Career Counseling in Early Childhood Education
Abstract
The aim of this article is to outline how career guidance classes in early childhood education can be valuable for lifelong development. Career counselling is still strongly associated with helping adults, the unemployed, to retrain. It is treated as an expert service primarily related to the labour market. Career counselling should be disenchanted. Undoubtedly, it is a professional service, but it is equally firmly inscribed in the educational process. According to the core curriculum, one of the tasks of the school is to prepare students to choose their further education and profession. The school runs vocational guidance classes, which fit in with lifelong learning. Due to the approaching transition from primary to secondary school, much attention is paid to counselling classes for seventh and eighth graders. However, developing interests and getting to know oneself starts much earlier, so it is worth weaving elements of vocational knowledge into the process.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
American School Counselor Association. (2024). Position Statements. https://www.schoolcounselor.org/Standards-Positions/Position-Statements
Bańka, A. (2005). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i Strategie Pomocy bezrobotnym. Wyd. PRINT-B.
Barańska, M. (2019). Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów zdolnych. In E. Piotrowski, M. Porzucek-Miśkiewicz (Eds.), Edukacja osób zdolnych. Wyd. Nauk. UAM.
Barańska, M. (2023). Rodzina w całożyciowym procesie konstrukcji kariery – rozważania teoretyczne, Wychowanie w Rodzinie, 30(3), 271–289.
Dołęga-Herzog, H. & Rosalska, M. (2014). Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu Propozycje rozwiązań metodycznych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Hughes, D., Shakoor, I., Hampshire, K., & Croll, L. (2022). Career-related learning in primary schools: A city collaborative approach in England. British Journal of Guidance and Counselling, https://doi.org/10.1080/03069885.2021.1998363
Instytut Badań Edukacyjnych. (2024). Czym są kompetencje przekrojowe (transwersalne) https://mojeportfolio.ibe.edu.pl/aktualnosc/czym-sa-kompetencje-przekrojowe-transwersalne_eNLTcGCynmfHIv96CKnU
KZiS, Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy z dnia 7 sierpnia 2014 roku – tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 227 z późn. zm. (Dz.U. z 2021 r. poz. 2285 oraz Dz.U. z 2022 r. poz. 853) wg stanu na dzień 1 stycznia 2023 r.
Minta, J. (2012). Od aktora do autora. Wspieranie młodzież w konstruowaniu własnej kariery. KOWEZiU.
Oliveira, I.M., Porfeli, E.J., Taveira, M., & Lee, B. (2020). Children’s career expectations and parents’ jobs: Intergenerational (dis)continuities. The Career Development Quarterly, 68(1), 63–77. https://doi.org/10.1002/cdq.12213
Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. KOWEZiU.
Rosalska, M. (2012) Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego. Przewodnik dla nauczyciela i doradcy. KOWEZiU.
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005).
Watson, M., & McMahon, M. (2022). Critical perspectives on childhood career development learning: expanding horizons. British Journal of Guidance & Counselling, 50(3), 474–480. https://doi.org/10.1080/03069885.2022.2062701
www1: https://doradztwo.ore.edu.pl/
www2: https://doradztwoszkolne.pl
www3: https://mapakarier.org/
www4: https://mapakarier.org/blog/46/wsdz-jak-zaplanowac-i-ewaluowac-doradztwo-zawodowe-w-szkole/
www5: https://www.gov.pl/web/edukacja/doradztwo-zawodowe
www6: https://www.listalektur.pl/
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.45-54
Date of publication: 2024-12-13 13:06:47
Date of submission: 2024-04-16 08:06:33
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Magdalena Barańska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.