Modern Man in Youthspeak (Research Based on the Material of the Observatory of Youth Language and Culture)

Anna Wileczek, Joanna Senderska

Abstract


The article aims to conduct a qualitative and quantitative analysis of the lexis related to human collected on the website of the Observatory of Youth Language and Culture. The linguistic material obtained from the Observatory’s database covers data from 1 May 2021 to 11 September 2023. It comprises 389 lexical units, constituting a database of dictionary entries, of which 189 units represent the semantic domain HUMAN. In addition to the analysis of vocabulary reported or used by teenagers, the article describes pragmatic contexts related to the understanding, function and modification of new meanings. For this purpose, a corpus of 28,482 words was collected, consisting of 1,842 examples of the use of structures from the Observatory. The analysis of the material confirmed the existence of categorization schemes created during youth interactions.


Keywords


youthspeak; youth slang; youth language; youth dialect; sociolect; human; Observatory of Youth Language and Culture

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Baniecka, E. (2008). Gwara młodzieżowa jako odmiana współczesnej polszczyzny – próba charakterystyki. Studia Gdańskie, 5, 157–169.

Bartmiński, J. (2012). Językowe podstawy obrazu świata. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bartmiński, J., Tokarski R. (1993). Definicja semantyczna: czego i dla kogo? W: J. Bartmiński, R. Tokarski (red.), O definicjach i definiowaniu (s. 47–61). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bauman, Z. (2011). Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa: Agora.

Bennett, A. (2011). The Post-Subcultural Turn: Some Reflections 10 Years On. Journal of Youth Studies, 8(2), 493–506. DOI: 10.1080/13676261.2011.559216

Bernstein, B. (1980). Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia. W: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo (s. 83–119). Warszawa: Czytelnik.

Chaciński, B. (2003). Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny. Kraków: Znak.

Chaciński, B. (2014). Plus-minus język. Pobrane z: https://www.polityka.pl/niezbednik/1531515,1,plus-minus-jezyk.read

Chlebda, W. (2018). Czy mikroteksty mogą być obiektami frazeografii (przekładowej)? W: A. Pstyga, T. Kananowicz, M. Buchowska (red.), Słowo z perspektywy językoznawcy i tłumacza. T. 8: Frazeologia z perspektywy językoznawcy i tłumacza (s. 40–53). Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Czarnecka, K., Zgółkowa, H. (1991). Słownik gwary uczniowskiej. Poznań: SAAWW.

Czeszewski, M. (2001). Słownik slangu młodzieżowego. Piła: Ekolog.

Dyszak, S.A. (2019). Z badań nad zjawiskami słowotwórczymi i adaptacyjnymi w „najmłodszej polszczyźnie”. Język Polski, 99(3), 8–31. DOI: 10.31286/JP.99.3.2

Fillmore, C.J. (1982). Frame Semantics. W: The Linguistics Society of Korea (Ed.), Linguistics in the Morning Calm (s. 111–137). Seoul: Hanshin Publishing Company.

Grabias, S. (2003). Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kłosińska, K. (2020). To stan umysłu. Pobrane z: https://nowewyrazy.uw.edu.pl/haslo/to-stan-umyslu.html

Kołodziejek, E. (2002). Konceptualizacja rzeczywistości w socjolekcie młodzieżowym. Studia Językoznawcze, 1, 131–140.

Kołodziejek, E. (2007). Człowiek i świat w języku subkultur. Szczecin: Wydawnictwo US.

Marczewska, M. (2010). Szlauf i ciachon, czyli o wojnie płci w młodości. W: P. Zbróg (red.), Współczesna polszczyzna w badaniach językoznawczych. Od leksyki do języka poezji (s. 31–40). Kraków: Wydawnictwo Libron.

Niekrewicz, A. (2017). Słownictwo określające tożsamość narodową i rasową w społecznościowych słownikach języka polskiego. Język. Religia. Tożsamość, (1), 47–57.

Ożóg, K. (2001). Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów: Stowarzyszenie „Fraza”.

Pajdzińska, A. (1990). Antropocentryzm frazeologii potocznej. Etnolingwistyka, 3, 59–71.

Senderska, J. (2015). Wirtualna społeczność polskich „stanikomaniaczek” jako wspólnota dyskursu. Respectus Philologicus, 27(32), 85–92. DOI: 10.15388/RESPECTUS.2015.27.32.8

Skubalanka, T. (1976). Założenia stylistycznej analizy. W: H. Markiewicz, J. Sławiński (red.), Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa (s. 250–273). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Święcicka, M. (2017). Młoda mowa. Studia nad polszczyzną dzieci i młodzieży. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Warchala, J. (2003). Kategoria potoczności w języku. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Widawski, M. (red.). (2010). Slang UG. Słownik slangu studentów Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Wileczek, A. (2018). Kod młodości. Młodomowa w aspektach społeczno-kulturowych. Warszawa: PWN.

Wileczek, A. (2020). Kod młodzieży czy kod młodości? Społeczno-kulturowe aspekty „mediatyzacji” młodomowy. W: A. Hącia, K. Kłosińska, P. Zbróg (red.), Polszczyzna w dobie cyfryzacji (s. 169–186). Warszawa: PAN.

Wileczek, A. (2021). Współczesna młodomowa. Lingwistyczno-kulturowe konceptualizacje zjawiska. Annales UMCS sectio N – Educatio Nova, 6, 185–206. DOI: 10.17951/en.2021.6.185-206

Wileczek, A. (2023). Julki, alternatywki, zodiakary. Stereotypy kobiet w młodomowie. Czasopismo Instytutu Studiów Kobiecych, (1), 241–255. DOI: 10.15290/cnisk.2023.01.14.11

Wilkoń, A. (2000). Typologia odmian współczesnej polszczyzny. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Wysoczański, W. (2022). Zachowania i stosunki międzyludzkie utrwalone w slangu młodzieżowym (na materiale jednostek wielowyrazowych). Językoznawstwo, 16(1), 29–47. DOI: 10.25312/2391-5137.16/2022_02ww

Zaśko-Zielińska, M. (2009). Próba charakterystyki biolektu – język a wiek. Studia Linguistica, 28, 117–123.

Zawisławska, M. (red.). (2010). Ramki. Rygorystyczna aplikacja metodologii kognitywno-interpretacyjnej. Warszawa: Elipsa.

Zgółkowa, H. (red). (2004). Nowy słownik gwary uczniowskiej. Wydawnictwo Europa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.401-415
Date of publication: 2024-10-24 23:38:16
Date of submission: 2023-11-25 08:23:33


Statistics


Total abstract view - 155
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.