Uczenie się we współpracy ze studentami – użyteczność wybranych afordancji podczas procesu dzielenia się wiedzą

Zuzanna Zbróg

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: We wprowadzeniu wyjaśniłam znaczenie podstawowych koncepcji i kategorii teoretycznych: społeczność praktyków, relacyjna koncepcja uczenia się poprzez dzielenie się wiedzą, sieci społeczne. Podałam przykładowe czynniki, które oddziałują na efektywność procesu dzielenia się wiedzą w ramach społeczności praktyków. Dołączyłam do analizowanej koncepcji kategorię afordancji, która wiąże się z możliwościami działania w określonym środowisku.

Cel badań: Celem badań było zrozumienie i opisanie, jak tworzę, interpretuję i zmieniam otoczenie społeczne i osobiste. Ujęłam moją perspektywę badawczą w pytaniu: Jak wykorzystać afordancje interpersonalne w polu oceniania dla budowania wspólnoty podmiotów uczących się od siebie nawzajem w przestrzeni akademickiej?

Metoda badań: Wybrałam pracę z wykorzystaniem autoetnografii. Zastosowałam procedurę analizy danych według podejścia ewokatywnego, którego cechą charakterystyczną jest zmiana zarówno podmiotu poznającego (badacza), jak i odbiorców przekazu.

Wyniki: Współczesny kontekst społecznego funkcjonowania studentów wymaga zdecydowanego przejścia/powrotu do kultury uczenia się relacyjnego, w której znaczenie mają: zadbanie o dobrostan emocjonalny, wrażliwość na potrzeby studentów, wsparcie, w tym w postaci konstruktywnej informacji zwrotnej opartej na refleksji indywidualnej lub grupowej (rówieśniczej). Podzielane w grupie tego typu wartości afordują środowisko sprzyjające uczeniu się.

Wnioski: Afordancje interpersonalne w polu oceniania wywodzą się z pewnego typu motywacji i wartości przyświecających osobie budującej relacje w określonej społeczności. Sytuacja kryzysowa afordowała we mnie działania, które wiązały się ze zmianą stylu codziennego funkcjonowania na bardziej uważny, wspierający, wymagający stworzenia relacyjnej, komfortowej przestrzeni do uczenia się. Relacje komunikacyjne oparte na różnego typu konstruktywnej informacji zwrotnej w sposób obserwowalny doprowadziły do pozytywnej zmiany kontekstów uczenia się od siebie nawzajem.


Słowa kluczowe


społeczności praktyków; kształcenie przyszłych nauczycieli; konstruktywna informacja zwrotna; autoetnografia; afordancje; dzielenie się wiedzą

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bergen, C., Bressler, M., Campbell, K. (2014). The sandwich feedback method: Not very tasty. Journal of Behavioral Studies in Business, Volume 7; Pobrane 3, stycznia, 2023, z: https://www.researchgate.net/publication/281034931.pdf.

Biesta, G. (2015). Beautiful risk of education. Routledge.

Cardoso, C., Badke-Schaub, P., Eris, O. (2016). Infection moments in design discourse: How questions drive problem framing during idea generation. Design Studies, 46, 59–78. Pobrane 30, stycznia, 2023, z: https://doi. org/10.1016/j.destud.2016.07.002.

Chan, C.K.Y. (2022). Assessment for Experiential Learning (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003018391.

Chmielińska, A. (2018). Transgresja twórcza w procesie rozwoju osobistego. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(7), 221-236. http://dx.doi.org/10.18778/2450-4491.07.12

Dotov, D. G., Nie, L., de Wit, M. M. (2012). Understanding affordances: history and contemporary development of Gibson’s central concept. Avant: Trends in Interdisciplinary Studies 3 (2), 28-39. Pobrane 10, marca, 2023, z: https://avant.edu.pl/wp-content/uploads/DDLNMW-Zrozumiec-afordancje.pdf.

Habermas, J. (1999). Teoria działania komunikacyjnego. T. 1. Racjonalność działania a racjonalność społeczna. (Tłum. A. Kaniowski). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Healy, J. P. (2016). The components of the “crit” in art and design education. Irish Journal of Academic Practice, 5(1), Article: 7. https://doi:10.21427/D7RB1V.

Jones, S.H. (2014). Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste. (Tłum. K. Podemski). W N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (Red.), Metody badań jakościowych. T. 2 (s. 175–218). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kacperczyk, A. (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat?: o metodologicznym statusie autoetnografii. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 32-75. Pobrane 10, lipca, 2022, z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2014-t10-n3-s32-75.pdf.

Kacperczyk, A. (2020). Autoetnograficzna inicjacja. W A. Kacperczyk, M. Kafar (Red.), Autoetnograficzne „zbliżenia” i „oddalenia”. O autoetnografii w Polsce (s. 43-79). Wydawnictwo UŁ; Pobrane 10, lipca, 2022, z: https://www.academia.edu/45513760/Autoetnograficzne_zbli%C5%BCenia_i_oddalenia_O_autoetnografii_w_Polsce_Marcin_Kafar_Anna_Kacperczyk_red_seria_Perspektywy_Biograficzne_t_4_Wydawnictwo_Uniwersytetu_%C5%81%C3%B3dzkiego_%C5%81%C3%B3d%C5%BA_2020_strony_tytu%C5%82owe_spis_tre%C5%9Bci_i_Prolog.

Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm. Wydawnictwo Akademickie Żak.

Krajewski, M. (2013). W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze. Kultura i Społeczeństwo, 1, 29-67. https://doi: 10.2478/kultura-2013-0003.

Lave, J., Wenger, E. (1991). Situated Learning Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press.

Lindberg-Repo, L., Gronroos, Ch. (2004). Conceptualising Strategy from a Relational Perspective. Industrial Marketing Management, 33, 229-239. https://doi:10.1016/j.indmarman.2003.10.012.

Longley, A., Moraes, J., Cook, J. (2022). Reaching across from here to there, in precarious times. Critical Studies in Teaching and Learning (CriSTaL), 10(SI), 81-108. https://doi.org/10.14426/cristal.v10iSI.523

Moscovici, S. (2000). Social Representations. Explorations in Social Psychology. Cambridge Polity Press.

Patel, Ch. (2018). Situated Learning:Legitimate Peripheral Participation. An Analysis by Charmi Patel. https://doi.org/10.4324/9781912281039

Szwed, R. (2011). Reprezentacje opinii publicznej w dyskursie publicznym. Wydawnictwo KUL.

Wenger, E. (1999). Communities of Practice: learning, meaning, and identity. Cambridge University Press.

Wenger-Trayner, E., Fenton-O'Creevy, M., Hutchinson, S., Kubiak, Ch., Wenger-Trayner, B. (2015). Learning in Landscapes of Practice: Boundaries, identity, and knowledgeability in practice-based learning. Routledge.

Zbróg, Z. (2019). Wiedza pedagogiczna przyszłych nauczycieli w perspektywie teorii reprezentacji społecznych. Ujęcie dynamiczne. Wydawnictwo APS.

Zgrzebnicki, P. (2020). Autoetnografia jako forma nauki (z komentarzem Marcina Kafara). W A. Kacperczyk, M. Kafar (red.), Autoetnograficzne „zbliżenia” i „oddalenia”. O autoetnografii w Polsce (s. 323-350). Wydawnictwo UŁ.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.4.41-57
Data publikacji: 2024-02-14 11:56:25
Data złożenia artykułu: 2023-08-08 11:45:15


Statystyki


Widoczność abstraktów - 402
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 224

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2024 Zuzanna Zbróg

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.