Kształcenie zawodowe w pandemii Covid-19: problemy i rekomendacje

Beata Jakimiuk

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Pandemia Covid-19 zmieniła nauczanie i funkcjonowanie szkół na każdym etapie edukacyjnym. Pojawiły się nowe wyzwania, trudności, problemy i doświadczenia, które w dotyczyły szczególności szkół zawodowych, z uwagi na realizację kształcenia praktycznego.

Cel badań: Celem badań było ukazanie, w jaki sposób szkoły zawodowe, dyrektorzy i nauczyciele przedmiotów zawodowych radzili sobie podczas pandemii COVID-19 i jak zmieniła się jakość kształcenia zawodowego.

Metoda badań: Strategia jakościowa – wywiad faktograficzny z elementami wywiadu konceptualnego.

Wyniki: Badania ukazały doświadczane przez dyrektorów i nauczycieli trudności w zakresie nauczania teoretycznych i praktycznych przedmiotów zawodowych, organizacji praktyk i egzaminów zawodowych, jak też sposoby radzenia sobie z nimi.

Wnioski: Kształcenie zdalne w szkołach zawodowych wymaga wsparcia finansowego i systemowego; w szczególności zapewnienia sprzętu i oprogramowania, szkoleń; środków na pozyskanie nauczycieli przedmiotów zawodowych i współpracę z pracodawcami w ramach edukacji zawodowej.


Słowa kluczowe


kształcenie zawodowe, szkoły zawodowe, edukacja zawodowa, pandemia COVID-19, jakość kształcenia

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bieganowska-Skóra, A., Pankowska, D. (2020). Moje s@mopoczucie w e-szkole. Raport z badań. Pobrane 28, Kwietnia, 2022 z: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2020/1126/112228-moje-samopoczucie-w-e-szkole-raport-z-badan.pdf.

Bogacka, E., Hauke, J., Tobolska, A., Weltrowska, J. (2021). Zróżnicowanie postaw społecznych uczniów i nauczycieli z województwa wielkopolskiego w czasie pandemii COVID-19. Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Donocik, I. (2021). Kształcenie na odległość w szkołach i placówkach systemu oświaty w sytuacji pandemii. ORE.

Gibbs, G. (2022). Analizowanie danych jakościowych. PWN.

Jagielska, K. (2020). Edukacja zdalna w sytuacji pandemii w doświadczeniach uczniów szkół średnich. W: N. G. Pikuła, K. Jagielska, J. M. Łukasik (Red.). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (s. 95-117). Wydawnictwo Scriptum.

Jankowiak, B. (2020). Dobrostan nauczycieli i nauczycielek a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19. Przegląd Pedagogiczny, nr 1, 219–232. http://doi.org/10.34767/PP.2020.01.13

Jaskulska, S., Jankowiak, B. (2020). Jaki obraz szkoły w czasie pandemii COVID-19 wyłania się z badań nauczycieli i uczniów? Wnioski dla bliższej i dalszej przyszłości. W: N. G. Pikuła, K. Jagielska, J. M. Łukasik (Red.). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (s. 57-70). Kraków: Wydawnictwo Scriptum.

Jaskulska, S., Jankowiak, B., Marciniak, M., Klichowski, M. (2021). Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w doświadczeniach uczniów i uczennic: ocena relacji szkolnych i jej uwarunkowania. Wychowanie w Rodzinie, t. XXV, 133-146. http://doi.org/10.34616/wwr.2021.1.133.146

Kolber, M. (2022). Wyuczona bezradność młodzieży w czasie nauczania zdalnego w pandemii COVID-19. Raport z badań. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, vol 41, no 1. 41-52.

http://doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.41–52

Kraśniewski, A. (2020). O jakości kształcenia w czasach covid-19: Stare odpowiedzi na nowe pytania? W: J. Lubacz (Red.) Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? (s. 39-50). Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha.

Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. PWN.

Łukasik, J. M., Jagielska, K., Mróz, A., Koperna, P. (2020). Młodzi nauczyciele o edukacji zdalnej w czasie COVID-19. W: N. G. Pikuła, K. Jagielska, J. M. Łukasik (Red.). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (s. 31-56). Wydawnictwo Scriptum.

Madalińska-Michalak, J. (2020). Nauczanie zdalne i edukacja nauczyciela – wyzwania. W: N. G. Pikuła, K. Jagielska, J. M. Łukasik (Red.). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (s. 13-29). Wydawnictwo Scriptum.

MEiN (2021). Raport Ministra Edukacji i Nauki. Zapewnienie funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii COVID-19. Pobrano 02, Maja, 2022 z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/raport-ministra-edukacji-narodowej-na-temat-funkcjonowania-szkol-i-placowek-oswiatowych-w-okresie-covid-19

Nowak, J. (2019). Nowa reforma oświaty – szansa czy zagrożenie dla rozwoju szkolnictwa zawodowego? Szkoła – Zawód – Praca, nr 17, 26-40. http://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.02

Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Wydział Pedagogiczny UW.

Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pyżalski, J. (2020). Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli? W: J. Pyżalski (Red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 25-27). EduAkcja Sp. z o.o.

Pyżalski, J., Walter, N. (2021). Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce – mapa głównych szans i zagrożeń. Wydawnictwo Operon.

Romaniuk, M. W., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2021). Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Z perspektywy rocznych doświadczeń. APS.

Rusinek, B. (2018). Kształcenie zawodowe wczoraj i dziś. Kwartalnik Edukacyjny, 2 (93), 3-15.

Sobiesiak-Penszko P., Pazderski F. (2020). Dyrektorzy do zadań specjalnych – edukacja zdalna w czasach izolacji. Pobrano 28, Kwietnia, 2022 z: https://lekcjaenter.pl/uploads/RAPORT_Dyrektorzy%20do%20zadan%CC%81%20specjalnych.pdf

Szlosek, F. (2015). Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. APS.

Szlosek, F. (2017). Kształcenie zawodowe w Polsce u progu kolejnych zmian systemowych. W: Cz. Plewka (Red.), Wybrane aspekty dotyczące człowieka współczesnej cywilizacji (s. 247-260). Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 59, tekst jednolity Dz. U. 2018 poz. 996), ustawa znowelizowana w listopadzie 2018 r. (Dz. U. 2018 poz. 2245).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.177-192
Data publikacji: 2022-12-28 11:12:59
Data złożenia artykułu: 2022-05-13 09:02:07


Statystyki


Widoczność abstraktów - 387
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 242

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Beata Jakimiuk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.