Teacher Towards New Digital Technologies

Karol Kowalczuk

Abstract


The changes that are currently taking place in the education process are to a large extent the result of technological transformation dynamically transforming the social space. A natural consequence of the continuously growing educational needs of modern digital students is the effective use of pedagogical innovations based on digital solutions. Despite the changing reality, the teacher is still largely responsible for preparing students to function in the modern knowledge society. The awareness of educators in this area is increasing and they are aware of the need to move away from ineffective models in favour of an active model by improving their own qualifications and using IT resources in the education process. The aim of the article is to present new technologies as a determinant of changes in the educational process and to present models according to which teachers can effectively improve their own digital competences, which are so important in the modern didactic reality.


Keywords


modern technologies; digital school; teacher’s digital competences

Full Text:

PDF

References


Błaszczyk, K. (2020). Szkoła na miarę czasów... tylko których? – o reformie szkolnictwa z 2017 roku. Polonistyka. Innowacje, 12, 94.

Błaszkiewicz, R. (2011). Gry komputerowe a zdrowie dziecka w młodszym wieku szkolnym. Nauczanie Początkowe, 1, 39.

Dudel, B., Kowalczuk-Walędziak, M., Łogwiniuk, K.M., Szorc, K., Wróblewska, U. (2014). Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej na przykładzie województwa podlaskiego. Białystok: Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych.

Jemielniak, D. (2019). Socjologia Internetu. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar.

Kupisiewicz, Cz. (1984). Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa: PWN.

Musioł, M. (2019). Edukacja informatyczna w nauczaniu początkowym – kilka obszarów potrzebnych zmian. Dydaktyka Informatyki, 14, 81–82.

Okoń, W. (1988). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Pyżalski, J. (2021). Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce – mapa głównych szans i zagrożeń. Poznań: Wyd. UAM.

Remża, P. (2021). Tutor, trener, mentor i coach – współczesny nauczyciel matematyki. In: A. Kapińska et al. (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Skibińska, M. (2015). Czy pokolenia cyfrowe potrzebują edukacji informacyjnej? In: D. Siemieniecka (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji l komunikacji. Toruń: Wyd. Nauk. UMK.

Sysło, M., Jochemczyk, W. (2009). Edukacja informatyczna w nowej podstawie programowej, http://bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=141&from=pubstats# (access: 25.04.2023).

Tadeusiewicz, R. (2020). Jaka powinna być wykorzystująca najnowsze technologie edukacja przyszłości? In: M. Tanaś (red.). Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji. 10 pytań do ludzi nauki (p. 205). Warszawa: Wydawnictwo DiG.

Tanaś, M. (2010). Pedagogika wobec wyzwań technologicznych współczesności. In: J. Morbitzer (red.), Człowiek – Media – Edukacja (p. 283). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN.

Wasiołka, S. (2009). Nowoczesne środki dydaktyczne w pracy nauczyciela, Edukacja i Dialog, 03/206.

Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2006 r., Zalecenie 2006/962/WE w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.183-192
Date of publication: 2023-11-23 17:05:35
Date of submission: 2023-05-13 23:18:43


Statistics


Total abstract view - 340
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 190

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Karol Kowalczuk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.