The Training School as a Community of Mutual Learning between Teachers and Students. A Research Perspective

Renata Michalak

Abstract


The text attempts to show the value of the training school for the process of preparing students for the role of teachers. It is based on the assumptions of “Wielkopolska Training School in the Cogito” project, the implementation of which was completed in December 2020. The content of the article reflects the key aspects of teacher candidates’ education through their versatile involvement in a peer-learning network for in-service teachers and students. It also shows the empirical substance from the study of teacher training students, confirming the value and meaning of the teachers education model by creating training schools.


Keywords


training school; teachers training; mutual learning community; practical student education

Full Text:

PDF

References


Literature

Bednar A.K., Cunningham D., Duff T.M., Perry J.D. (1991). Theory into Practice: How Do We Link? In: G.J. Anglin (ed.), Instructional Technology: Past, Present and Future (pp. 81–101). Englewood: Libraries Unlimited.

Bonar J., Buła A., Just M., Radzikowska D. (2014). Charakterystyka i opis nowatorskiego programu praktyk dla studentów pedagogiki na studiach i stopnia na specjalności edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne. In: J. Bonar, A. Buła, D. Radzikowska (red.),

Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Nowatorski program praktyk dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w aspekcie naukowym i organizacyjnym (pp. 195–219). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Fish D., Broekman H. (1993). Odmienne podejście do kształcenia nauczycieli. Forum Oświatowe, 7.

von Glasersfeld E. (1995). A Constructivist Approach to Teaching. In: l.P. Steff, J. Gale (eds.), Constructivism in Education (pp. 3–15). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

Gołębniak B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń – Poznań: Edytor.

Grabinger R.S. (1996). Rich Environments for Active learning. In: D.H. Jonassen (ed.), Handbook of Research for Educational Communications and Technology (pp. 665–692). New York: Macmillan.

Honebein P.C. (1996). Seven Goals for the Design of constructivist learning environments. In: B.G. Wilson (ed.), Constructivist Learning Environments: Case Studies in Instructional Design (pp. 11–24). Englewood Cliff: Educational Technology Publications.

Johnson D.W., Johnson R.T. (1991). Learning Together and Alone. Englewood Cliff: Prentice Hall.

Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: WAiP.

Lewowicki T. (2007). Problemy kształcenia i pracy nauczyciela. Warszawa – Radom: Wyd. ITE.

Michalak R. (2018). Praktyka pedagogiczna kontekstem reorganizacji personalnej wiedzy o nauczaniu przyszłych nauczycieli. Propozycja zmiany modelu kształcenia nauczycieli. In: E. Musiał, J. Malinowska (red.), Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Koncepcje – przemiany – rozwiązania (pp.

–41). Wrocław: Instytut Pedagogiki UW.

Michalak R. (2021). założenia projektu Wielkopolska Szkoła Ćwiczeń w cogito. In: R. Michalak (red.), Nauczyciel w kulturze wzajemnego uczenia się (pp. 149–159). Poznań: Ogólnopolski Operator Oświaty.

Oliver K.M. (2000). Methods for Developing Constructivism Learning on the Web. Educational Technology, 40(6), pp. 5–18.

Sajdak A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Tam M. (2000). Constructivism, Instructional Design, and Technology: Implications for Transforming Distance learning. Educational Technology & Society, 3(2), pp. 50–60.

Wenger E., Lave J. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.

Żytko M., Nowakowska l., Sobierańska D., Szydler A. (2018). Znaczenie praktyk pedagogicznych w procesie kształcenia nauczycieli. Warszawa: Wolters Kluwer.

Netography

Cox G. (2006). REAL Business Learning Environments: Design Considerations in the Integration of Business Simulations into Rich Environments for Active Learning. Carnforth: RSVP Learning

Design. Retrieved from: http://rsvpdesign.co.uk/images/downloads/RSVP_Reals_complete.pdf/ (access: 5.05.2011).

Olusegun S. (2015). Constructivism Learning Theory: a Paradigm for Teaching and Learning. IOSR Journal of Research & Method in Education, 5(6), pp. 66–70. DOi: https://doi.org/10.9790/7388-05616670. Retrieved from: http://iosrjournals.org/iosr-jrme/papers/Vol-5%20issue-6/Version-1/i05616670.pdf (access: 29.09.2020).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2021.5.101-114
Date of publication: 2021-11-15 21:31:46
Date of submission: 2021-04-12 21:32:39


Statistics


Total abstract view - 851
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 435

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Renata Michalak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.