Dziecko nieporadne czy dyspraktyczne? Diagnoza i działania terapeutyczne.Studium przypadku

Barbara Katarzyna Cygan

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Problem zaburzeń integracji sensorycznej w tym dyspraksji i związanych z nią zaburzeń planowania motorycznego jest bardzo często obserwowany w praktyce pedagogicznej. Nauczyciele i rodzice często nie potrafią wskazać przyczyn zachowania dziecka. Są to bowiem dzieci nieporadne, chaotyczne, sprawiające wrażenie zagubionych w sytuacji zadaniowej. Borykają się też z różnymi problemami szkolnymi między innymi takimi jak: brzydkie pismo, trudnościami w opanowaniu geometrii, odtwarzaniu ułożonych wzorów, w wykonywaniu ćwiczeń czy układów ruchowych. Należy podkreślić, że dzieci te są w normie intelektualnej.

Cel badań: Celem przeprowadzonych badań było ukazanie, że terapia Metodą integracji sensorycznej dzieci z zaburzeniami przetwarzania bodźców sensorycznych a przede wszystkim planowania motorycznego, przynosi efekty.

Metoda badań: Metodą wiodącą w badaniach była metoda indywidualnego przypadku. Posłużono się w niej techniką obserwacji bezpośredniej, indywidualnej, uczestniczącej. Materiał diagnostyczny uzupełniono wykorzystując technikę wywiadu z rodzicami dziecka. Zastosowano również technikę analizy treściowej dokumentów pisanych.

Wyniki: U badanego dziecka nastąpiła poprawa w zakresie funkcjonowania planowania motorycznego, wzrosła samoocena, poprawiło się zachowanie w szkole.

Wnioski: Wskazano na postępy poczynione przez chłopca. Stąd można przyjąć, że wskazana metoda jest przydatna w terapii zaburzeń przetwarzania bodźców sensorycznych w tym zaburzeń planowania motorycznego.



Słowa kluczowe


dyspraksja, planowanie motoryczne, zaburzenia integracji sensorycznej

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Ayres, A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Jacków-Sowa, K. (2016). Ruch — rozwój — nauka, czyli jak ruch wpływa na uczenie się. Integracja Sensoryczna, 1, 37–39.

Koomar, J., Kranowitz, C., Szklut, S., Bazer-Martin, L., Haber E., Sawa D. I. (2016). Integracja Sensoryczna. Odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Kranowitz, C.S. (2012). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego — diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Kranowitz, C.S. (2015). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postepowanie. Gdańsk: Harmonia Universalis.

McGuinness, S. (2019). Zaburzenia motoryczno-sensoryczne współistniejące ze spektrum autyzmu. Wystąpienie Konferencja SI-PSTIS w 2019 r. Warszawa.

Miller, L.J. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego? Gdańsk: Harmonia Universalis.

Odowska-Szlachcic, B. (2014). Terapia integracji sensorycznej. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Odowska-Szlachcic, B. (2013). Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Odowska-Szlachcic, B., Mierzejewska, B. (2013). Wzrok i słuch - zmysły wiodące w uczeniu się w aspekcie integracji sensorycznej. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Orzechowska-Ostaszewska, D. (2016). O zbuntowanych złośnikach, których pobił głupi rower - czyli kilka słów o dyspraksji. Integracja Sensoryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej. Dodatek dla nauczycieli i rodziców, 3, 8-9.

Przyrowski, Z. (2014). Kwestionariusz rozwoju sensomotorycznego. Warszawa: Empis.

Sher, B. (2014). Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Netografia

www.zbigniewprzyrowski.pl [dostęp: 13.01.2021]




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.53-66
Data publikacji: 2021-07-08 10:34:13
Data złożenia artykułu: 2021-03-01 09:08:12


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2822
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1628

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2021 Barbara Katarzyna Cygan

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.