Logoprophylaxis vs. Prevention of Risk Behavior and Addiction

Roman Solecki, Piotr Szczukiewicz

Abstract


The article aims to present a new concept of risk behavior and addiction prevention, which is logoprophylaxis, as well as to show its place in the context of preventive activities. Logoprophylaxis is derived from Viktor E. Frankl’s concept of logotherapy. Its primary goal is to counteract existential crises resulting from a sense of lack of meaning in life, which in turn leads to such phenomena as addictions or risky behavior. The authors present sources, principles and strategies of logoprophylaxis and the possibilities of their application to the phenomenon of social anomie.


Keywords


logoprophylaxis; logotherapy; risk behaviors; addictions; social anomie; meaning of life

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Durkheim, E. (2006). Samobójstwo. Studium z socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Dzielska, A. (2017). Zachowania ryzykowne. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.

Fabiś, P. (2008). Émile Durkheim jako teoretyk kultury. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Frankl, V.E. (2017). Lekarz i dusza. Wprowadzenie do logoterapii i analizy egzystencjalnej. Warszawa: Czarna Owca.

Frankl, V.E. (2019). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca.

Frankl, V.E. (2023). Życie z sensem. Autobiografia. Kraków: Mando.

Gaś, Z., Poleszak, W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: ORE.

Gaś, Z.B. (2011). Dokąd zmierza profilaktyka. W: Z.B. Gaś (red.), Profesjonalna profilaktyka w szkole. Nowe wyzwania (s. 7–11). Lublin: Innovatio Press.

Grzelak, S., Czarnik, S., Balcerzak, A. (2015). Problemy młodzieży i pozytywny potencjał społeczności lokalnej. Raport metodologiczny z badań IPZIN. Warszawa: IPZIN, ORE.

Jędrzejko, M. (2011). Nowe patologie i zaburzenia społeczne. W: Z.B. Gaś (red.), Profesjonalna profilaktyka w szkole. Nowe wyzwania (s. 161–178). Lublin: Innovatio Press.

Jędrzejko, M., Kozłowski, T. (2022). Zagrożeni „niegościnną” rzeczywistością. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr.

Kata, G. (2019). Tendencje do podejmowania zachowań ryzykownych przez uczniów szkół ponadpodstawowych o różnym poziomie impulsywności. W: Z.B. Gaś (red.), Profilaktyka zachowań ryzykownych w teorii i praktyce (s. 105–124). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press WSEI.

Kmiecik-Jusięga, K. (2019). Kampania profilaktyczno-edukacyjna jako forma profilaktyki uniwersalnej. Na przykładzie ogólnopolskiej kampanii „Bądźmy poszukiwaczami autorytetu”. Studia Paedagogica Ignatiana, 22(3), 59–78. DOI: 10.12775/SPI.2019.3.003

Krakowski Instytut Logoterapii (2024). Pobrane z: https://www.logoterapia-krakow.pl

Krakowski Instytut Logoterapii (2024a). Nasze działania. Pobrane z: https://www.logoterapia-krakow.pl/działalność

Najwyższa Izba Kontroli (2014). Przeciwdziałanie zjawiskom patologii wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/id,6956,vp,8803.pdf

Ostaszewski, K. (2010). Kompendium wiedzy o profilaktyce. W: N. Węgrzecka-Giluń (red.), Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki (s. 73–95). Warszawa: Fundacja ETOH.

Ostaszewski, K. (2019). W kierunku profilaktyki opartej na wiedzy. W: Z.B. Gaś (red.), Profilaktyka zachowań ryzykownych w teorii i praktyce (s. 35–50). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press WSEI.

Ostaszewski, K., Rustecka-Krawczyk, A., Wójcik, M. (2011). Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Projekt (2022). Projekt Żyj z sensem Fundacji Archezja – wyniki badań. Pobrane z: https://badania.zyjzsensem.pl/index.php/do-pobrania

Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Solecki, R. (2022). Logoprofilaktyka. Wychowawca, (7–8), 11–13.

Solecki, R., Hreciński, P. (2022). Analiza relacji pomiędzy trudnościami pandemii SARS-CoV-2, funkcjonowaniem w rodzinie, depresją a uzależnieniem od Internetu wśród młodzieży w wieku 11–16 lat. Resocjalizacja Polska, (24), 347–366.

Solecki, R., Mróz, A. (2022). Autorytet globalnego nastolatka. Analiza wyników ogólnopolskich badań. Studia z Teorii Wychowania, 13(3), 387–398.

Szczukiewicz, P. (2011). Psychologia egzystencjalna a działania profilaktyczne. W: Z.B. Gaś (red.), Profesjonalna profilaktyka w szkole (s. 33–40). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press WSEI.

Szczukiewicz, P. (2016). Profilaktyka wobec zjawiska społecznej anomii. W: Z.B. Gaś (red.), Nowe wyzwania profilaktyki (s. 13–28). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press WSEI.

Szykuła, R. (2022). Logoterapia i analiza egzystencjalna. Teoria i praktyka. Warszawa: Eneteia.

Szymańska, J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Śliwa, S. (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.439-453
Date of publication: 2024-10-24 23:38:22
Date of submission: 2023-11-11 12:08:34


Statistics


Total abstract view - 2
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.