Stan zdrowia młodzieży szkolnej jako wyzwanie dla nauczycieli w ramach „dobrej zdrowej szkoły ” w Niemczech

Maria A. Marchwacka

Streszczenie w języku polskim


Artykuł podnosi cele edukacji prozdrowotnej w szkołach oraz konieczność kształcenia nauczycieli w obszarze pedagogiki zdrowia. W pierwszej części został przedstawiony stan zdrowia dzieci i młodzieży w Niemczech z perspektywy nierówności społecznej, aby w kontekście zdrowia podkreślić kluczową rolę szkoły jako instytucji, która poprzez wychowanie i edukację ma możliwość dotarcia do wszystkich grup społecznych w ważnym etapie dorastania dzieci i młodzieży. W drugiej części artykułu omówiony został model „Dobrej zdrowej szkoły”, który wdraża edukację prozdrowotną
do programu kształcenia nauczycieli na Uniwersytecie Paderborn. Zaprezentowana została także metoda filmów krótkometrażowych wykorzystywana w ramach seminariów profilaktyki oraz prozdrowotnej edukacji w myśl zasady empowerment and participation oraz idei „uczenia ręką, głową oraz sercem” (Pestalozzi). Konkluzją artykułu jest przedstawienie ważnej roli pedagogiki prozdrowotnej w kształceniu nauczycieli wszystkich przedmiotów oraz płynących z niej korzyści: podwyższenia
kompetencji nauczycieli, wzmacniania managementu zdrowia w szkołach, a tym samym podwyższenia jakości edukacji w szkołach.

Słowa kluczowe


zdrowie młodzieży niemieckiej; nierówności społeczne; dobra zdrowa szkoła; film krótkometrażowy.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Antonovsky A. (1997). Salutogenese zur Entmystifizierung der Gesundheit. DGVT, Tübingen.

Bilz L., Melzer W. (2008). Schule, psychische Gesundheit und soziale Ungleichheit, W: M. Richter, K. Hurrelmann, A. Klocke, W. Melzer, W. /U. Ravens‑Sieberer (red.) Gesundheit,

Ungleichheit und jugendliche Lebenswelten. Juventa, Weinheim, s. 160–189 .

Bundesministerium für Gesundheit (red.) (2008): Strategie der Bundesregierung zur Förderung der Kindergesundheit. http://www.bmg.bund.de/fileadmin/redaktion/pdf_misc/

psychische‑Gesundheit_01.pdf HBSC (2012a): HBSC‑Team

Deutschland. Faktenblatt zur Studie Health Behaviour in.

School‑aged Children 2009/10. http://hbsc‑germany.

de/wp‑content/uploads/2012/02/Faktenblatt_Subjektiver‑Gesundheitszustand_final.pdf

HBSC (2012b): HBSC‑Team Deutschland. Faktenblatt zur Studie Health Behaviour in School‑aged Children 2009/10. http://hbsc‑

germany.de/wp‑content/uploads/2012/02/Faktenblatt_Lebenszufriedenheit_final.pdf

HBSC (2011c): HBSC‑Team Deutschland. Faktenblatt zur Studie Health Behaviour in School‑aged Children 2009/10. http://hbsc‑

germany.de/wp‑content/uploads/2011/12/Faktenblatt_

Schulische‑Belastungen_final.pdf 17

Hurrelmann K. u.a. (red.) (2010). Lehrbuch Prävention und Gesundheitsförderung. Hans Huber, Bern.

Hurrelmann K., Klocke A. u.a (2003). WHO –Jugendgesundheitssurvey. Konzepte und ausgewählte Ergebnisse für die Bundesrepublik Deutschland. Juventa, Weinheim.

Johannsen U. (2007). Die gesundheitsfördernde Schule. Gesundheitsförderung durch Organisations-

und Schulentwicklung. Dr. Müller, Saarbrücken.

KiGGS Studie (2006). Kinder‑und Jugendgesundheitssurvey‑Studie.

Robert‑Koch Institut, Berlin.

Lampert T. / Hagen C. / Heizmann B. (2010). Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Gesundheitliche Ungleichheit bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland, Berlin.

Maurer B. (2010). Subjektorientierte Filmbildung in der Hauptschule. Kopäd, München.

Maywald J. (2004). Die Weichen werden früh gestellt. Gesundheitsprobleme und Gesundheitsförderung in den ersten Lebensjahren. W: R. Geene / A. Halkow (red.). Armut und Gesundheit.

Strategien der Gesundheitsförderung. Mabuse, Frankfurt am Main, s. 90–93.

Ottova V. / Richter M. (2008). Gesundheit, Ungleichheit und jugendliche Lebenswelten: ein Resümee. W: M. Richter / K. Hurrelmann / A. Klocke / W. Melzer / U. Ravens‑

Sieberer (red.) Gesundheit, Ungleichheit und jugendliche Lebenswelten. Ergebnisse der zweiten internationalen

Vergleichsstudie im Auftrag der Weltgesundheitsorganisation WHO. Juventa, Weinheim, s. 255–272.

Paulus P. (red.) (2010). Bildungsförderung durch Gesundheit. Bestandsaufnahme und Perspektiven für eine gute gesunde Schule. Juventa, München.

SchulG NRW (2011). Schulgesetz NRW. http://tresselt.de/download/SchG2011.pdf

DHS (2011). Essstörungen. http://www.dhs.de/datenfakten/essstoerungen.html

Raithel J. / Dollinger B. /Hörmann G. (2005). Einführung in die Pädagogik. VS, Wiesbaden.

Richter M. (2008). Soziale Determinanten der Gesundheit im Spannungsfeld zwischen Ungleichheit und jugendlichen Lebenswelten. W: M. Richter / K. Hurrelmann / A. Klocke / W. Melzer / U. Ravens‑Sieberer (red.). Gesundheit, Ungleichheit und jugendliche Lebenswelten.

Juventa, Weinheim, s. 9–37.

Statistisches Bundesamt (2012a). Familien mit minderjährigen Kindern nach Familienform. https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/GesellschaftStaat/Bevoelkerung/HaushalteFamilien /Tabellen/Familienformen.html

Statistisches Bundesamt (2012b). Lebensbedingungen, Armutsgefährdung. Gemeinschaftsstatistik

über Einkommen und Lebensbedingungen. https://www.destatis.

de/DE/ZahlenFakten/GesellschaftStaat/EinkommenKonsumLebensbedingungen/LebensbedingungenArmutsgefaehrdung/Tabellen/ArmutsgefQuoteTyp_SILC.html W. Weng (2012). Filmprojekte. Manuskript.

WHO 1993. Europäisches Netzwerk Gesundheitsfördernder Schulen. WHO, Kopenhagen Wicki

W. / Bürgisser T. (red.) (2008). Praxishandbuch gesunde Schule. Gesundheitsförderung verstehen, planen und umsetzen. Haupt, Bern.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2013.32.0.214
Data publikacji: 2015-07-09 01:50:23
Data złożenia artykułu: 2015-07-09 00:05:13


Statystyki


Widoczność abstraktów - 746
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 887

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2015 Maria A. Marchwacka

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.