Pandemia w książkach dla dzieci: w stronę hipernowoczesnego społeczeństwa? Przypadek włoski

Andrea Dessardo

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Artykuł analizuje niektóre książki dla dzieci opublikowane we Włoszech w ciągu ostatnich dwóch lat wyjaśniające dzieciom pandemię COVID-19. Artykuł zakłada, że przypadek włoski można porównać lub uogólnić do rynków wydawniczych innych państw. Hipoteza ogólna zakładała, że nasze czasy charakteryzują się głęboką zmianą wartości.

Cel badań: Badanie ma na celu zidentyfikowanie powtarzających się tematów oferowanych uwadze dzieci w czasie pandemii. Starano się zrozumieć, na jakich ideach społeczeństwa i ludzkiego koegzystowania są one oparte.

Metoda badań: Badanie zostało przeprowadzone poprzez przeczytanie głównych książek dla dzieci opublikowanych na temat pandemii i rozważenie równoczesnej włoskiej debaty politycznej i kulturowej na temat środków przyjętych w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się wirusa.

Wyniki: Z kilkoma wyjątkami książki dla dzieci były ściśle skoncentrowane na aspektach zdrowotnych i zapobieganiu zarażeniom, a nie na kwestiach bardziej edukacyjnych, często ignorując cierpienie młodzieży z ostatnich dwóch lat, podczas których dzieci nie mogły chodzić do szkoły, aby się spotykać z przyjaciółmi i prowadzić normalne życie towarzyskie.

Wnioski: Analiza potwierdza hipotezę wyjściową o głębokiej zmianie w sposobie myślenia i głównych wartościach. Pandemia być może jest punktem zwrotnym procesu historycznego rozpoczętego 11 września 2001 roku, który autor proponuje połączyć z pojęciem „hipernowoczesności”, wprowadzonym na początku XXI wieku, aby zasygnalizować wyczerpanie postmodernistycznego punktu widzenia.


Słowa kluczowe


Książki dla dzieci, pandemia Sars-CoV-2, Włochy, hipernowoczesność, nauka

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Agamben, G. (2021). A che punto siamo? L’epidemia come politica. Quodlibet.

Ascher, F. (2005). La société hypermoderne. Éditions de L’Aube.

Aubert, N. (2004). L’individu hypermoderne. Erès.

Canetti, E. (1960). Masse und Macht. Claassen.

Capua, I. (2020a). Ti conosco mascherina. La Coccinella.

Capua, I. (2020b). Il dopo. Il virus che ci ha costretto a cambiare mappa mentale. Mondadori.

Cattaneo, M. (2020). La nostra partita. Tireremo un calcio anche al virus, e vinceremo noi! Rizzoli.

Cavallo, F. (2021). Il dottor Li e il virus con in testa una corona. Feltrinelli.

Cavallo, F. Favilli, E. (2018). Storie della buonanotte per bambine ribelli. Mondadori Donnarumma, R. (2014). Ipermodernità. Dove va la narrativa contemporanea. Il Mulino.

Esposito, R. (1998). Communitas. Origine e destino della comunità. Einaudi.

Esposito, R. (2002). Immunitas. Protezione e negazione della vita. Einaudi.

Favilli, E. (2020). Storie della buonanotte per bambine ribelli. 100 donne migranti che hanno cambiato il mondo. Mondadori.

Favilli, E. (2021a). Guida per bambine ribelli. Alla scoperta del corpo che cambia. Mondadori.

Favilli, E. (2021b). Storie della buonanotte per bambine ribelli. 100 donne italiane straordinarie. Mondadori.

Foucault, M. (1975). Surveiller et punir. Naissance de la prison. Gallimard.

Gotta, S. (1926). Piccolo alpino. Mondadori.

Lipovetsky, G., Charles, S. (2004). Des temps hypermodernes. Grasset.

Lyotard, J.F. (1979). La condition postmoderne. Rapport sur le savoir. Les Éditions de Minuit.

Nerini, E., Longo, D. (2020). Guida galattica al coronavirus! Per bambini e bambine curiosi. Museo dei Bambini.

Pellai, A. (2020). Mentre la tempesta colpiva forte. Quello che noi genitori abbiamo imparato in tempo di emergenza. De Agostini.

Pellai, A.,Tamborini, B. (2017). L’età dello tsunami. Come sopravvivere a un figlio pre-adolescente. De Agostini.

Pellai, A.,Tamborini, B. (2019a). Il primo bacio. L’educazione sentimentale dei nostri figli pre-adolescenti. De Agostini.

Pellai, A., Tamborini, B. (2019b). I papà vengono da Marte, le mamme da Venere. Perché mamma e papà fanno le stesse cose in maniera differente. De Agostini.

Pellai, A.,Tamborini, B. (2020a). Il metodo famiglia felice. Come allenare i figli alla vita. De Agostini.

Pellai, A., Tamborini, B. (2020b). Sono Francesco. DeA.

Pellai, A., Tamborini, B. (2021). Noemi nella tempesta. DeA.

Vascotto, N. (2020a). Laila e il coronavirus. Scienza Express.

Vascotto, N. (2020b). Laila, il coronavirus e la mascherina. Torniamo a scuola! Scienza Express.

Vascotto, N. (2021a). Laila e gli orsi. Scienza Express.

Vascotto, N. (2021b). Laila scopre l’Italia. Scienza Express.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.2.87-99
Data publikacji: 2022-08-16 12:00:21
Data złożenia artykułu: 2022-02-16 10:09:13


Statystyki


Widoczność abstraktów - 311
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 179

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Andrea Dessardo

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.