Practical Exercises in High School during the Pandemic from the Point of View of Polish Philology Students

Małgorzata Gajak-Toczek

Abstract


The article presents the reflections of Polish philology students (MA studies) on practical exercises at school during the pandemic. Various forms of work proposed by academic methodologists were discussed: class scenarios, analyzing previously recorded lessons, observing teachers’ lessons conducted in a virtual space, conducting lessons by students, exchanging reflections between the tutor and students. A lot of attention was paid to the analysis of the comments of future Polish language teachers related to education in the virtual space. The observations close the concluding remarks.


Keywords


Polish philology students; education; virtual space; pandemic; practical exercises; high school

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Aiyer, A., Surani, S., Gill, Y., Ratnani, I. (2020). COVID-19 Anxiety and Stress Survey (Cass) in High School and College Students Due to Coronavirus Disease 2019. Chest Journal, 158(4). DOI: 10.1016/j.chest.2020.08.312

Akademia Geniallnego Nauczyciela. (b.d.). Praktyczne ćwiczenia w Wordwall. Pobrane z: https://ne-np.facebook.com/geniallnynauczyciel/videos/jak-tworzy%C4%87-praktyczne-%C4%87wiczenia-w-wordwall-darmowe-szkolenie-od-podstaw/637141343942746

Akademia Geniallnego Nauczyciela. (2020). Jak tworzyć piękne, interaktywne prezentacje, które zachwycają? DARMOWE szkolenie z Genially. Pobrane z: https://www.youtube.com/watch?v=Je82YS4T2a4

Akademia Geniallnego Nauczyciela. (2021). Canva dla nauczyciela, czyli jak szybko i łatwo tworzyć materiały na lekcje. Pobrane z: https://np.facebook.com/genialnynauczyciel/videos/canva-dla-nauczyciela-czyli-jak-szybko-i-%C5%82atwo-tworzy%C4%87-materia%C5%82y-na-lekcje/1040767446490813

Animoto. (b.d.). Pobrane z: https://animoto-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc

Bergmann, J., Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Washington: International Society for Technology in Education.

Bigaj, M., Dębski, M. (2020). Subiektywny dobrostan i higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej. W: G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj, Edukacja zdalna. Co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? (s. 75–111). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pobrane z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/19524/Edukacja_zdalna.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Biteable. (b.d.). Pobrane z: http://konferencje.frse.org.pl/img/default/Mfile/file/3768/biteable.pdf

Bożykowski, A., Izdebski, A., Jasiński, M., Konieczna-Sałamatin, J. (2021). Nauczanie w dobie pandemii i perspektywa powrotu do normalności. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Pobrane z: http://pejk.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/289/2021/03/Raport_COVID_2503_zmn.pdf

Chodkowska, M., Kazanowski, Z., Parchomiuk, M., Szabała, B., Chodkowski, Z. (2021). Konsekwencje edukacji zdalnej w ocenie studentów kierunków społecznych i humanistycznych. Raport z badań. Pobrane z: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/1221/073929-raport-2-studenci-21.pdf

Chrząstowska, B. (1995). Wstęp. O sztuce edukacji polonistycznej. W: B. Chrząstowska (red.), Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki (s. 7–26). Warszawa: WSiP.

Dąbkowska, M. (2021). Psychospołeczne konsekwencje pandemii koronawirusa (COVID-19) u dzieci i młodzieży – przegląd wybranych opracowań. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (39), 150–160.

Dirksen, J. (2017). Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Długosz, P. (2020). Krakowska młodzież w warunkach kwarantanny COVID-19. Raport z badań. Pobrane z: https://mlodziez.krakow.pl/wp-content/uploads/2020/04/Krakowska-m%C5%82odziez-COVID19.pdf

Długosz, P., Foryś, G. (2020). Zdalne nauczanie na Uniwersytecie Pedagogicznym Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z perspektywy studentów i wykładowców. Pobrane z: https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/10085/Raport%20ze%20zdalnego%20nauczania%20wśrod%20studentów%20i%20pracowników%20UP.pdf?sequence=1&isAllowed=y

FestiSite. (b.d.). Spiral. Pobrane z: https://www.festisite.com/text-layout/spiral

Frączek, Z. (2020). Niepowodzenia szkolne uczniów w czasie pandemii COVID-19 w perspektywie wybranych badań empirycznych. Kultura – Przemiany – Edukacja, 8, 76–90. DOI: 10.15584/kpe.2020.8.6

Furgała, M. (2014). Indywidualna praca z uczniem jako element praktyk nauczycielskich. W: K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska (red.), Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra (T. 3; s. 259–266). Kraków: Universitas.

