From Motor Skills and Coordination to Sensitivity and Empathy. Ballroom Dancing as a Tool for Harmonizing Children’s Development
Abstract
The author indicates the multidimensionality of the understanding harmony in the development of preschool and early school children. It presents the issues of motor skills, sensitivity and empathy, and ballroom dancing as a tool for harmonizing children’s development. It presents the results of research carried out by a group of trainers working with children learning ballroom dancing. Analyzing the research results, she indicates that ballroom dancing, due to its specificity, affects development in various spheres: physical and movement, emotional, motivational, social, cognitive, as well as musical and aesthetic activity. Relationships between various developmental spheres stimulated by dance activity can support harmony in children’s development.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bauer, J. (2008). Empatia. Co potrafią lustrzane neurony. PWN
Białecka-Pikul, M. (2002). Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu. Wyd. UJ.
Blackmore, S. (2002). Maszyna memowa. Rebis.
Czyż, S. (2013). Nabywanie umiejętności ruchowych. Teoria i praktyka w zarysie. MWW Mirosław Matoga.
Gilewicz, Z. (1994). Teoria wychowania fizycznego. PWN.
Hannaford, C. (1995). Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Medyk.
Olechnowicz, H. (1969). Pierwsze kroki wśród ludzi. Nasza Księgarnia.
Przetacznik-Gierowska, M., & Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. PWN.
Przybysz, P. (2009). Wprowadzenie do części II. Poznanie społeczne: lustrzane neurony, automatyzmy a refleksje, rozpoznawanie umysłów. In A. Klawiter (Ed.), Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. Ewolucja i złożone struktury poznawcze (vol. 2, pp. 135–144). PWN.
Schaffer, R. (2006). Psychologia dziecka. PWN.
Tokarski, J. (Ed.). (1980). Słownik wyrazów obcych, PWN.
Tomaszewski, W. (1991). Człowiek tańczący. WSiP.
Turska, I. (1970). Taniec bawi i opowiada. PZWS.
Wieczysty, M. (1986). Tańczyć może każdy. PWN.
Wołoszynowa, L. (1986). Młodszy wiek szkolny. In M. Żebrowska (Ed.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. PWN.
Zimbardo, P.G., & Ruch, F.L. (1988). Psychologia i Życie. PWN.
Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie przyjazne mózgowi. Wyd. Nauk. UMK.
www1: https://sjp.pwn.pl/sjp/harmonia-I;2559977.html
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.169-180
Date of publication: 2024-12-13 13:07:04
Date of submission: 2024-04-15 16:43:57
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Iwona Kopaczyńska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.