Lost on the Way: “The Walking Man” by Alberto Giacometti and Its Recontextualization by Piotr Stepnowski as a Metaphor for the Human Condition

Grażyna B. Tomaszewska

Abstract


The main idea of the article is Henry David Thoreau’s conviction that being lost on the way, losing one’s way and, consequently, coming to a stop enables one to truly explore the present location and to establish the destination one wishes to reach. This perspective allows to observe the situation of a modern man and pose questions related to their actions to date. The interpretative material through which these problems are realized are two contemporary sculptures, treated as metaphors of the human condition: Albert Giacometti’s Walking Man and Piotr Stepnowski’s Walking Man (a form of recontextualization of Giacometti’s sculpture).


Keywords


Thoreau; Giacometti; Stepnowski; sculpture; being lost; recontextualization; human condition

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Apollinaire, G. (1969). Rozważania estetyczne. W: E. Grabska, H. Morawska (wyb. i oprac.), Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa (s. 114–117). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Atkinson, A.B. (2017). Nierówności. Co da się zrobić? Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Barcz, A. (2018). Przedmioty ekozagłady. Spekulatywna teoria hiperobiektów Timothy’ego Mortona i jej (możliwe) ślady w literaturze. Teksty Drugie, (2), 75–87. DOI: 10.18318/td.2018.2.5

Biedrzycki, K. (2007). Wariacje metafizyczne. Szkice i recenzje o poezji, prozie i filmie. Kraków: Universitas.

Cieplińska, H. (1983). Przedmowa. W: H.D. Thoreau, Życie bez zasad. Eseje (s. 5–17). Warszawa: Czytelnik.

Dombrowski, M. (2012). Perspektywy filozoficzne paradygmatu złożoności. Od emergentyzmu do teorii chaosu. W: D. Heck, K. Bakuła (red.), Efekt motyla 2. Humaniści wobec metaforyki teorii chaosu (s. 17–36). Kraków: Księgarnia Akademicka.

Evdokimov, P. (1999). Sztuka ikony. Teologia piękna. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów.

Grabska, E., Morawska, H. (wyb. i oprac.). (1969). Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kaleta, E. (2022). Nie strzelajcie do wróbli. Rozmowa z Marcinem Matczakiem. Gazeta Wyborcza, 20–21 sierpnia, 10–13.

Kołacka, D. (2002). Czy portret musi mieć głowę? O Alberta Giacomettiego zmaganiu z materią w kilku częściach. DOI: 10.11588/diglit.28198#0007

Kosiewski, P. (2022). Pokolenie wrażliwych. Tygodnik Powszechny, 11 września, 69–71.

Marc, F. (1969). Notatki i aforyzmy. W: E. Grabska, H. Morawska (wyb. i oprac.), Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa (s. 240–245). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Marczewski, P. (2020). Epidemia nierówności w edukacji. Komentarz. Pobrane z: https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2020/10/Nierownosci_Edukacja_Komentarz.pdf

Markowski, M.P. (2013). Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki. Kraków: Universitas.

Moore, J.W. (2019). Natura nie jest tania. Tygodnik Powszechny, 22–29 grudnia, 76–79.

Nussbaum, M.C. (2016). Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów. Warszawa: Fundacja Kultura Liberalna.

Popiel, M. (2006). O nową estetykę. Między filozofią sztuki a filozofią kultury. W: M.P. Markowski, R. Nycz (red.), Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy (s. 335–366). Kraków: Universitas.

Sławek, T. (2006). Żaglowiec, czyli przeciw swojskości. Wybór esejów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Stepnowski, P. (2020). L’uomo che scolpisce. Gdańsk–Sopot–Juszki: Petrus Libri.

Thoreau, H.D. (1983). Życie bez zasad. Eseje. Warszawa: Czytelnik.

Tatarkiewicz, W. (1985). Historia estetyki. T. 1: Estetyka starożytna. Warszawa: Arkady.

Urzędowska, M. (2022). ONZ: Żyje nam się źle. Raport o rozwoju społecznym. Gazeta Wyborcza, 9 września, 4–5.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.143-155
Date of publication: 2023-11-01 15:56:39
Date of submission: 2022-12-11 21:03:46


Statistics


Total abstract view - 127
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.