Gajak-Toczek, M. (2021). Przed maturą – język polski online. Kultura i Wychowanie, (1), 9–24. DOI: 10.25312/2083-2923.19/2021_01mgt

Gajewska, A. (2021). Kahoot po polsku: quizy w języku polskim. Pobrane z: https://szkolenia-news.pl/kahoot-po-polsku-tworzenie-quizow-w-jezyku-polskim

Giannopoulou, V., Efstathiou, I., Triantafyllou, G., Korkoliakou, P., Douzenis, A. (2021). Adding Stress to the Stressed: Senior High School Students’ Mental Health Amidst the COVID-19 Nationwide Lockdown in Greece. Psychiatry Research, 295. DOI: 10.1016/j.psychres.2020.113560

Gis, A. (2014). Praktyka w oczach uczniów, studentów i opiekunów. W: I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, B. Jarosz, M. Ausz (red.), Przez praktyki do praktyki. W stronę innowacyjności kształcenia nauczycieli. Część pierwsza: język polski, historia, wiedza o społeczeństwie (s. 11–20). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Greier, K., Drenowatz, C., Bischofer, T., Petrasch, G., … Ruedl, G. (2021). Physical Activity and Sitting Time Prior to and during COVID-19 Lockdown in Austrian High-School Students. AIMS Public Health, 8(3), 531–540. DOI: 10.3934/publichealth.2021043

Guo, Y., Liao, M., Cai, W., Yu, X., … Zeng, F. (2021). Physical Activity, Screen Exposure and Sleep among Students during the Pandemic of COVID-19. Scientific Reports, 11. DOI: 10.1038/s41598-021-88071-4

Halik, E. (2020). Ankieta oceny nauki zdalnej. Uniwersytet Rzeszowski. Pobrane z: https://www.ur.edu.pl/storage/file/core_files/2020/11/9/abe7630c97608f4b934311a282e4e2f9/Raport%20Ankieta%20oceny%20nauki%20zdalnej.pdf

Harwin, A., Sparks, S. (2021). Class of COVID: 2021’s Graduates Are Struggling More and Feeling the Stress. Pobrane z: https://www.edweek.org/teaching-learning/class-of-covid-2021s-graduates-are-struggling-more-and-feeling-the-stress/2021/10

Hoyt, L.T., Cohen, A.K., Dull, B., Maker Castro, E., Yazdani, N. (2021). “Constant Stress Has Become the New Normal”: Stress and Anxiety Inequalities among U.S. Colleges Students in the Time of COVID-19. Journal of Adolescent Health, 68(2), 270–276. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2020.10.030

Hussong, A.M., Midgette, A.J., Thomas, T.E., Coffman, J.L., Cho, S. (2021). Coping and Mental Health in Early Adolescence during COVID-19. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 49, 1113–1123. DOI: 10.1007/s10802-021-00821-0

Janicki, B. (2016). Lekcja odwrócona. Trendy, (4), 36–38.

Kierzkowska, M. (2012). Dobry program praktyk pedagogicznych jako kluczowy element praktycznego przygotowania do zawodu nauczyciela. W: D. Podgórska-Jachnik (red.), Dobre praktyki pedagogiczne szansą innowacyjnej edukacji (s. 153–164). Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Kochan, I. (2020). Nauczanie zdalne w opinii uczniów szkół średnich w czasie trwania pandemii COVID-19. Studia Edukacyjne, (59), 119–132. DOI: 10.14746/se.2020.59.9

Korzycka, M., Bójko, M., Radiukiewicz, K., Dzielska, A., … Fijałkowska, A. (2020). Demographic Analysis of Difficulties Related to Remote Education in Poland from the Perspective of Adolescents during the COVID-19 Pandemic. Annals of Agricultural and Environmental Medicine, 28(1), 149–157. DOI: 10.26444/aaem/133100

Kozera-Mikuła, P. (2021). Samopoczucie nauczycieli w okresie pandemii COVID-19. W: A. Danielewska, J. Kozłowska (red.), Edukacja w obliczu pandemii. Wyzwania zdalnego nauczania (s. 7–35). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Tygiel.

