“I Learn By the Way” – an Innovative Teaching Program as a New Perspective on the Education of Children at the Pre-School Stage and at the First Stage of Education

Paulina Marchlewska

Abstract


Education is a dynamic process which evaluates quickly. The changes that occur in it can be noticed on the ground of offered curricula. More and more innovative forms of teaching young generation are proposed. In today’s era of education, professionals are looking for modern, innovative curricula to make education valuable, comprehensive and highly effective. Joanna Białobrzeska’s program “I learn by the way” is an innovative curriculum that makes it possible to teach children in a natural way at the preschool education stage and at the first educational stage. The article is in line with other contemporary curricula, which deserve to be called original and innovative. They inspire to change the style of teaching to a style focused on creativity, development of soft skills and information technology. The aim of this article is to present the “I learn by the way” program and indicate its innovation and important elements that it introduces to the education system.


Keywords


curriculum; creativity; innovation; pre-school education; early school education; child’s activity

Full Text:

PDF

References


Agryle, M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Baines, L. (2008). A Teacher’s Guide to Multisensory Learning: Improving Literacy by Engaging the Senses. Alexandria: ASCD.

Innowacyjne programy edukacji wczesnoszkolnej – Ciekawi świata. https://www.ore.edu.pl/2015/02/programy-nauczania-edukacja-wczesnoszkolna/ (access: 23.01.2022).

Komorowska, H. (2016). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Kurowska, B., Łapot-Dzierwa, K. (2019). Tradycyjna czy twórcza – jaka jest polska szkoła? e-Mentor, 4(81), 31–38.

Lewandowska, D. (2018). Spontaniczne aktywności dzieci jako proces twórczy. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13, 89–106.

Lewowicki, T. (2000). Edukacja alternatywna – tradycje, inspiracje, przemiany i relacje z reformami. Kraków: Impuls.

Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i z nim pracować. Gdańsk: GWP.

Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: WAiP.

„Nowy program – nowe szanse”, innowacyjny program nauczania. projekt.noweskalmierzyce.pl (access: 14.07.2023).

Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wyd. Żak.

Uszyńska-Jamroc, J. (2008). Psychologia rozwojowa. Kraków: Wyd. UJ.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 8 czerwca 2009r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. z 2009 r., nr 89, poz. 730) z dnia 22 stycznia 2022 r.

Sadowska, K. (2020). Wczesnodziecięca edukacja – pomiędzy instrumentalizacją a towarzyszeniem w rozwoju. Poznań: Wyd. Nauk. UAM.

Skrzetuska, E. (2011). Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja – uzdolnienia – refleksja nauczyciela. Lublin: Wyd. UMCS.

Stachowicz-Stanusch, A. (2018). Kompetencje przyszłości. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, 121, 485–497.

Śliwerski, B. (2010). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Kraków: Impuls.

Trempała, J. (2012). Wczesne kompetencje poznawcze w rozwoju dziecka. Olsztyn: Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii.

Walker, D.F., Soltis, J.F. (2000). Program i cele kształcenia. Warszawa: WSiP.

Wołkiewicz, A. (2018). Geneza programów nauczania. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 1, 93–100.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.167-181
Date of publication: 2023-11-23 17:05:34
Date of submission: 2023-02-26 23:50:00


Statistics


Total abstract view - 537
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 239

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Paulina Marchlewska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.