Dobrostan psychiczny uczniów i jego uwarunkowania w pedagogice Jespera Juula
Streszczenie w języku polskim
Jesper Juul to duński pedagog, terapeuta rodzinny, twórca humanistycznego podejścia wychowawczego, założyciel międzynarodowej organizacji Familylab, która działa w ponad piętnastu krajach świata. Autor ten dobrostan psychiczny jednostki utożsamia ze zdrowiem psychicznym oraz rozwiniętymi kompetencjami psychospołecznymi i w swoich licznych pracach podpowiada wychowawcom, jak taki cel osiągnąć. Uważa, że należy rozwijać u młodego człowieka cztery obszary: integralność osobistą (samoświadomość, wiedzę dotyczącą własnych potrzeb, emocji, wartości i granic), poczucie własnej wartości (czyli to, co jednostka wie o sobie i jak się z tym czuje), pewność siebie (która zależy od posiadanych umiejętności) oraz osobistą odpowiedzialność (po to, by człowiek sam odpowiadał za swoje decyzje, czyny i wybory). Juul wielokrotnie wskazuje na kryzys szkoły i jej destrukcyjny wpływ na dobrostan psychiczny uczniów, których w tej instytucji nieustannie się ocenia, wymaga od nich posłuszeństwa i decyduje o realizacji podstawowych potrzeb. By sytuację nie tylko uczniów, ale także nauczycieli i rodziców poprawić, proponuje: 1) obowiązek szkolny zamienić na prawo do nauki; 2) zmodyfikować kulturę zarządzania w szkole i wypracować nowy rodzaj przywództwa w edukacji; 3) zatroszczyć się o nauczycieli, w szczególności wyposażyć ich w kompetencje do budowania relacji; treści takie należałoby też wprowadzić do programu przygotowania pedagogicznego studentów – przyszłych nauczycieli; 4) dziękować uczniom za to, że chodzą do szkoły.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Juul, J. (2011a). Nie z miłości: mądrzy rodzice – silne dzieci. MiND.
Juul, J. (2011b). Twoja kompetentna rodzina: nowe drogi wychowania. MiND.
Juul, J. (2012). Twoje kompetentne dziecko: dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?. MiND.
Juul, J., & Qien, M. (2012). Przestrzeń dla rodziny. MiND.
Juul, J. (2013). Agresja – nowe tabu?: dlaczego jest potrzebna nam i naszym dzieciom?. MiND.
Juul, J. (2014). Nastolatki: kiedy kończy się wychowanie?. MiND.
Juul, J., & Krüger, K. (2014). Kryzys szkoły: co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?. MiND.
Juul, J. (2016). Zamiast wychowania: o sile relacji z dzieckiem. MiND.
Juul, J. (2017). Rodzic jako przywódca stada: pełne miłości przywództwo w rodzinie. MiND.
Sowińska, A., & Sowiński, R. (2019). Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński. SOR-MAN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.23-31
Data publikacji: 2024-12-13 13:06:42
Data złożenia artykułu: 2024-04-17 09:29:45
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Urszula Ozga
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.