Krastew, I. (2020). Nadeszło jutro. Jak pandemia zmienia Europę. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Kruszewski, K. (1991). Gry dydaktyczne. W: K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich (s. 165–180). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Learning Apps. (b.d.). Pobrane z: https://learningapps.org

Makaruk, K., Włodarczyk, J., Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych. Pobrane z: https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf

Mares, G., Cojocariu, V.-M., Cîrtita-Buzoianu, C. (2021). Making Career Decisions in the Context of the COVID-19 Pandemic: An Analysis of Disadvantaged Student Groups. Postmodern Openings, 12(1), 328–346. DOI: 10.18662/po/12.1/264

Michniewicz, T. (2020). Chwilowa anomalia. O chorobach współistniejących naszego świata. Kraków: Wydawnictwo Otwarte.

Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2020). Nauczycielskie praktyki zawodowe w czasie epidemii – zmiana standardu kształcenia nauczycieli. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/nauczycielskie-praktyki-zawodowe-w-czasie-epidemii--zmiana-standardu-ksztalcenia-nauczycieli

Narzędzia i Aplikacje Internetowe. (b.d.). Storyboard That. Pobrane z: https://narzedziaetwinning.blogspot.com/2013/09/storyboard-that-httpwww.html

Orgilés, M., Espada, J.P., Delvecchio, E., Francisco, R., … Morales, A. (2021). Anxiety and Depressive Symptoms in Children and Adolescents during COVID-19 Pandemic: A Transcultural Approach. Psicothema, 33(1), 125–130. DOI: 10.7334/psicothema2020.287

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Katowicach. (2021). Tricider – burza mózgów i głosowanie online. Pobrane z: https://www.youtube.com/watch?v=HezpPiuoFpI

Pigaiani, Y., Zoccante, L., Zocca, A., Arzenton, A., … Colizzi, M. (2020). Adolescent Lifestyle Behaviors, Coping Strategies and Subjective Wellbeing during the COVID-19 Pandemic: An Online Student Survey. Healthcare, 8(4). DOI: 10.3390/healthcare8040472

Polak, K. (2020). Nearpod. Pobrane z: http://konferencje.frse.org.pl/img/default/Mfile/file/3934/5.2%20K.Polak_Nearpod.pdf

Powtoon. (b.d.). Pobrane z: https://www.powtoon.com

Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Metodologia badań, w tym ogólna charakterystyka respondentów. W: G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj, Edukacja zdalna. Co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? (s. 10–21). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pobrane z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/19524/Edukacja_zdalna.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pyżalski, J. (2020). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, (20), 92–115.

Pyżalski, J., Walter, N. (2021). Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce – mapa głównych szans i zagrożeń. Przegląd i omówienie wyników najważniejszych badań związanych z kryzysową edukacją zdalną w Polsce dla Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku. Pobrane z: https://operon.pl/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii_COVID-19.pdf

Quizizz. (b.d.). Pobrane z: http://konferencje.frse.org.pl/img/default/Mfile/file/3571/aplikacja_quizizz.pdf

Sławek, T. (2019). Alicja, czyli o co chodzi w nauczaniu. W: W. Bobiński, J. Sujecka-Zając (red.), Kształcenie nauczycieli – wyzwanie i zaangażowanie (s. 11–28). Kraków: Universitas.

Sławek, T. (2021). A jeśli nie trzeba się uczyć… Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Stadsklev, R. (1973). A Basic Model for Debriefing. Simulation/Gaming News, 1.

Taylor, J.L., Walford, R. (1972). Simulation in the Classroom. Baltimore: Penguin Books.

Tools for Educators. (b.d.). Dominoes. Pobrane z: https://toolsforeducators.com/dominoes

Trimino. (b.d.). Pobrane z: https://schule.paul-matthies.de/Trimino.php

Wierzbicki, J. (2020). Nauczanie online – Padlet. Pobrane z: https://www.youtube.com/watch?v=iyfgR7elryU

WordArt. (2009). Pobrane z: https://wordart.com

Zetterqvist, M., Jonsson, L.S., Landberg, Å., Svedin, C.G. (2021). A Potential Increase in Adolescent Nonsuicidal Self-Injury during COVID-19: A Comparison of Data from Three Different Time Points during 2011–2021. Psychiatry Research, 305. DOI: 10.1016/j.psychres.2021.114208




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.221-242
Date of publication: 2023-11-01 15:56:48
Date of submission: 2022-06-29 22:22:07


Statistics


Total abstract view - 527
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.