Caprara, G.V., & Rabasca, A. (1998). BFQ-C Big Five Questionnaire Children. O.S. Organizzazioni Speciali.

Benedetto, L., & Ingrassia, M. (2017). Crescere connessi: risorse e insidie del web. Junior Edizioni.

Bozzola, E., Spina, G., Ruggiero, M., Memo, L., Agostiniani, R., Bozzola, M., Corsello G., & Villani, A. (2018). Media devices in pre-school children: The recommendations of the Italian pediatric society. Italian Journal of Pediatrics, 44(69). https://doi.org/10.1186/s13052-018-0508-7

Caprara, G.V., Barbaranelli, C., & Borgogni, L. (1993). BFQ: Big-Five Questionnaire Manuale. O.S. Organizzazioni Speciali.

Canadian Paediatric Society, Ottawa, Ontario DHTF. (2017). Screen time and young children: Promoting health and development in a digital world. Pediatric & Child Health, 22(8). https://doi.org/10.1093/pch/pxx123

Cannoni,E., Scalisi, T., & Giangrande, A. (2018). A survey of children aged 5–6 who use mobile devices on a daily basis at home: personal and contextual characteristics and cognitive and emotional problems. Rassegna di Psicologia, 35(1). https://doi.org/10.4458/0135-04

Cha, S.S., & Seo, B.K., (2018). Smartphone use and smartphone addiction in middle school students in Korea: Prevalence, social networking service, and game use. Health Psychology Open, 5(1). https://doi.org/10.1177/2055102918755046

Hale, L., & Guan, S. (2015). Screen time and sleep among school-aged children and adolescents: a systematic literature review. Sleep Medicine Reviews, 21. DOI: 10.1016/j.smrv.2014.07.007

Hisler, G.C., Hasler, B.P., Franzen, P.L., Clarck, D.B., & Twenge, J.M. (2020). Screen media use and sleep disturbance symptom severity in children. Sleep Health, 6. https://doi.org/10.1016/j.sleh.2020.07.002

Kabali, H.K., Irigoyen M.M., Nenez-Davis, R., Budacki, J.G., Mohanty S.H., Leister, K.P., & Bonner, R.L. (2015). Exposure and use of mobile media devices by young children. Pediatrics, 136(6). https://doi.org/10.1542/peds.2015-2151

Kojima, R., Sato, M., Akiyama, Y., Shinohara, R., Mizorogi, S., Suzuki, K., Yokomichi, H., & Yamagata, Z., (2019). Problematic Internet use and ists associations with health related symptoms and lifestyle habits among rural Japanese adolescents. Psychiatry Clin Neurosci, 73(20). https://doi.org/10.1111/pcn.12791

Kuss, D.J., Kanjo, E., Crook-Rumsey, M., Kibowski, F., Wang, G.Y., & Sumich, A. (2018). Problematic mobile phone use and addiction across generations: The roles of psychopathological symptoms and smartphone use. Journal of Technology in Behavioural Science, 3(3), 141–149. https://doi.org/10.1007/s41347-017-0041-3

Li, S., Jin, X., Wu S., Jiang F., Yan C., & Shen, X., (2007). The impact of media use on sleep patterns and sleep disorders school-aged-children in China. Sleep, 30(3). https://doi.org/10.1093/sleep/30.3.361

Lovato, S.B., & Waxman, S.R. (2016). Young children learning from touch screens: Taking a wider view. Frontiers in Psychology, 7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01078

Montag, C., Wegmann, E., Sariyska, R., Demetrovics, Z., & Marca M. (2019). How to overcome taxonomical problems in the study of Internet use disorders and what to do with “smartphone addiction”?. Journal of Behavioral Addictions, 1(7). https://doi.org/10.1556/2006.82019.59

Reid Chassiakos, Y., Radesky, J., Christakis, D., AAP Council of Communication and Media, Hill, D., Ameenuddin, N., Hutchinson, J., Levinne, A., Boyd, R., & Swanson, W.S. (2016). Children and adolescents and digital media. Pediatrics, 138(5). https://doi.org/10.1542/peds.2016-2593

Rvachew, S. (2016). Technology in early childhood education: overall commentary. In R.E. Tremblay, M. Boivin, M., RDeV. Peters (Eds.), Encyclopedia on Early Childhood Development. http://www.child-encyclopedia.com/technology-early-childhood-education/according-experts/technology-early-childhood-education-overall

Sameroff, A. (2010). A unified theory of development: A dialectic integration of nature and nurture. Child Development, 81(1). https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2009.01378.x

Save the Children Italia. (2023). IX Atlante dell’Infanzia (a rischio) – Tempi Digitali. https://s3.savethechildren.it/public/files/uploads/pubblicazioni/xiv-atlante-dellinfanzia-rischio-tempi-digitali.pdf

Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo

Tisseron, S. (2016). 3-6-9-12. Diventare grandi all’epoca degli schermi digitali. Brescia. La Scuola.

Tonioni, F. (2013). Psicopatologia web-mediata: Dipendenza da internet e nuovi sistemi dissociativi. Springer Verlag Italia. https://doi.org/10.1007/978-88-470-2817-3

UNESCO. (2023). An ed-tech tragedy? Educational technologies and school closures in the time of COVID-19. UNESCO Digital Library. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386701

Yamada, M., Sekine, M., & Tatsuse, T. (2024). Association between excessive screen time and school-level proportion of no family rules among elementary school children in Japan: A multilevel analysis.Environmental Health and Preventive Medicine, 29. https://doi.org/10.1265/ehpm.23-00268




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.119-128
Data publikacji: 2024-12-13 13:06:59
Data złożenia artykułu: 2024-04-15 15:54:19


Statystyki


Widoczność abstraktów - 12
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 11

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Tiziana Schirone

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.