Zdezorientowana dydaktyka współczesnych czasów

Aleksander Piecuch

Streszczenie w języku polskim


Współczesna dydaktyka stanęła na rozdrożu. Z jednej strony usiłuje zapobiec obniżającemu się poziomowi kształcenia na wszystkich szczeblach edukacji. Z drugiej, poszukuje możliwości dostosowania się do współczesności i oczekiwań społecznych. Przejawem nowoczesności miały stać się dobrze wyposażone w sprzęt informatyczny szkoły. Powstało wiele nowych projektów (np. Cyfrowa szkoła) oraz pojawiły się nowe koncepcje (kognitywizm, konektywizm) mające dostarczyć rozwiązań sprzyjających podniesieniu efektywności kształcenia. Zarówno krajowe i zagraniczne badania efektywności kształcenia, nie dowiodły jak do tej pory wyższości kształcenia wspomaganego środkami informatycznymi nad tradycyjnymi metodami kształcenia. W artykule  podjęto dyskusję na wspomniane tematy.

Słowa kluczowe


dydaktyka, kognitywizm, konektywizm

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Baron-Polańczyk, E. (2011). Chmura czy silos? Nauczyciele wobec nowych trendów ICT. Zielona Góra: Wyd. UZ.

Błasiak, W. (1996). Marzenia o teorii nauczania. Perspektywy rozwoju dydaktyk przedmiotowych. Kraków: Impuls.

Duch, W. (1998). Czym jest kognitywistyka? Kognitywistyka i Media w Edukacji, 1, 10-11.

Furmanek, W. (2014). Niektóre pedagogiczne konsekwencje nadmiarowości informacji. W: R. Wawer, M. Pakuła(red.). Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji XXI wieku (s. 13-27). Lublin: Wyd. Lubelskie Towarzystwo Naukowe.

Gogołek, W. (2015). (Nie)bezpieczny wymiar IT w edukacji. W: W. Czerski, R. Wawer (red.). Nowoczesne media w przestrzeniach edukacyjnych (s. 105-116). Lublin: Wyd. UMCS.

GUS [Główny Urząd Statystyczny] (2019). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2018/2019. Warszawa – Gdańsk: Wyd. GUS.

GUS [Główny Urząd Statystyczny] (2019). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015-2019. Warszawa – Szczecin: GUS.

https://widok.gov.pl/statistics/lektury-gov-pl/ [06.12.2020].

Jabr, F. (2013). Papier kontra ekran. Świat Nauki, 12, 63.

Karcz-Czajkowska, A. (2014). Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, (recenzja). Kwartalnik pedagogiczny, 4, 205-209.

Keen, A. (2007). Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Warszawa: WAiP.

Morbitzer, J. (2011). Szkoła w epoce płynnej nowoczesności. W: J. Morbitzer, E. Musiał, I. Pulak, (red.). Człowiek - Media - Edukacja (s. 219-225). Kraków: Wyd. UP.

Nosal, C. (2011/2012). Złudzeniapoznawczewywoływane przez stare i nowe technologie informacyjne. Neodidagmata, 33/34, 77-79.

Okoń, W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.

Pachociński, R. (2002). Technologia a oświata. Warszawa: Wyd. IBE.

Pająk, A. (2013). E Ink czy LCD: który jest lepszy?, 3, Chip, dostępne na : https://www.chip.pl/2013/03/e-ink-czy-lcd-ktory-jest-lepszy/?utm_source=chip&utm_medium=XML&utm_campaign=partnerzy [6.12.2020].

Piecuch, A. (2008). Edukacja informatyczna na początku trzeciego tysiąclecia. Rzeszów: WO Fosze.

Piecuch, A. (2014a). Informacja i wiedza w edukacji. W: A. Jastriebow, K. Worwa, (red.). Współczesne technologie informatyczne i ich zastosowanie w teorii i praktyce (s. 342-351). Radom: Wyd. UT-H.

Piecuch, A. (2014b). Uczeń w cyfrowej szkole. Nowe Horyzonty Edukacji, 1(8), 20-25.

Piecuch, A. (2016). Nowe media – nowe problemy. Dydaktyka Informatyki, 11, 109-116.

Piecuch, A. (2019). Szkoła XXI wieku – problemy i wyzwania. Rzeszów: Wyd. UR.

Plewka, C. (2017). Technoedukacja to metoda czy cywilizacyjna konieczność? Problemy Profesjologii, 2, 24-25.

Polak, M. (2018). Konektywizm: połącz się, aby się uczyć. dostępne na: https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1068-konektywizm-polacz-sie-aby-sie-uczyc [24.05.2018].

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants.On the Horizon, MCB University Press, 9(5), 1-6.

Sawiński, J.P. (2018). Kluczowe kompetencje epoki cyfrowej. dostępne na: https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1001-kluczowe-kompetencje-epoki-cyfrowej [23.05.2018].

Sawiński, J.P. (2018). Konektywizm, czyli rewolucja w uczeniu się? dostępne na: https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1077-konektywizm-czyli-rewolucja-w-uczeniu-się [24.05.2018].

Siemieniecki, B. (2013). Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne. Kraków: Impuls.

Small, G., Vorgan, G. (2011). iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wyd. Vesper.

Spitzer, M. (2012). Jak uczy się mózg. Warszawa: PWN.

Spitzer, M. (2015). Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci.Słupsk: Wyd. Dobra Literatura.

Tajemnica filtru światła niebieskiego – dostępne na: http://www.echirurgia.pl/zacma/tajemnica_filtru_swiatla_niebieskiego.htm [24.05.2018].

Wieczorkowska-Wierzbińska, G. (2011). Psychologiczne ograniczenia. Warszawa: WN Wydziału Zarządzania UW.

Wróblewska, W. (2014). W kierunku dydaktyki epoki cyfrowej, Studia Dydaktyczne, 26, s. 196-206.

Zachrisson, B. (1970). Studia nad czytelnością druku. Warszawa: WNT.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.1.25-40
Data publikacji: 2021-04-16 14:27:00
Data złożenia artykułu: 2020-12-08 00:16:36


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2273
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1166

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2021 Aleksander Piecuch

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.