Strony internetowe wspierające interaktywną edukację wczesnoszkolną – wybrane rozwiązania

Wojciech Marcin Czerski

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Współczesny świat młodego człowieka bez wątpienia jest cyfrowy. Pokolenie to nie zna już innego świata, bez internetu, smartfonów, sieci społecznościowych. Stąd też edukacja już od najmłodszych lat powinna z jednej strony przejść transformację do bardziej cyfrowej, z drugiej jednak strony nauczyć świadomego i bezpiecznego korzystania z nowych technologii. Cel badań: Celem artykułu jest przybliżenie założeń podstawy programowej dla I etapu edukacji oraz nowoczesnych narzędzi pozwalających przygotować interaktywne ćwiczenia. Stan wiedzy: Podstawa programowa zawiera odwołania do wykorzystania nowoczesnych technologii niemal w każdej edukacji na I etapie kształcenia. Uczniowie powinni zapoznać się tu zarówno z obsługą podstawowych programów biurowych, jak również poznać zasady netykiety i bezpiecznego dla zdrowia korzystania z technologii cyfrowych. Pomocne w realizacji tych zadań, ale i całej podstawy programowej, są omówione w dalszej części artykułu aplikacje internetowe. Za ich pomocą nauczyciele mogą przygotowywać ciekawe, wciągające ćwiczenia interaktywne. Podsumowanie: Współczesna szkoła, mimo wielu zabiegów, nadal jest analogowa. Reformie podlega jedynie podstawa programowa. Brak sprzętu, odpowiedniego oprogramowania oraz kompetencji zniechęca nauczycieli od realizacji pewnych obszarów podstawy programowej. Z pomocą przychodzą jednak zaprezentowane w niniejszym artykule aplikacje internetowe.


Słowa kluczowe


classtools, genally, interaktywna lekcja, kształcenie zdalne, learningapps, wordwall

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Chojak, M. (2018). Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki. Edukacja-Technika-Informatyka, 9(1), 121–128. https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.15

Czechowska, Z. (2021). Genially w edukacji i terapii. Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: https://etwinning.pl/genially-w-edukacji-i-terapii/

Czerski, W. (2017). Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Lublin: Wyd. UMCS.

Czerski, W. M. (2019). Cyfrowe kompetencje nauczycieli. Refleksje. Zachodniopomorski Dwumiesięcznik Oświatowy, 6, 64–67.

Dobroszek, K. (2020). Z interaktywnych prezentacji Genially korzysta już 6 mln Polaków. Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: https://mycompanypolska.pl/artykul/z-interaktywnych-prezentacji-genially-korzysta-juz-6-mln-polakow/5755

Feel like a genius—Genially. (2021). Pobrane 9, Maja, 2021 z: https://www.genial.ly/

Funkcje WordWall. (2021). Pobrane 4, Maja, 2021 z: https://wordwall.net/pl/features

Genially—Wirtualna edukacja w najlepszym wydaniu. (2020). Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: http://biznes.newseria.pl/biuro-prasowe/edukacja/genially-wirtualna,b742688361

Halicka, A. (2020). Genially – genialne narzędzie na czas edukacji zdalnej (i nie tylko). Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: http://www.superbelfrzy.edu.pl/glowna/genially-genialne-narzedzie-na-czas-edukcji-zdalnej-i-nie-tylko/

Hielscher, M. (2012). Autorenwerkzeuge für digitale, multimediale und interaktive Lernbausteine im Web 2.0 (Doktorat). Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Mainz. Pobrane 4, Maja, 2021 z: http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.1.1800.2402

Jaworowicz, B., Poturała, W. (2018). Lekcje z ClassTools i rozszerzoną rzeczywistością. W: A. B. Kwiatkowska. M. M. Sysło (red.). Informatyka w edukacji. Myśl komputacyjnie! (s. 215–223). Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Juszczyk, S. (2006). Metodyka komputerowego wspomagania procesu kształcenia. W: S. Juszczyk. J. Janczyk. D. Morańska. M. Musioł (red.). Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej (s. 413–425). Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Kilian, E. (2021a). LearningApps. Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: https://webowadbp.wixsite.com/interaktywne-zadania/learningapps

Kilian, E. (2021b). WordWall. Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: https://webowadbp.wixsite.com/interaktywne-zadania/wordwall

Kopczewski, M. (2008). Rozwiązania technologiczne i modele kształcenia na odległość. W: L. Pawelski (red.). Nowoczesność w edukacji (s. 19–41). Szczecinek: PSNT.

Kordus, M. (2020). Komunikacja przez prezentację. O wykorzystaniu narzędzi TIK w zdalnym nauczaniu języków obcych. Języki Obce w Szkole, 2, 51–55.

Kostrzewa, J. (2019). Classtools – narzędzie, które warto znać!. Pobrane 4, Maja, 2021 z: horyzontyanglistyki.pl/artykul/classtools-narzedzie-ktore-warto-znac

Kuźmińska-Sołśnia, B. (2014). Nowoczesne technologie informatyczne – możliwości i zagrożenia. Dydaktyka informatyki, 9, 72–81.

LearningApps.org—Interaktywne i multimedialne moduły edukacyjne. (2021). Pobrane 3, Maja, 2021 z: https://learningapps.org/

Maziarz, P. (2021). Genially—Szybki i prosty sposób na tworzenie prezentacji i infografik. Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: https://www.benchmark.pl/aktualnosci/genially-szybki-i-prosty-sposob-na-tworzenie-prezentacji-i.html

MEN. (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. W sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz.U. 2017 poz. 356).

Piecuch, A. (2011). Multimedialne kompetencje nauczycieli. Rzeszów: Wyd. UR.

Piecuch, A. (2019). Szkoła XXI wiek—Problemy i wyzwania. Rzeszów: Wyd. UR.

Piecuch, A. (2020). Media cyfrowe wspierające procesy dydaktyczne. Rzeszów: Wyd. UR.

Piecuch, A. (2021). Zdezorientowana dydaktyka współczesnych czasów. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 40(1), 25–40. https://doi.org/10.17951/lrp.2021.40.1.25-40

Przybysz-Gardyza, E. (2020). Dla nauczycieli: Genially - wszystko w jednym. Pobrano 13, Kwietnia, 2021 z: http://dlanauczycieli.blogspot.com/2020/12/genially-wszystko-w-jednym.html

Stasiak, B. (2014). Jak wykorzystać tablicę interaktywną i piloty do testów i odpowiedzi w niekonwencjonalnej i twórczej pracy z uczniem. W: A. B. Kwiatkowska. M. M. Sysło (red.). Informatyka w edukacji. Informatyka dla wszystkich od najmłodszych lat (s. 217–224). Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Tarr, R. (2021). ClassTools.net. Pobrane 4, Maja, 2021 z: https://www.classtools.net/about.php

Turek, A. (2020). Wybrane narzędzia TIK w zdalnym nauczaniu religii. Zeszyty Formacji Katechetów, 2–3, 97–105.

Wrońska, M. (2012). Kultura medialna adolescentów: Studium dostępu i zastosowań. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Wrońska, M. (2015). Edukacja szkolna a kultura medialna adolescentów (raport z badań). W: W. Czerski. R. Wawer (red.). Nowoczesne media w przestrzeniach edukacyjnych (s. 37–46). Lublin: Wyd. UMCS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.89-102
Data publikacji: 2021-11-23 10:35:38
Data złożenia artykułu: 2021-05-14 10:28:16


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1431
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 823

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2021 Wojciech Marcin Czerski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.