Edukacja dziecka do siódmego roku życia w polskim systemie opiekuńczo-wychowawczym w opiniach praktyków – ekspertów z Wielkopolski
Streszczenie w języku polskim
Ponieważ przedszkola i żłobki w Polsce, pomimo osiągnięć współczesnej pedagogiki, psychologii i nauk pokrewnych, w dalszym ciągu preferują model edukacji dyrektywnej, a nawet behawioralnej, przedmiotem badań prezentowanych w niniejszym opracowaniu są opinie praktyków – ekspertów ds. wychowania dziecka do lat siedmiu w polskim systemie opieki i edukacji. Celem badania było poznanie opinii praktyków – ekspertów na temat wybranych problemów edukacji dzieci do siódmego roku życia w polskim systemie opiekuńczo-wychowawczym. Problem badawczy jest następujący: Jakie są wybrane problemy edukacji dziecka do siódmego roku życia w polskim systemie opiekuńczo-wychowawczym? W związku z powyższym w opracowaniu zidentyfikowano i opisano wiele szczegółowych problemów. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego techniką wywiadu (z udziałem ośmiu ekspertów – praktyków o różnym stażu pracy i doświadczeniu zawodowym z Wielkopolski w okresie od czerwca do października 2023 r.). Do największych mankamentów wychowania dziecka do siódmego roku życia można zaliczyć: brak orientacji na dziecko, niedostatecznie wykwalifikowaną i niechętną wobec dzieci kadrę, brak zrozumienia uwarunkowań wychowania dziecka do lat trzech, dążenie do dyrektywności edukacji i wychowanie niedostosowane do potrzeb i możliwości dziecka oraz do wizualnych oczekiwań rodziców i „oczekiwań” związanych z dokumentowaniem pracy, brak „pozwolenia” na zabawę dzieci ze względu na instrumentalizację edukacji i komercjalizację usług edukacyjnych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Brzezińska, A.I., & Czub, M. (2012). Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim. Polityka Społeczna. Polityka Edukacyjna: Wyzwania i Szanse, 1, 15–19.
Jamrożek, W. (2015). Kongresy i zjazdy pedagogiczne w rozwoju polskiej myśli i praktyki edukacyjnej (do 1939 roku). Wyd. Nauk. UAM.
Nowicka, E. (2021). Świat człowieka. Świat kultury. PWN.
Klus-Stańska, D. (2009). Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej. In D. Klus-Stańska & M. Szczepska-Pustkowska (Eds.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania (pp. 25–78). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Klus-Stańska, D. (2019). Formatowanie dziecka i dzieciństwa. Kontrowersje wokół rozumienia rozwoju w diagnostycznym paradygmacie pedagogiki. In M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, & A. Buła (Eds.), Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy (pp. 13 – 31). Wyd. UŁ.
Klus-Stańska, D. (2020). Konstruktywizm edukacyjny – niejednoznaczność, kontrowersje, dylematy. Problemy Wczesnej Edukacji, 51(4), 7–20. https://doi.org/10.26881/pwe.2020.51.01
Kolasa-Skiba, A., & Skiba, W. (2021). Wpływ pedagogiki Marii Montessori na wszechstronny rozwój dzieci. Edukacja – Terapia – Opieka, 3, 190–206. https://doi.org/10.52934/eto.143
Kram A., & Mielcarek, M. (2014). Wczesna edukacja dziecka. Wiek 0–2/3 lata. In A.I. Brzezińska (Ed.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (vol. I). Instytut Badań Edukacyjnych.
Lubomirska, K. (Ed.). (2005). Edukacja elementarna – podstawy teoretyczne. Wybrane zagadnienia. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Maciąg, J. (2018). Konstruktywistyczna perspektywa wspierania dziecka w procesie uczenia się. Konteksty Pedagogiczne, 1(10), 25–36. https://doi.org/10.19265/KP.2018.11025
Marynowicz-Hetka, E. (2005). Towarzyszenie w rozwoju dziecku i jego rodzinie. Kilka uwag na rozpoczęcie debaty. In H. Mazur, A. Rudyk & L. Telka (Eds.), Wspólnie z dziećmi. O wspieraniu rozwoju małego dziecka. Praktyka i teoria (pp. 341 – 345). Oficyna Wydawnicza Tercja.
Mielcarek, M., & Ratajczyk, A. (2014). Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wczesne dzieciństwo, wiek: 0–2/3 lata. Seria: Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania In A.I. Brzezińska (Ed.). Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (vol. I). Instytut Badań Edukacyjnych.
Molińska, M., & Ratajczyk, A. (2014). Edukacja przedszkolna, Seria: Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania. In A.I. Brzezińska (Ed.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (v. II). Instytut Badań Edukacyjnych.
Murzyn, A. (2013). Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sikora, A. (2016). Model nauczyciela wobec współczesnych sytuacji edukacyjnych. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 41(7), 57–75.
Telka, L. (2009). Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków. Wyd. UŁ.
Telka, L. (2016). Projekt pedagogiczny w działaniu wychowawcy w żłobku. In I. Kopaczyńska & A. Olczak (Eds.), Wybrane problemy opieki i edukacji dzieci do trzeciego roku życia (pp. 51–66). Fundacja Edukacja – Demokracja – Rozwój.
Telka, L. (2017). Wychowawca małego dziecka – „intelektualne życie profesjonalne”. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 5(2), 11–29. https://doi.org/10.18778/2450-4491.05.02
Telka, L. (2020). O towarzyszeniu dziecku w rozwoju – zarys koncepcji wychowania w żłobku. Problemy Wczesnej Edukacji, 49(2), 71–80. https://doi.org/10.26881/pwe.2020.49.06
Telka, L. (2021). Dotyk w relacji dziecka i wychowawcy: przykład żłobka. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 6, 66–76.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.57-69
Data publikacji: 2024-12-13 13:06:49
Data złożenia artykułu: 2024-03-30 09:44:00
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Bożena Sadowska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.