Działania podejmowane w procesie resocjalizacji dziewcząt niedostosowanych społecznie w ocenie ich rodziców

Justyna Maria Siemionow

Streszczenie w języku polskim


Prezentowany artykuł podejmuje zagadnienie zmiany w funkcjonowaniu wychowanek instytucji resocjalizacyjnej z perspektywy ich rodziców. Punktem wyjścia do prezentowanych rozważań jest ujęcie procesu resocjalizacji jako aktywnej współpracy instytucji ze środowiskiem rodzinnym podopiecznych. Jest to kluczowe założenie w kontekście analizy poziomu efektywności działań wychowawczych planowanych i organizowanych w tego typu instytucjach. Artykuł przedstawia wyniki badania przeprowadzonego na grupie 45 rodziców, w którym zastosowano ankietę jako metodę zbierania danych ilościowych. Główny problem badawczy, złożony z sześciu pytań, zmierzał do wyjaśnienia: jakie zmiany w zachowaniu swoich córek są w stanie rozpoznać rodzice, jak je nazywają i co najważniejsze czy dają informację zwrotną swoim dzieciom na ten temat. Żadnych wątpliwości nie budzi stwierdzenie, że jest to ważne dla rozwoju adolescenta, dla procesu kształtowania się jego osobowości. Badani wskazywali jak wiele informacji otrzymują ze strony kadry pedagogicznej, a rozmowy z wychowawcami, psychologiem i dyrektorem, głównie telefoniczne, pomagają im zrozumieć zachowania ich córek, a co najważniejsze odpowiednio na nie zareagować. Uzyskane wyniki dają podstawy, aby stwierdzić, że rodzice wychowanek przebywających w Młodzieżowym Centrum Edukacji i Readaptacji Społecznej w Goniądzu pozytywnie oceniają funkcjonowanie tej instytucji, jak również identyfikują prospołeczne zmiany w zachowaniu swoich córek, a co najważniejsze chcą współpracować i angażować się w ten proces, tym samym wyrażając gotowość na określone zmiany także po swojej stronie.


Słowa kluczowe


proces resocjalizacji, dziewczęta niedostosowane społecznie, współpraca z rodzicami, model pracy resocjalizacyjnej, pedagogika kreująca

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50 (2), 248–287.

Bernasiewicz, M., Noszczyk-Bernasiewicz, M. (2018). Dobre praktyki resocjalizacyjne w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce. Katowice: Wyd. UŚ.

Davis, M.C., Luecken, L., Lemery-Chalfant, K. (2009). Resilience in common life, resources, mechanisms and interventions. Oxford: Wiley–Blackwell.

Cullen, F.T., Gendreau, P. (1989). The Effectiveness of Correctional Rehabilitation. W: L. Goodstein. D.L. MacKenzie (red.). The American Prison. Law, Society and Policy (s. 23–44). Boston: Springer.

Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. Przekł. H. Datner-Śpiewak. P. Śpiewak. Warszawa: Wyd. KR.

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.

Konopczyński, M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa: PWN.

Konopczyński, M. (2014). Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Kraków: Impuls.

Kudlińska, I., Szymczyk, J. (2012). Bezradność opiekuńczo-wychowawcza rodziców jako problem współczesnej rodziny – próba konceptualizacji zjawiska. W: M. Boczkowska. E. Tymoszuk. P. Zielińska (red.). Wychowanie, profilaktyka, terapia, szanse i zagrożenia (s. 25–36). Kraków: Impuls.

Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Opora, R. (2009). Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych. Gdańsk: Wyd. UG.

Opora, R. (2010). Resocjalizacja wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie. Kraków: Impuls.

Opora, R. (2015). Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Warszawa: Żak.

Palka, S. (1999). Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków: Wyd. UJ.

Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Wyd. GWP.

Reykowski, J. (1980). Osobowość jako centralny system regulacji i integracji człowieka. W: T. Tomaszewski (red). Psychologia (s. 762–825). Warszawa: PWN.

Siemionow, J. (2016). Zmiana przekonań utrudniających adaptację społeczną u wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego. Warszawa: Diffin.

Sobczak, S. (2007). Resocjalizacja w ujęciu pedagogicznym. W: B. Urban. J.M. Stanik (red.). Resocjalizacja tom 1 (s. 225–233). Warszawa: PWN.

Taylor, Ch. (2017). Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Poradnik dla terapeutów, opiekunów i pedagogów. Gdańsk: GWP.

Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków: Wyd. UJ.

Urban, B. (2007). Ocena rezultatów resocjalizacji. W: B. Urban. J.M. Stanik (red.). Resocjalizacja tom 1 (s. 312–317). Warszawa: PWN.

Ziółkowska, B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 379–422). Gdańsk: GWP.

Wysocka, E. (2019). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka. Katowice: Wyd. UŚ.

Źródła internetowe:

www. mowgoniadz.pl




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.4.139-155
Data publikacji: 2020-12-23 16:16:52
Data złożenia artykułu: 2020-03-23 23:44:08


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1643
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1115

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2020 Justyna Maria Siemionow

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.