Education of a Child up to Seven Years Old in the Polish Care and Education System in the Opinions of Practitioners – Experts from Greater Poland

Katarzyna Bożena Sadowska

Abstract


Since kindergartens and nurseries in Poland, despite the achievements of modern pedagogy, psychology and related sciences, still prefer the model of the directive, or even behavioral, education, the subject of the research presented in this study is the opinion of practitioners – experts regarding selected problems of educating a child up to seven years old in the Polish care system and education. The research aimed to identify the opinions of practitioners – experts regarding selected problems of education of children up to seven years of age in the Polish care and education system. The research problem is as follows: What are the selected problems of educating a child up to seven years old in the Polish care and education system? In connection with the above, many detailed problems were identified and described in the study. The research was carried out using the diagnostic survey method using the interview technique (with eight experts – practitioners with various seniority and professional experience from Greater Poland in the period from June to October 2023). The greatest shortcomings of educating a child up to the age of seven included the following: lack of child orientation, insufficiently qualified and reluctant staff towards children, lack of understanding of the determinants of educating a child up to the age of three, pursuit of directive education and education not adapted to the needs and capabilities of the child, and to the visual expectations parents and "expectations" related to documenting work, lack of "permission" for children’s play due to the instrumentalization of education and the commercialization of educational services.


Keywords


child; education; nursery; kindergarten; teacher

Full Text:

PDF

References


Brzezińska, A.I., & Czub, M. (2012). Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim. Polityka Społeczna. Polityka Edukacyjna: Wyzwania i Szanse, 1, 15–19.

Jamrożek, W. (2015). Kongresy i zjazdy pedagogiczne w rozwoju polskiej myśli i praktyki edukacyjnej (do 1939 roku). Wyd. Nauk. UAM.

Nowicka, E. (2021). Świat człowieka. Świat kultury. PWN.

Klus-Stańska, D. (2009). Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej. In D. Klus-Stańska & M. Szczepska-Pustkowska (Eds.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania (pp. 25–78). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Klus-Stańska, D. (2019). Formatowanie dziecka i dzieciństwa. Kontrowersje wokół rozumienia rozwoju w diagnostycznym paradygmacie pedagogiki. In M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, & A. Buła (Eds.), Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy (pp. 13 – 31). Wyd. UŁ.

Klus-Stańska, D. (2020). Konstruktywizm edukacyjny – niejednoznaczność, kontrowersje, dylematy. Problemy Wczesnej Edukacji, 51(4), 7–20. https://doi.org/10.26881/pwe.2020.51.01

Kolasa-Skiba, A., & Skiba, W. (2021). Wpływ pedagogiki Marii Montessori na wszechstronny rozwój dzieci. Edukacja – Terapia – Opieka, 3, 190–206. https://doi.org/10.52934/eto.143

Kram A., & Mielcarek, M. (2014). Wczesna edukacja dziecka. Wiek 0–2/3 lata. In A.I. Brzezińska (Ed.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (vol. I). Instytut Badań Edukacyjnych.

Lubomirska, K. (Ed.). (2005). Edukacja elementarna – podstawy teoretyczne. Wybrane zagadnienia. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Maciąg, J. (2018). Konstruktywistyczna perspektywa wspierania dziecka w procesie uczenia się. Konteksty Pedagogiczne, 1(10), 25–36. https://doi.org/10.19265/KP.2018.11025

Marynowicz-Hetka, E. (2005). Towarzyszenie w rozwoju dziecku i jego rodzinie. Kilka uwag na rozpoczęcie debaty. In H. Mazur, A. Rudyk & L. Telka (Eds.), Wspólnie z dziećmi. O wspieraniu rozwoju małego dziecka. Praktyka i teoria (pp. 341 – 345). Oficyna Wydawnicza Tercja.

Mielcarek, M., & Ratajczyk, A. (2014). Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wczesne dzieciństwo, wiek: 0–2/3 lata. Seria: Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania In A.I. Brzezińska (Ed.). Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (vol. I). Instytut Badań Edukacyjnych.

Molińska, M., & Ratajczyk, A. (2014). Edukacja przedszkolna, Seria: Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania. In A.I. Brzezińska (Ed.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (v. II). Instytut Badań Edukacyjnych.

Murzyn, A. (2013). Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Sikora, A. (2016). Model nauczyciela wobec współczesnych sytuacji edukacyjnych. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 41(7), 57–75.

Telka, L. (2009). Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków. Wyd. UŁ.

Telka, L. (2016). Projekt pedagogiczny w działaniu wychowawcy w żłobku. In I. Kopaczyńska & A. Olczak (Eds.), Wybrane problemy opieki i edukacji dzieci do trzeciego roku życia (pp. 51–66). Fundacja Edukacja – Demokracja – Rozwój.

Telka, L. (2017). Wychowawca małego dziecka – „intelektualne życie profesjonalne”. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 5(2), 11–29. https://doi.org/10.18778/2450-4491.05.02

Telka, L. (2020). O towarzyszeniu dziecku w rozwoju – zarys koncepcji wychowania w żłobku. Problemy Wczesnej Edukacji, 49(2), 71–80. https://doi.org/10.26881/pwe.2020.49.06

Telka, L. (2021). Dotyk w relacji dziecka i wychowawcy: przykład żłobka. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 6, 66–76.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.57-69
Date of publication: 2024-12-13 13:06:49
Date of submission: 2024-03-30 09:44:00


Statistics


Total abstract view - 19
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 11

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Katarzyna Bożena Sadowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.